Hemförsäkring

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Dags att förnya hemförsäkringen.

Sitter just nu med Trygghansa på båda men funderar på att byta då det faktiskt handlar om ett par tankningar under säsongen i merkostnad. Trygghansa tar ungefär 110:-/mån medan exvis Folksam och Moderna försäkringar ligger mellan 30-40:-/mån för en student.

Vilka bolag har ni, varför, är ni nöjda och vilket bolag skulle ni absolut inte rekommendera?

Tack

Har haft hemförsäkring hos IF i alla år och är när allt kommer omkring en rätt nöjd kund. De har gjort en stor miss genom åren där de krånglade till det för mig och sig själva i syfte att tjäna pengar åt sig själva. Det var frågan om en datorreparation. Man tyckte att datorfirman var för dyr och ville låta en egen reparatör laga och köpa in reservdelarna. I slutändan sket det sig då moderkortet lade av och man fick betala ut ersättning för datorns värde. Fick själv köra ett par gånger fram och tillbaka till den lokala verkstaden för att ta reda på olika uppgifter som den andra reparatören skulle beställa direkt från Kina.

Kan tycka att det är bra att försäkringsbolagen inte godkänner vad som helst. Hade reparationen varit lyckad hade den kostat ca 3000 kr för försäkringsbolaget mot en bit över 12 000 kr. Det var datorskärmen som var sönder.

Datorverkstäderna/tillverkarna är lika goda kolsupare som mc-verkstäderna/tillverkarna.

Ett litet sidospår.

Ring runt till de olika bolagen och ställ kritiska frågor. Premien är rätt oväsentlig om det i slutändan visar sig att de har kraftig avskrivningar av värdena och är allmänt sena med sina utbetalningar av ersättningar.

Jag har länsförsäkringar och är grymt nöjd med dem.
De har kontor 20 meter från oss så skulle det hända något kan de bokstavligen ta sig hit och inspektera skadorna. Förra veckan fick vi erbjudande att köpa en 6 kg brandsläckare för 99 kr och lite då och då får vi återbäring. Betalar 1200 kr/år för en 2 vån lägenhet.

Jämförde med trygg hansa där jag har en sjuk och olycksfallsförsäkring jag är supernöjd med (en gammal holmia så bättre vilkor går inte att få idag) och om jag möjligen skulle slå ihop den och hemförsäkringen hos Trygg Hansa men de var dyrare och hade sämre villkor (kommer inte ihåg exakt men de hade ett maxbelopp något som länsförsäkringar inte hade).

När min relativt nya (1,5 år) cykel blev stulen den 13 mars iår handlades ärendet mycket snabbt och proffsigt och efter 10 dagar fick jag besked om att det bara var att hämta ut en liknande cykel i samma butik :Bugar
(förutsätter att man har lite koll på sina papper o gör polisanmälan etc asap).

Det har heller inte varit något problem att få ut ersättning vid förseningar när vi varit ute och rest.

Svarar alltid snabbt via kundtjänst.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att de inte går att få tag i dem under helgtid men det kan jag överleva :)

Edit..hade även hojen försäkrad hos länsförsäkringar och även där nöjd med vad länsförsäkringar har att erbjuda.

Last edited:
Länsförsäkringar var bäst/billigast för oss. Fullvärde, "drulle", diverse självriskminimering osv. Fick dessutom tillbaka 931:- i år för att de hade någon återbäring eftersom de hade haft mindre skadetillfällen än beräknat förra året.
Riktigt bra kundservice gör sitt till, hade Trygg Hansa förut men sa upp det pga dålig service vis skadeärende.
Har sjuk/olycksfall/dödsfall via IF då de var billigast och där räknar jag mest på pengarna.

Länsförsäkringar var bäst/billigast för oss. Fullvärde, "drulle", diverse självriskminimering osv. Fick dessutom tillbaka 931:- i år för att de hade någon återbäring eftersom de hade haft mindre skadetillfällen än beräknat förra året.
Riktigt bra kundservice gör sitt till, hade Trygg Hansa förut men sa upp det pga dålig service vis skadeärende.
Har sjuk/olycksfall/dödsfall via IF då de var billigast och där räknar jag mest på pengarna.

Hur funkar drulle egenligen? Gäller det om man tappar bort något....T.ex. mobilen? Eller gäller det bara om man råkar sabba någon pryl hemma?

Hur funkar drulle egenligen? Gäller det om man tappar bort något....T.ex. mobilen? Eller gäller det bara om man råkar sabba någon pryl hemma?

Lite osäker faktiskt då jag inte har avtalet framför mig, men jag fick en ny dator nu då jag tappade den gamla i golvet. Ingen avräkning på elektronik de första två åren tror jag det var dessutom.
Men jag tror att det gäller även o du slarvar bort mobilen eller dylikt, dock kanske det blir självrisk då.

Jag jobbar på Trygg-Hansa så släng iväg ett pm om ni har några frågor eller behöver försäkra något :)

Jag jobbar på Trygg-Hansa så släng iväg ett pm om ni har några frågor eller behöver försäkra något :)
Asssssssssååå, på typ Leeensförsääkringar så fick ja liksom försäckra typ lägenheten och en såndär R1:a för 1000kr/månaden........,, kan du ge mig en bättre dil?

Back