Hemmabyggd kanon

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu är mitt senaste projekt klar, en liten "salutkanon" som jag knåpat ihop.

Byggde en trebuchet i sommras, som nån kanske minns, men den här är lite roligare. Har lagt upp en liten snutt på youtube, tyvärr inte världens bästa kvalitet...

Ja, jag vet att jag är skadad, men skit i det, det är ju kul ju:yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=PM0TB2s04mQ

edit>>la till några bilder ifrån filmsnutten

Bifogat

• kanon1.JPG
    kanon1.JPG
    120.8 KB · Visningar: 459
  • kanon2.1.JPG
    kanon2.1.JPG
    106.2 KB · Visningar: 375
  • kanon3.1.JPG
    kanon3.1.JPG
    135.2 KB · Visningar: 288
  • gunshot1.JPG
    gunshot1.JPG
    46.1 KB · Visningar: 176
  • gunshot3.JPG
    gunshot3.JPG
    42 KB · Visningar: 194
  • gunshot-01.JPG
    gunshot-01.JPG
    42.7 KB · Visningar: 185
Last edited:
Jocks skrev:
2541903 Fräck, du vet inte var man kan köpa salutkanoner i mindre skala. (bordskanon)

Nä, ingen aning, men polaren på jobbet har en, kan kolla med honom, hör av mig till helgen, är borta hela nästa vecka

/Pajje

Jag känner en som har en sådan kanon(bland annat).
Tror han brukar slänga ner lite mjöl i sinna laddningar för att ytterliggare
förhoja effekten.
Coolt som fan:yoparty

Adde skrev:
2541928 Jag känner en som har en sådan kanon(bland annat).
förhoja effekten.

ja, det vet jag, har dock inte hunnet prova det ännu. Tack för tipset iallafall!

Adde skrev:
2541928 Jag känner en som har en sådan kanon(bland annat).
förhoja effekten.
Är det för att få bort fukt?

Härligt bygge! Är kanonröret självbyggt eller köpt? Hur tillverkade du det isf?

prulle skrev:
2541971 Är det för att få bort fukt?
Antagligen för rökutveckling

Last edited:
prulle skrev:
2541971 Är det för att få bort fukt?

nop, mer partiklar i luften binder vattenmolekyler vilket ger mer rök

stoffer skrev:
2541974 Härligt bygge! Är kanonröret självbyggt eller köpt? Hur tillverkade du det isf?

Antagligen för rökutveckling

Allt är hemmabyggt, materilakostnad ca 100 spänn:yoparty , sen har det gått åt lite kapskivor och en halv tub gas.

tog ett rör jag huttade och har byggt på det till lämplig tjocklek och sen snyggat till det. Tog ett par timmar, men det var det värt.

/Pajje

Last edited:
Psychobiker skrev:
2541996 nop, mer partiklar i luften binder vattenmolekyler vilket ger mer rök

Allt är hemmabyggt, materilakostnad ca 100 spänn:yoparty , sen har det gått åt lite kapskivor och en halv tub gas.

tog ett rör jag huttade och har byggt på det till lämplig tjocklek och sen snyggat till det. Tog ett par timmar, men det var det värt.

/Pajje
Hur "byggde" du på röret?

stoffer skrev:
2542017 Hur "byggde" du på röret?

svetsade på 4mm tjocka remsor. byggde fler lager längre bak. När jag tyckte det var tillräckligt tjockt svarvade jag ringar som jag monterade med jämna mellanrum, för att få rätt profil samt att den skulle bli rund igen. sist så la jag på ett lager plåt på de svarvade ringarna och slipade till det.

Psychobiker skrev:
2542033 svetsade på 4mm tjocka remsor. byggde fler lager längre bak. När jag tyckte det var tillräckligt tjockt svarvade jag ringar som jag monterade med jämna mellanrum, för att få rätt profil samt att den skulle bli rund igen. sist så la jag på ett lager plåt på de svarvade ringarna och slipade till det.
Vilket jävla jobb!! Om du hade tillgång till svarv, hade du inte kunnat fixa ett tjockare rör som du svarvade till rätt form?

sEiKo skrev:
2542257 Vilket jävla jobb!! Om du hade tillgång till svarv, hade du inte kunnat fixa ett tjockare rör som du svarvade till rätt form?

