Helt Ny + CBR 900 :)

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900
Hej Hej!

Har precis hittat hit, detta måste vara det största forumet :tummenupp

Nu är det så att jag är väldigt ny på motorcycklar när det gäller det mekaniska. Jag har köpt en CBR 900 RR nu och har några frågor, om nån skulle få försig att svara på dom.

Jag fick inte med nån service manual / handbok när jag köpte den, så jag måste hitta det också.


1. Vad skall det tankas för någon bensin? Jag har läst lite här på forumet men sökfunktionen är urfunktion.

2. Bensin reglaget har tre lägen? Neråt: Av? Halvavägen: flow? Uppåt: På? Om detta skulle stämma vad är då flow? :D


Ursäkta dessa väldigt amatör frågorna men tills jag får en handbok så är det lite jobbigt när man inte varit intresserad av det mekaniska innan, men har nu blivit.

Tack på förhand!
 
1. Jag kör på 95, några föredrar 98.
2. Av/På/Reserv gissar jag?
 

1. Vad skall det tankas för någon bensin? Jag har läst lite här på forumet men sökfunktionen är urfunktion.
!

Det spelar ingen större roll. Har hört talas om att hojen skulle dra lite mindre med högre oktan men å andra sidan är den soppan dyrare. Annars spelar det ingen roll vilken kvalitet du väljer.
 
Jag vill inte verka som farbror duktig eller nåt. Men att köra en CBR 900 RR som nybörjare är inte något jag rekommenderar. Jag fick rådet att köra kåplöst i 2-3 säsonger innan jag ger mig på de stora hojarna.

I alla fall, ta det försiktigt där ute. Ingen av oss här vill att du blir en i statistiken.
 
cykeln går ju bäst på 98 .
Nej :fakta

3037729 Jag vill inte verka som farbror duktig eller nåt. Men att köra en CBR 900 RR som nybörjare är inte något jag rekommenderar. Jag fick rådet att köra kåplöst i 2-3 säsonger innan jag ger mig på de stora hojarna.

I alla fall, ta det försiktigt där ute. Ingen av oss här vill att du blir en i statistiken.
Varför förlora 2-3 år av sitt ändå korta liv? :banana
 
Last edited:
Vadå, är det farligt med kåpor? :va


Jag svarar och ignorerar att du troligtvis skojar...

Kåpor gör att du inte känner vinddraget. Prova att köra utan kåpor i över 200 km/h. Vilket gör att du kan köra fortare en längre tid utan kramp i armar och magmuskler. Redan i 100 km/h börjar du känna att det blåser ganska bra.
 
Tack för alla svar! :)

Stort + i kanten till er alla, hittade instruktions boken på honda sverige.
Jag får kolla mig fram med bensin reglaget!


Epzter:
Jag måste vara sveriges defensivaste förare, tar det alltid lugnt :)


Tack!
 
Hej Hej!

Har precis hittat hit, detta måste vara det största forumet :tummenupp

Nu är det så att jag är väldigt ny på motorcycklar när det gäller det mekaniska. Jag har köpt en CBR 900 RR nu och har några frågor, om nån skulle få försig att svara på dom.

Jag fick inte med nån service manual / handbok när jag köpte den, så jag måste hitta det också.


1. Vad skall det tankas för någon bensin? Jag har läst lite här på forumet men sökfunktionen är urfunktion.

2. Bensin reglaget har tre lägen? Neråt: Av? Halvavägen: flow? Uppåt: På? Om detta skulle stämma vad är då flow? :D


Ursäkta dessa väldigt amatör frågorna men tills jag får en handbok så är det lite jobbigt när man inte varit intresserad av det mekaniska innan, men har nu blivit.

Tack på förhand!


Jag har serviceintervall på dokument och även sprängskisser över cbr 900 anno 2000 i burken, Pm.ar du en mailadress så skickar jag över.

Jag vill inte verka som farbror duktig eller nåt. Men att köra en CBR 900 RR som nybörjare är inte något jag rekommenderar. Jag fick rådet att köra kåplöst i 2-3 säsonger innan jag ger mig på de stora hojarna.I alla fall, ta det försiktigt där ute. Ingen av oss här vill att du blir en i statistiken.

Jag tror inte jag kör fortare längre sträckor för att jag har en hoj med kåpor, (jag kör inte fort långa sträckor alls):va Visst är vinden mer påtaglig kåplöst 150+ hastigheter och det rycker och sliter, men garanterat så är de flesta i statestiken personer som kör betydligt saktare när det väl hänt olycka...så det kvittar lixom. Visst skyddar kåporna till en viss del och kan skydda mot regn, men eftersom vi har 110 km som högsta fart i sverige så är det mest en estetisk sak på hojen i mina ögon. Skall man till södra Europa kan det vara skönt med kåpa.

MEN däremot är en köplös hoj säkrare ur den aspekten om man kör ikull el flyger av hojen så är det mindre man kan skada sig på! Om det inte är högt styre..

Stor potent hoj har du redan, sen kvittar det om du har kåpa..men kan förstå resonemanget i det hela, kåplöst skall göra att man kanske blir "rädd" för att dra på och hålla nere farten.
 
Last edited:
3037738 Blir tvungen att smasha in denna då du lagt upp den på detta sätt: Förlorar hellre 2-3 år än 60 år... Elle!!!???
Va glad jag är för din skull att du kommer att kunna sitta på hemmet med näven o luften o säga att du "minsann körde kåpfritt" :hihi

Haha närå, men allt sitter i huvudet på föraren. Är man ute o kör krokiga vägar är det sällan som armarna sätter stoppet för hur fort/långsamt man kör.
 
Jag kör som jag har huvud till. Min tanke när jag följde rådet att köra kåplöst de första åren var att jag är en vildhjärna men jag vill leva. Bäst att ta det lite lugnt tills jag greppat detta. Nästa år blir det antingen en speed triple eller en CBR 900 RR. Har inte bestämt mig än.

Jag är dock glad att jag började med en CB750 och idag har en 900 hornet. Det har lärt mig en hel del. Vet inte om det är för att jag kör kåplöst eller om det är för att jag kört lättkörda hojar.

Mitt råd var bara en vidarebefodran av rådet jag fick som fick mig att överleva (hitills). Det var bara ett råd, inget annat. Jag vill att alla ska ha skoj och få många fina upplevelser ute på vägarna. Inte få uppleva att bli hämtad med ambulanshelikopter utan känsel i benen och känna hur kraften försvinner och att det svartnar...
 
Jag kör som jag har huvud till. Min tanke när jag följde rådet att köra kåplöst de första åren var att jag är en vildhjärna men jag vill leva. Bäst att ta det lite lugnt tills jag greppat detta. Nästa år blir det antingen en speed triple eller en CBR 900 RR. Har inte bestämt mig än.

Jag är dock glad att jag började med en CB750 och idag har en 900 hornet. Det har lärt mig en hel del. Vet inte om det är för att jag kör kåplöst eller om det är för att jag kört lättkörda hojar.

Mitt råd var bara en vidarebefodran av rådet jag fick som fick mig att överleva (hitills). Det var bara ett råd, inget annat. Jag vill att alla ska ha skoj och få många fina upplevelser ute på vägarna. Inte få uppleva att bli hämtad med ambulanshelikopter utan känsel i benen och känna hur kraften försvinner och att det svartnar...

Ähh man ska slå på stort ifall man vill känna att man lever, gick från en kawa
z500 82:a med max 30 hästar på bakhjulet till en R1:yoparty :tummenupp
Jag kraschade den samma dag jag köpte den, det e schit som happens:D :rofl
 
Jag har en CBR900RR som första hoj, inga problem tycker jag....! Den hojjen klarar ju ändå mer än jag som förare kan hantera iaf.... Så händer det nått är det ju mitt eget fel (oftast)....
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top