Hemma Lackering

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Tjejen har precis fått hem sin kawa zxr400 i garaget och skall ge sig in på att lacka om den till svart, vilket jag helt förstår =)

Hon har fått lite tips om hur hon skall göra för att få bästa resultat men jag tänkte kolla mer er om ni har bättre förslag än detta :

1.rugga upp den gamla lacken med ett 1200 slippapper från typ scotch brite.
2.grunda med ett grundlack (skall detta vara den färgen hon vill ha, alltså klart svart. eller typ vanlig grå matt grundfärg)
3.lägga på svarta klarfärgen
4. 2-3 lager med klarlack.


punkt 2 och 3 är lite oklara.. borde man inte kunna lägga på den glanssvarta på engång utan att behöva grunda??

//Fredda
 
SLIPA SLIPA SLIPA

ska det bli snyggt ska man göra ett bra grund arbete..

sen så grunda som du säjer..

hoppas på att det inte fastnar så mycket damm i grunden..

sen på med lack

sen klarlack ju flera lager desto snyggare.
 
Hur ser den ut nu?

Om det sitter en massa dekaler på den, måste de såklart bort. Värm med hårtork och dra av dem. När ni har dekalfria kåpor, så är det bara att matta ner med först 600-papper och sen 1200-papper. Sen är det bara att dra på svart. Men glöm sprayburk! Det är inte att lacka, det är inte ens att måla. Sprayburkar är djävulens påfund. Tvåkomponentlack ska det vara, helst sprutat av ett proffs.
 
sprayburkar låter ju ganska svårt..
bifogar en liten bild från vinterns sprutövningar :D
 

Bifogat

  • 129-2903_img.jpg
    129-2903_img.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,338
Mattias skrev:
Hur ser den ut nu?

Om det sitter en massa dekaler på den, måste de såklart bort. Värm med hårtork och dra av dem. När ni har dekalfria kåpor, så är det bara att matta ner med först 600-papper och sen 1200-papper. Sen är det bara att dra på svart. Men glöm sprayburk! Det är inte att lacka, det är inte ens att måla. Sprayburkar är djävulens påfund. Tvåkomponentlack ska det vara, helst sprutat av ett proffs.

Självklart försvinner alla dekaler. Med tanke på att färgen den skall anta är svart så ´gör det inget om det inte blir absolut perfekt för det kommer knappt synas ändå. Vad är det för fel på sprayburk? Att ett proffs gör det är väl självklart! (jag själv så klart! :D)

Men varför skulle jag inte kunna göra det hemma med min sprayburk menar du?

//Fredda
 
Eller hur att en räksmugglar-400 blir fetare :o

Hursomhelst så har jag skaft igenom färgen på tanken, men resten är bra.
 
Sprayfärg tål ingenting! Inte avfettning, inte bensin, inte stenskott. Det kommer att se FÖRJÄVLIGT ut efter en vecka eller två. Tro mig. Lägg ut lite extra pengar och få det lackat hos en billackerare, så håller det mycket längre. Risken att det ska bli bra är också mycket större.
 
Dessutom är blanksvart absolut svårast att fixa till snyggt, eftersom ALLA missar syns tydligt.
 
Se till att ha ventilation och dammfritt. Annars kommer lacken se ut som en kaktus...
 
Rigge skrev:
Sen är det inte så billigt som man (jag) trodde heller.

Billigt tyckte jag att det var iaf, köpte blanksvart fälgfärg på HCJ Backaplan till mina kraschisar, 39:- per 500 ml-burk. Kom undan med ca 300:- inkl grund- och klarlack.
Snyggt? - Beauty is in the eye of the beholder...
 
Marcus skrev:
Billigt tyckte jag att det var iaf, köpte blanksvart fälgfärg på HCJ Backaplan till mina kraschisar, 39:- per 500 ml-burk. Kom undan med ca 300:- inkl grund- och klarlack.
Snyggt? - Beauty is in the eye of the beholder...

