Heltäckningsmatta - Vad kostar?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Starka funderingar har länge grott om att inreda det 18 kvadrat stora garaget som via smidig dörr står kopplat till huset.
Garaget är för den idékritiskes upplysning uppdelat i garage och förråd medelst en vägg.
Förrådet tänkte jag rensa rent från all satans bråte och använda som garage.
Bilar kan stå ute och hoj kan få husera i förrådsutrymmet.

Jag tänkte kort och gott inreda och husera garaget.
Den tid jag ämnar att vara hemma, i alla fall. Det är svalt där ute även när solen steker.
Golvet består dock av skitig, oljebesudlad betong. Ganska opraktiskt, faktiskt.

Googlat satan men inget konkret dyker upp.
Vad kostar heltäckningsmatta per kvadrat?
Nu snackar vi billig matta. Så lågt det går att få priset utan att mattan är turkos och gjord av asbest.

Annars är det ju relativt billigt och enkelt att lägga ett klickgolv.. Matta skum och sen golv... borde väl fungera på asfalt oxå...

Annars är det ju relativt billigt och enkelt att lägga ett klickgolv.. Matta skum och sen golv... borde väl fungera på asfalt oxå...

Problemet med det är ju att man knappast kan rulla ihop det för att stuva undan om en bil skulle behöva reparation mitt i vintern.

Problemet med det är ju att man knappast kan rulla ihop det för att stuva undan om en bil skulle behöva reparation mitt i vintern.
Skulle du inte kunna lägga ett klickgolv i lösa plattor då? Slå ihop fyra "plankor", skär bort "läppen" på den yttersta och limma fast det på en plywoodskiva eller tunn spånskiva (för att det ska bli lite styvare). Sedan gör du om det tills du har nog för att täcka garagegolvet.

Annars kan du ju hålla utkik på IKEA efter billiga vardagsrumsmattor och sedan köpa några såna att täcka garagegolvet med.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40100489
De kan ju ha kampanj på billigare mattor också.

Håller på att blåsa ur gillestugan nu, har en grön/turkos matta liggan på ca:15-20m2 åt dig:hihi

Jag har Klickgolv i mitt garage och det håller för domkraftar och pallbockar. Lätt och städa samt hasa runt på.

Ett tips är att kolla efter balkongmatta, lite tåligare material och lättare att rengöra om man nu vill det. Men om det är billigar vet jag inte

Ett tips är att kolla efter balkongmatta, lite tåligare material och lättare att rengöra om man nu vill det. Men om det är billigar vet jag inte
Sånt där härligt grönt konstgräs som ser till att hålla balkonggolvet lagomt fuktigt för att hela strumpa ska bli blöt oavsett årstid? :hihi

Kolla på t.ex Bauhaus. Finns från ca 40/kvm och uppåt. Vi valde sorten med gummiaktig undersida för att slippa klistra fast den. Heltäckningsmatta är underbart skönt eftersom det blir varmt och man kan gå barfota året runt.

Kolla på t.ex Bauhaus. Finns från ca 40/kvm och uppåt. Vi valde sorten med gummiaktig undersida för att slippa klistra fast den. Heltäckningsmatta är underbart skönt eftersom det blir varmt och man kan gå barfota året runt.
Samtidigt så är det kanske det äckligaste som finns. Tänk dig hut mycket smuts det gömmer sig i en heltäckningsmatta. :tungan

Får man bo hur som helst i ett garage? Har för mig jag läst att man måste anmäla att man ska använda det att bo i istället för som garage?
Rätta mig gärna.

Frågan är väl vad betongplattan säger om att få ett golv på sig,risken är att det kan bli för tätt och du får en massa kondens som genererar mögel.

Tejpa en bit plast över natten och kolla om det kryper upp mycket fukt under.

Och nej det är inte tillåtet att bo i ett garage,men vem orkar bry sig om det ?

Ifall garaget har en brunn så lutar säkert golvet lite. Kan bli lite knöligt att lägga in ett plant klickgolv då. Å andra sidan, lägger du in en matta där golvet lutar och du kommer hem full så....:rolleyes:

heltäckningsmatta borde du kunna tigga av någon som bygger om.

Last edited:
Lustigt att ingen har svarat på min fråga, utan mer sagt åt mig vad jag skall göra. :gnissla

Klickgolv är uteslutet på alla punkter. Det är fortfarande ett garage och kommer oundvikligen användas som sådant vid sporadiska tillfällen.
Golvet är inte heller jämnt, vilket inte gör saken bättre.

Vad kostar matta!? :mad:

Edit:

Eller jaha, du menar 40 kr per kvadrat naturligtvis.
Låter ju hyfsat mustigt att lägga matta för under en tusing.
En lättflyttad TV-möbel och en burk färg så är saken biff. :tummenupp

Last edited:
Lustigt att ingen har svarat på min fråga, utan mer sagt åt mig vad jag skall göra. :gnissla

Klickgolv är uteslutet på alla punkter. Det är fortfarande ett garage och kommer oundvikligen användas som sådant vid sporadiska tillfällen.
Golvet är inte heller jämnt, vilket inte gör saken bättre.

Vad kostar matta!? :mad:
GRATIS, om du tigger till dig en begagnad. :mad: :tungan

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna