Helt plötsligt får jag inte ställa av och på som jag vill...

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Tjena.

Behöver få skriva av mig lite angående IF skadeförsäkring och deras MC försäkring som jag fram tills nu varit nöjd med. Jag fick följande mail från dem idag:

Hej Henrik!

Vi har noterat att du ställer av och på din motorcykel ABC123 mer än vad brukligt är. Nästa gång du ställer av din motorcykel kommer vi göra påslag med 50% på priset.

Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vänliga hälsningar
If

Någon annan som fått? :3freak

Tänkte nu försöka reda ut om det verkligen är ok m.a.p villkorstexter och what not. Jag tycker det känns extremt vagt att använda formuleringar som "vad brukligt är", speciellt när man inte hittar ett spår av något sådant i avtalstexten. Kan det verkligen hålla och vara juridiskt riktigt? Att dessutom lägga på 50% av premiepriset känns som ett ocker.

Last edited:
Man blir bemött som man bemöter, fråga artigt på vilket sätt de berättigar detta påslag enligt gällande villkor. Se för övrigt till att ha de villkor du försäkrat för innan denna dialog.

Du har en avställningsförsäkring? Jag hade dödat nån. Frågade samma sak i våras angående min avställningsbara hos Dryg Transa. Jag kunde ställa av och på hur ofta oc hur många gånger jag vill. Ännu har dom inte gnällt.

Man tycker ju spontant at man har ett avtal och att det skall gälla men du skall se att dom hala jävlarna har nåt kryphål. Jag hade ringt.

Har du granskat mailet och adressen det är skickat från? Inte nån jävligt rolig polare som driver med dig? Just 50% och formulerat på det sättet.... luktar narr.

Har du granskat mailet och adressen det är skickat från? Inte nån jävligt rolig polare som driver med dig? Just 50% och formulerat på det sättet.... luktar narr.

Håller med dig där, känns oseriöst! Avsändaraddressen är dock korrekt, fast det går ju ganska enkelt att skicka mail från vilken adress som helst för de som kan. Dock var mailet undertecknat med ett namn och med titeln försäkringsrådgivare. Får ta och ringa till IF och fråga efter denna person.

För övrigt har jag lyft frågan till konsumentrådgivningen i Göteborg, samt Konsumenternas Försäkringsbyrå per mail. Får se om det kan ge något.

Borde inte påslaget komma nästa gång du ställer hojen? Annars är det ju bara garageförsäkringen som blir 50% dyrare och det kan inte handla om många kronor.

För övrigt var det väl bara en tidsfråga innan det här blev aktuellt. I och med att påställningsavgiften slopades är det många som ställer på/av från dag till dag för att spara pengar på försäkringen. Försäkringsbolagen tröttnar såklart på all administration kring att hålla koll på försäkringarna och kostnaden kring att skicka ut nya försäkringsbrev titt som tätt. Ja, vi är sura på att försäkringarna är dyra. Ja, bolagen är sura på att vi försöker hitta sätt att komma undan billigare.

Jag skulle byta bolag bums.... Hota me höjning så där är inte oki.... Sen vet jag inte varför man ska ställa på å av hojen en massa gånger under året... Förstår om man ställer av för vintern å längre perioder för typ semester eller så.... Vad är då många gånger än brukligt???? Som de stod i mailet....

Vilka jävla kukhuvuden.

Vidarebefodra till en tidning :D

Innebär ju att du bryter avtalet och har det vilande till nästa påställning, om du Vill. Detsamma gäller fb. . . ;)

Svara att du ställer av/på eftersom deras försäkringskostnad är högre än vad brukligt är. Men om dom gör ett avslag på 50% kan du tänka dig att ha den påställd.

Jag skulle byta bolag bums.... Hota me höjning så där är inte oki.... Sen vet jag inte varför man ska ställa på å av hojen en massa gånger under året... Förstår om man ställer av för vintern å längre perioder för typ semester eller så.... Vad är då många gånger än brukligt???? Som de stod i mailet....

Av den enkla anledningen att man kan teckna en avställningsbar försäkring. I mitt fall kostar en helårsförsäkring hos Svedea eller Bilsport&MC ca 5300kr. En avställningsbar hos Trygghansa kostar ca 9500kr när den är påställd och 1000kr när den är avställd. Och det går per automatik, jag behöver bara ställa på/av så skiftar försäkringen automatiskt. Och jag är ganska säker på att TS har en liknade försäkring fast hos annat bolag.

Jag har köpt en försäkring där syftet är att ställa på när man använder hojen och annars är den avställd. Skulle försäkringsbolaget plötsligt tycka att jag använder försäkringen som det är tänkt men lite för bra men det finns inget villkor som begränsar mig så skulle jag bli ganska pissed.

Jag ställer inte av på torsdag kväll och på igen fredag morgon men vet jag att jag kommer att vara borta tre dagar så ställer jag av. Kör jag på Onsdag och vet att jag skall ha hojen igen på Lördag så låter jag den vara påställd.

Bättre än hor-Folksam som bara spärrar dig. Hade ja fått ett mail av dem hade ja accepterat det iaf. Men icke. Dem kan dö. Och jag kollade så jävla nog när sambon stod på hojen om Max gånger. Smc skulle kontakta dem som i min tråd ang. Folksam men sen har ja inte hört nått hur det gick..

Jag hade också problem ett tag innan jag förklarade för Folksam vad som gällde och om dom skall ha några begränsningar på av och påställning skall det stå i avtalet. Jag var absolut inte otrevlig utan hade bara löst igenom avtalet och vad som gällde. Nu funkar det smärtfritt! :fakta

Tecknade en av o påställningsbar försäkring hos Länsförsäkringar på R1an. Det var på inrådan från försäkringsagenten då han lysnade av hur jag skulle använda R1an. Enda stöket Skulle vara trafikverket o avgiften för fordonsskatten.

Goda yxskaft då Länsförsäkringar system inte klarade av av o påställningar som jag o agenten Var överens om.

Nu har jag åretruntförsäkring son på den tidigare R6an.

Försäkringsbolag i all ära. :huvet

Det skulle ju kunna vara så att min avställningsförsäkring i själva verket är två försäkringar med separata avtalsvillkor som sägs upp varje gång jag ställer av och på hojen. I det fallet så bryter de ju inget avtal, utan gör mitt nästkommande avtal dyrare istället. Om det är så, så kanske det rent avtalsmässigt håller. Men jag tycker det känns juridiskt knasigt ändå, då de isåfall har "stämplat" mig som en flitig av- och påställare och därför ger mig sämre avtalsvillkor än vad någon annan skulle fått med samma förutsättningar. Är det inte särbehandling, diskriminering eller dylikt?

Nä, det känns inte rätt och riktigt detta. Imorgon blir det ett samtal till IF kundservice.

Avtalet gäller ju till förfallodatumet, troligtvis ett år från att du tecknade. Skulle avtalet upphöra varje gång du ställer av skulle man ju bara kunna ställa av hojen för att få byta bolag, men det får man icke

Avtalet gäller ju till förfallodatumet, troligtvis ett år från att du tecknade. Skulle avtalet upphöra varje gång du ställer av skulle man ju bara kunna ställa av hojen för att få byta bolag, men det får man icke

Inte?

Alla bilar jag ställt av har jag tecknat ny försäkring på när jag ställt på igen om jag hittat något bättre alternativ, tur varken jag eller FB visste det då.......

jag kan tycka att det ej är direkt fel av försäkringsbolag att göra på detta sätt. som tidigare skrivits så gör detta av och på ställande en massa extra arbete för dom och tanken bakom en försäkring som är av och på ställningsbar är att man ska kunna ha påställt under säsong när man kör och avställt den säsongen man inte kör. tanken är INTE att man ska ställa av och på från dag till dag... och du blir arg och tycker det är fel när dom vill ha betalt för detta extra arbete..... troligen så kommer även denna möjlighet att ha av och påställningsbar försäkring med försvinna tack vare sådana som dig som utnyttjar detta till max och ej på ett sätt som det var tänkt......

bättre skaffa en motorcykel du har råd att försäkra.......

jag kommer garanterat få massor av hugg tillbaka för detta meddelande och folk som kommer kalla och tycka både det ena och det andra om mig. och för er info, jag bryr mig ej.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph