Hemmagjord Db killer?

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Gäller Cbr600rr,

Jobbigt byta mellan original och ett micron slipon varje gång det ska köras bana med bullergräns. Så funderat lite på om man inte kan göra en enkel hemmagjord Db killer att fästa på micron slipon:et vid behov.

Har lite ideer på hur en sådan skulle kunna se ut och fungera för att slå sönder ljudet lite. Men har egentligen ingen aning om vad jag sysslar med :näsblod

Så frågan är ifall någon här har försökt sig på liknande projekt? Har någon bild på hur de bar sig åt? Hur mkt "strypning" som behövdes för att dämpa ner ljudet tillräckligt, effektförlust, andra tips osv?

Tacksam för all hjälp!

radek skrev:
2579220 Gäller Cbr600rr,

Jobbigt byta mellan original och ett micron slipon varje gång det ska köras bana med bullergräns. Så funderat lite på om man inte kan göra en enkel hemmagjord Db killer att fästa på micron slipon:et vid behov.

Har lite ideer på hur en sådan skulle kunna se ut och fungera för att slå sönder ljudet lite. Men har egentligen ingen aning om vad jag sysslar med :näsblod

Så frågan är ifall någon här har försökt sig på liknande projekt? Har någon bild på hur de bar sig åt? Hur mkt "strypning" som behövdes för att dämpa ner ljudet tillräckligt, effektförlust, andra tips osv?

Tacksam för all hjälp!

fassan gjorde en db-killer till vår gamle xt600.. inga större svårigheter.
den gick ganska illa med denna i.. men det var ju bara på besiktningen du skulle ha den?
vi utgick från en sådan på bilden nedan.. tog ett gärnrör på 25 cm, jackade med vinkelslipen, svetsade på en rörbit med samma dimension som utblåsets innermått, borrade ett hål underifrån i mynningen genom ljudämparen samt db-killern och slutligen i med en skruv.

Bifogat

• 60-H65-818.jpg
    60-H65-818.jpg
    10.1 KB · Visningar: 141
Jag kommer att montera ett slip-on från TwoBrothers (www.twobros.com) på min hoj till veckan (har precis plockat av originalet, dragit sönder en bult, borrat ut, pajat en gängtapp och slutligen avgått med segern- puuuh:( ).

Mitt system (M2) kommer med en dB-killer (ca -3dB) som monteras i mynningen - Du kan väl kolla deras sida för "inspiration"... Jag vet att Yoshi hävdar att deras slip-on till min hoj förlorar ca 1hk med noise-killer, Twobros menar att effekten snarast ökar (men jag tvekar där...).

Lycka till, och...

Ha de!

I supermoto har reglerna varit 96dB, iomed att inte alla har råd att köpa en ny cykel varje år så har många fått "strypa" bort ljudet eftersom hojjar från fabriken före 06 låg på 98dB.

Hursomhelst har jag gjort 4-5 strypningar och senast jag gjorde om min så drog jag ståltråd genom de små hålen centrumröret fram och tillbaka i kors osv, gör man detta med måtta så kostar det ingen effekt men däremot sänker man ljudet bra i förhållande till jobbinsatsen. Efter det så sätter jag en strypning i slutet av röret som är en "rörbit" på 1,5-2cm och som konar utåt (dvs den blir smalare ju längre ut i röret avgaserna kommer). Den senaste jag gjorde på min gjorde jag så att den ströp röret med 7mm och hade en koning på 4mm. Mitt rör är 37mm i diameter.

Med denna strypning tappas ingen märkbar effekt iaf, och på en motor med 45-50hk så märker man när en eller två hästar e borta.

Kom ihåg bara att saker som vibrerar genererar ljud, så tänk till hur du fäster den i slutpipen om du inte ska ha en permanent lösning.

radek skrev:
2579220

Tacksam för all hjälp!

Ett sätt som jag läste om var att montera plåtar i ett kryss i slutet. Längsgående alltså, den som skrev påstod att det slog sönder ljudet och att han fick ner ljudnivån bra. Tycker det låter lite tveksamt, men kanske värt ett försök!? Om det funkar borde det ju knappast alls påverka motståndet. (vilket gör att man i så fall borde sett det på något fabrikstillverkat system...)

Tack för all hjälp!

Har tittat närmare på det som redan finns på marknaden och det är egentligen förvånande hur enkelt det verkar vara att få ner ljdet ett par Db. Min ursprungliga lösning känns nästan överkurs nu.

Olof, med lite mindre mynning och trådarna, vet du hur många db du kommer ner?

Min ide' skiss nedan, tanken är att småhålens sammanlagda area ska vara = originalmynningens, borde inte förlora så mkt effekt då. Det enda jag är orolig för är att spendera tid på att snickra ihop en såhär ful sak för att upptäcka den inte sänkte tillräckligt :näsblod

Radek J

Bifogat

• db_killer.jpg
    db_killer.jpg
    46.6 KB · Visningar: 138
Fins färdiga att köpa pris ca 350-400 skr

radek skrev:
2600961 Tack för all hjälp!