Va? Jag vet inte hur mycket jag handlade för... men det gick åt MYCKET!
 
Briset blev för EN fin lack och klarlack..

1500 för hela min hojj...
om nån e nyfiken på exakta siffror vad allt kostade så PM:a
 
En nackdel med sprayfärg är att den måste avlägsnas helt
om du få för dig att lacka med riktig färg.

Spraylacken tål inte att lackas över med riktig lack.

Kan säga att det är ett jävla jobb att få bort gammal
sprayfärg eller dyra timmar om du lämnar bort på lack.

Mitt tips är att slipa själv och lämna bort för lackering.

Men de e klart är det en riktig skrothög som bara e värd
sprayfärg så varför inte :tummenupp
 
Köpte "sprutmålningens abc" från clas olsson som nybliven tonnåring. Inklusive en kompressor för 3000:- och ett par färgsprutor. Så här några år senare, efter amatörlackering av 3 bilar samt smådetaljer på en massa andra småprylar, så kan jag bara säga.. att jag misslyckas varenda gång jag ger mig på det. Men det är därför det finns våtslip-papper och rubbing!
Björns amatör-målarskola:
Fixa allt underarbete. Jobba med det tills du kräks. Fortsätt sedan. När du tror att du är klar så jobbar du lika mycke till. Minst.
1. Fixa en kompressor (tryckluft) någonstans. Köp en färgspruta, gärna en billig en, men se till att den har överliggande kopp. De billiga sprutorna kan annars ha svårt att suga färg ifall koppen sitter under (baserat på egen erfarenhet) + att färspill är onödigt .
2. På med kupefläkten i 3-4 timmar. Det ska vara varmt! Minst (.. nu minns jag inte vad som är rekomenderat men) 40 grader är det jag brukar köra med.
3. På med mask! (Ung och dum som jag var körde jag ofta utan.. hålla andan, spruta färg, ut och andas, spruta färg etc.. och då kan det inte bli bra. + att man ändå snyter samma färg som det man lackerat i 3 veckor, fast man trodde att man inte andades in skiten..)
4. Ut med vatten över golvet. Det torkar upp på 15 minuter, men det är ungefär så lång tid du behöver för att täcka det du ska spruta innan färgen börjar härda. Syftet med vatten är att det binder damm.
5. Blanda färg enligt föreskrifterna (x del färg, x del härdare. Är det plast du lackar så tror jag att man ska ha mjukmedel i färgen också, jag vet inte, jag har alltid fuskat..)
6. Spruta! Men var försiktig, inte för tjocka lager. När du lägger med färgspruta så täcker det ungefär 100 ggr bättre än med sprayburk.
Detta är skrivet med förbehåll att det säkert innehåller moment som får en riktig bil-lackerare att slå sönder datorn i raseri om han skulle läsa mina tips.

Att göra så mycket som möjligt själv är kul!
 
:skrämd Jag är riktig billackerare :skrämd

Men om nån frågar har jag bara sett en färgspruta på bild
 
Last edited:
Vad är skillnaden på den färg som handlarna trycker upp på burk och den dom blandar åt lackeringsfirmorna?
 
Skillnad??

Det är väl en viss skillnad mellan en halvtaskig sprayflaska och en riktig sprutpistol..

Aldrig sprayflaska för ett proffsjobb. Aldrig.
Men, oftast ligger skillnaden i handlaget bakom sprutan....
Axiom 1 vid lackering är: Färgen döljer inget!!!!! Absolut ingenting, utan snarare syns varenda ojämnhet mera!!!
Slätt som ett barnarsel (för de mera vuxna, som insidan av ett kvinnolår..) skall det vara. Slipa till du spyr, sen lika mycket till...Kvaliten på slutresultatet bestäms till 90% av slipjobbet.

Dagens färger är rätt förlåtande mot misstag, bara man inte lägger för tjockt..även om det idag finns färger som påstås täcka i ett lager.. jag lade tre/fyra tunna istället den enda gång jag prövat sådana, kändes säkrare så.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top