Hade jag haft ett rör i den storleken, med ett lagom stort hål i, så hade det varit enklare, men det hade jag itne, och ska man köpa så kraftiga rör så kostar det lite. Fritid är gratis...

Kan medela att materialet i kanonen kommer från en länkarm till en lastbil, lite fyrkantprofil samt lite rundstål jag hittade i svarvrummet på jobbet, och sist men inte minst en gammal tank till en terrängbil...haha...man tar vad man haver. Målarfärgen var det som kostade mest.

Däremot maskineriet för att tillverka svartkrut kostade lite mer, ca en tusing, men det är det värt, det är kul när det smäller:tummenupp

Jäflers vad coolt!

Men det måste finnas enklare sätt att få tag i stålrör med tjockt gods?

Sånt där är kul, vi brukade skjuta lite salut på skjutbanan i Falköping på nyårsafton med diverse kanoner, jävligt skoj :tummenupp

Bifogat

• Kanonbild.jpg
    Kanonbild.jpg
    32.7 KB · Visningar: 280
Haha! Bara en mycket sjuk man bygger kanoner på fritiden. :Rockbanan

:D

Finns förövrigt några balla avsnitt med mythbusters där du säkert kan finna inspiration om du vill vidareutveckla dina kanoner. Varför inte ge dig på slungor till exempel? Skitfräckt och skicka iväg ett piano i omloppsbana!

Psychobiker skrev:
2541892 Nu är mitt senaste projekt klar, en liten "salutkanon" som jag knåpat ihop.

Byggde en trebuchet i sommras, som nån kanske minns, men den här är lite roligare. Har lagt upp en liten snutt på youtube, tyvärr inte världens bästa kvalitet...

Kul!

Läste om din tillverkning av kanonrör. Faktum är att det finns nygjutna kopior att köpa (känner en som har några "stycken" (ja detta är rätt namn på gammalsvenska)) för utställningändamål. De har borrat eldrör men inget fänghål.

Har själv tillgång till en gjuten kopia men ingen lavett, Tänkte dock tillverka en till våren efter gamla bilder.

Förmodligen är din stålkanon säkrare då den nog enbart fläker upp vid materialbrist. Den gjutna kommer förm. att sprida materia runt omkring sig i samma läge.

En kanon i ditt utförande (med fänghål) är dock belagd med licenstvång och det får man i princip aldrig. Svartkrut köper man inte heller hur som helst.

Annars är det ju en kanongrej!

Busafreak skrev:
2543252 Kul!En kanon i ditt utförande (med fänghål) är dock belagd med licenstvång och det får man i princip aldrig. Svartkrut köper man inte heller hur som helst.

Annars är det ju en kanongrej!

Hej
Har själv en bronskanon, använder den mest på båten om somrarna. Den har fänghål. Det finns flera tillverkare av salutkanoner med fänghål borrat i Sverige. En av de större är tex Svenska metallkonst:
http://www.metallkonst.se/produkter.php?cat=8
Kan inte tänka mig att den rätt stora tillverkaren inte nämner ngt om licens om så skulle krävas.

Den kanon jag har är den som benäms Sverigekanonen. Alla leveras med stubin och färdiga svartkrutspatroner. Jag köper dock svartkrut i lösvikt och gör egna.
Har för mig att man får köpa 100 gram i taget om man inte kan styrka att man har vapenskåp .

Mvh
J

Last edited:
Psychobiker skrev:
2541892 Nu är mitt senaste projekt klar, en liten "salutkanon" som jag knåpat ihop.

Skjuter du någon projektil eller eldar du bara svartkrut?

Jörgen Karlsson skrev:
2543323 Jag köper dock svartkrut i lösvikt och gör egna. Har för mig att man får köpa 100 gram i taget om man inte kan styrka att man har vapenskåp .

Mvh J

Vad kostar 100g krut? Varför tillverkar du inte själv?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back