Har tittat närmare på det som redan finns på marknaden och det är egentligen förvånande hur enkelt det verkar vara att få ner ljdet ett par Db. Min ursprungliga lösning känns nästan överkurs nu.

Min ide' skiss nedan, tanken är att småhålens sammanlagda area ska vara = originalmynningens, borde inte förlora så mkt effekt då. Det enda jag är orolig för är att spendera tid på att snickra ihop en såhär ful sak för att upptäcka den inte sänkte tillräckligt :näsblod

Radek J

radek skrev:
2600961
Från 98 (100 före byte av dämparull) kommer man iaf ner till 96dB, med min första strypning var jag nere på 91,5dB men den stal rätt mycke effekt, skulle tippa på att du kommer ner ungefär 3dB med min lösning i genomsnitt. Frågan är hur det gör utslag på din, kan bli mer och kan bli mindre beroende på de stötar som kommer från motorn.

gamle skrev:
2600982 Fins färdiga att köpa pris ca 350-400 skr

Till ett micron slipon? Tyvärr har just detta slipon ganska konstig mynning, det sitter redan ett mindre rör längst med hela sliponet. Så om du tänker på de här insatserna som passar många andra så funkar de inte för mig, måste ha något externt.

radek skrev:
2600961 Tack för all hjälp!

Radek J

Ingen dålig ide

Jag minns gamla kanoner (artilleripjäser) med RAKT avskuret eldrör kontra de som hade flamdämpare/mynningsbroms. De senare lät inte lika vasst/snärtigt som de rakskurna.
Och din perforerade ändsnutt "river sönder" pulserna bra.
Om sedan "kammaren" behövs eller inte är en fråga för de lärde i Lund! (Elwe bl.a) ;)

Fredsfursten skrev:
2591338 Ett sätt som jag läste om var att montera plåtar i ett kryss i slutet. Längsgående alltså, den som skrev påstod att det slog sönder ljudet och att han fick ner ljudnivån bra. Tycker det låter lite tveksamt, men kanske värt ett försök!? Om det funkar borde det ju knappast alls påverka motståndet. (vilket gör att man i så fall borde sett det på något fabrikstillverkat system...)

Mmm ändå bättre är att vrida dessa lite (som en propeller) Se bla Guzzidämpare som har dessa. Gjordes av Lafranconi.

bild143.jpg

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2601023
Om sedan "kammaren" behövs eller inte är en fråga för de lärde i Lund! (Elwe bl.a) ;)

Mmm ändå bättre är att vrida dessa lite (som en propeller) Se bla Guzzidämpare som har dessa. Gjordes av Lafranconi.

Hmm, får testa utan extra kammare först, ska trots allt ner från 102 till 95 db :gnissla

Borra hål i ett rör känns enklare än att svetsa propellerblad :)
Men det där borde fungera rätt bra. 2 propellrar efter varandra som snurrar luften åt olika håll i en kammare kan ju bli en mer "kompakt" lösning än min fula extraburk.

Dr.Bike skrev:
2601023 Ingen dålig ide

Jag minns gamla kanoner (artilleripjäser) med RAKT avskuret eldrör kontra de som hade flamdämpare/mynningsbroms. De senare lät inte lika vasst/snärtigt som de rakskurna.
Och din perforerade ändsnutt "river sönder" pulserna bra.

Stämmer bra.man behöver inte särskilt mycke vinkel på det,bara ett kors gör stor skilnad och lite vinkel (propeller form) på det tar ner ljudet ännu mera.
Har inte sett det på hojar tidigare men garagekompisarna har satt det på sina jänkare (trimmade motorer med raka 3" rör och en minimal fullflödes burk på varje rör) för att komma igenom bullermätningarna.

radek skrev:
2601091 Hmm, får testa utan extra kammare först, ska trots allt ner från 102 till 95 db :gnissla

Borra hål i ett rör känns enklare än att svetsa propellerblad :)
Men det där borde fungera rätt bra. 2 propellrar efter varandra som snurrar luften åt olika håll i en kammare kan ju bli en mer "kompakt" lösning än min fula extraburk.

Dra några ståltrådar tvärs genom ändröret oxå mellan några av hålen.
Dessa trådar river oxå sönder pulserna.
Bäst är någon oregelbunden form, och även olika avstånd från mynningen.

Har låtit tillverka en enkel variant, se bif. bild. Genom innerröret går ett antal skruvar kors och tvärs, som slår sönder pulserna. Skruvarna är svetsade, så ingen risk att något lossnar. På insidan av det grova röret är det två mindre muttrar som är fastsvetsade, i dessa sitter två korta insexskruvar, som pressar utåt, mot insidan av dämparens utblås.

Helt tyst blir det inte, men vid mätning på Monzta gick ljudet ned med mer än ett par decibel i alla fall!

Bifogat

• dämpare01.jpg
    dämpare01.jpg
    7.3 KB · Visningar: 110
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT