Hemgjord sving

Decieved

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2015
Hoj
crescent compact
Jag ska göra en egen sving hade jag tänkt och har lite funderingar ni kanske har svar på.

Tilloch börja med tänkte jag likt min bild lägga drev och svinglagring i linje, då bör kedjan bara bli slakare vid in/utfjädring.

Med förare vid stillestånd ska svingen peka åt nått håll? Svårt att förklara men ska svinglagret ex ligga lägre än hjulaxeln?

Har noterat att många tvåhjulingar så ligger överdelen av kedjan horisontelt, (förvisso utan chafför så det kanske ändrar sig) finns det nått att föredra där?

Tror jag nöjjer mig där och tar funderingar rörande lagringen senare.

uploadfromtaptalk1458972441041.jpg

Försök hitta boken av Tony Foale: "Motorcycle handling and Chassis design". Finns som pdf på nätet.
Fast rent generelt: de flesta motorcyklar har väl drev och svinglagring på en horisontell linje och hjulaxeln något under denna linje. -Troligtvis av en anledning då de flesta valt denna lösning.
Med rätt geometri kan man få till en reaktionslast ifrån kedjan som motverkar nigning bakåt vid acceleration. Något BMW fick erfara med sin G450x där man lagrat svingen runt drev-axeln. Enligt flera fabriksförare var den svårkörd och hade svårt att få ner kraften i backen på grund av detta.

Läs ovan nämnda förslag eller någon annan av de många böcker som beskriver hur motorcykelns chassie fungerar. Eller börja med att googla termer som "chain force", "squat", "anti-squat", "squat angle" och "pole of moments". Svingarmens vinkel, drevets placering i förhållande till svingaxeln samt drevens storlek har stor påverkan på köregenskaperna.

Jag ska göra en egen sving hade jag tänkt och har lite funderingar ni kanske har svar på.

Tilloch börja med tänkte jag likt min bild lägga drev och svinglagring i linje, då bör kedjan bara bli slakare vid in/utfjädring.

Med förare vid stillestånd ska svingen peka åt nått håll? Svårt att förklara men ska svinglagret ex ligga lägre än hjulaxeln?

Har noterat att många tvåhjulingar så ligger överdelen av kedjan horisontelt, (förvisso utan chafför så det kanske ändrar sig) finns det nått att föredra där?

Tror jag nöjjer mig där och tar funderingar rörande lagringen senare.

View attachment 428711
Vafan är det där för cykel!?

Stämmer bra bilden är från en bil, tyckte man såg bra på den bilden.

Jag ska skaffa boken verkar vara ett oändligt ämne :)

intressant detta, Bimota körde ju ett tag med att svinglagring var gemensam med utgående axel- tanken var ju att oavsett var hjulet befann sej i förhållande till utgående axel så var kedjespänningen konstant- men som ovan sagts- det kanske trots allt bara var en vacker tanke som inte gav mer fördelar än just avsaknaden av kedjesträckning/ slack. en mc's geometri är en myriad av variabler som måste lira ihop för att få till det bra- "kraftens" förhållande till där "kraften" skall verka mot däck/ underlag är nog tämligen komplexa faktorer som måste beaktas.

som ovan: Tony Foale har skrivit spaltmil om mc geometri, kolla in hans verk, även de böcker som finns/ fanns av John Robinson ger info om det mesta.

//jj

Mitt förslag är denna bok - ett samarbete mellan Gaetano Cocco och några av Aprilias ingenjörer. Den vänder sig till den som är intresserad av motorcyklar och som själv har kört motorcyklar och helt enkelt vill veta varför en motorcykel fungerar som den gör. Denna bok kräver inga förkunskaper i ämnet och inte heller att man är matematikprofessor.

http://www.bokus.com/bok/9788879113441/motorcycle-design-and-technology/

Mitt förslag är denna bok - ett samarbete mellan Gaetano Cocco och några av Aprilias ingenjörer. Den vänder sig till den som är intresserad av motorcyklar och som själv har kört motorcyklar och helt enkelt vill veta varför en motorcykel fungerar som den gör. Denna bok kräver inga förkunskaper i ämnet och inte heller att man är matematikprofessor.

http://www.bokus.com/bok/9788879113441/motorcycle-design-and-technology/

Ooh, kvällslektyr!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka