Helsystem bestyckningsrekommendationer?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Sitter här och väntar på ett helsystem från K&K av märket MIG. Har läst en del på forumet om bestyckning och kommit fram till bland annat:

- Dynojet är slöseri med pengar, originalmunstycken i annan storlek funkar lika bra. Detta påstås av bla Brink och McXpress om jag inte missminner mig.

- Bänkning är bra men man kan prova sig fram genom testkörning också.

- Mjukare fjädrar ger bättre respons men vissa har inte känt någon skillnad.

Nån som inte håller med om detta?

Till sist en fråga som jag vill ha svar på:

Kan jag ta reda på ungefärliga rekommendationer för bestyckning någonstans? Jag är ju inte den förste som köpt helsystem och bestyckat.

Observera att MIG inte tillverkas längre.

Lurch skrev:

Det beror alldeles på hur pass seriöst du vill ha en optimerad bränsleblandning. En Dynobänk med Lambda-sond är ju rätt seriöst. Köra fullgas på ettan till fyran och klippa tändningen och dra in kopplingen är så pass nära seriöst man kan utan speciella mätinstrument. Med en Dynobänk vet du om blandingen är okej eller inte, dvs du slipper tro.

Vill du bara ha bekräftat att din hoj mår bra, kör 1-4 och kolla stiften själv innan du kör upp den i bänk (kostar max 450). Resultatet från bänkningen kan du ju sen direkt översätta på färgen på dina tändstift.

Vill du sen ställa in den optimala bränsleblandningen vid låg och mellanfart, åkt till skroten och skaffa dig en smalbands-lambda från en nyare bil som gått under 10k mil.

Last edited:
Dynojet stage 1 kostar nästan 1500 spänn, är det värt det?

HUH?

Lurch skrev:
Dynojet stage 1 kostar nästan 1500 spänn, är det värt det?

HUH?
Nej.

Satsa de små pengarna som en bänkning med injustering kostar, du kommer inte att ångra dej. Priset för bänkning inkl justering är ca 2-2,5k, 1500 för ett dyngojet är inte billigt i jämförelse.

När jag gick från orginalsystem o orginalfilter till kn-filter samt slipon så fick jag gå upp 2 storlekar på huvudmunstycket! Min smalbandslambda med tillhörande meter är till salu, använd ca 5 min!

/ Hannes

Nr:18 skrev:
Nej.

Satsa de små pengarna som en bänkning med injustering kostar, du kommer inte att ångra dej. Priset för bänkning inkl justering är ca 2-2,5k, 1500 för ett dyngojet är inte billigt i jämförelse.

Har över 40 mil tur och retur till närmsta bänk...

Har köpt munstycken och beställt K&N filter nu, jag rapporterar resultatet när det är monterat. Känns som att det är värt 80 spänn för munstyckena istället för att chansa på ett Dynojet för 1500 kr... Blir det fel så är det ju bara att köpa en annan storlek.

Hur mäter dom lambda-värdet i bänk? Är det nån pinne man sticker in i avgassystemet bara, och går det inte att bygga nåt liknande själv i så fall? Lambda-sonder finns la att få tag på menar jag.

Jag skulle nog bänka skiten trots allt. Inte skitroligt med effekt bortfall på låg och mellan register vid omkörning då du ser timmerbilen komma dundrande längre bort....

PacMan skrev:
Hur mäter dom lambda-värdet i bänk? Är det nån pinne man sticker in i avgassystemet bara, och går det inte att bygga nåt liknande själv i så fall? Lambda-sonder finns la att få tag på menar jag.

Nån skrev tidigare att man kan köpa en sond på skroten, men hur gör man sen? Vet inte så mycket om lambdasonder. Hur ser man värdet?

antikrist skrev:
Jag skulle nog bänka skiten trots allt. Inte skitroligt med effekt bortfall på låg och mellan register vid omkörning då du ser timmerbilen komma dundrande längre bort....

Den ska bänkas så småningom, men jag har 20 mil till närmsta bänk. Tyckte det var värt 80 kronor för att ge hojen lite mer soppa så länge.

Edit: Med endast helsystemet fick jag en svacka runt 7000 varv och på topp.

Lurch skrev:
Nån skrev tidigare att man kan köpa en sond på skroten, men hur gör man sen? Vet inte så mycket om lambdasonder. Hur ser man värdet?

Biltema har nya sonder av flera olika typer med olika många trådar. Hur man mäter vet jag inte riktigt, men gissningsvis matar man sonden med en viss spänning och mäter sedan en utspänning på en annan tråd. Sen får man väl räkna om värdet man får till ett lambda-värde.

Jag gissar bara som sagt. :rolleyes: Nån som har mer kött på benen?

Lurch skrev:
- Dynojet är slöseri med pengar, originalmunstycken i annan storlek funkar lika bra. Detta påstås av bla Brink och McXpress om jag inte missminner mig.

Mina erfarenheter.

KOSTA PÅ DIG EN BÄNKKÖRNING!!! :hördu

Min bänkkörning kostade knappt 4000:- och det var värt varenda spänn. Tror inte jag hade plockat ut ~104 hkr genom att prova mig fram. Hojjen är en CBR600 -97 utan trimmning, endast helsystem + hemmasnickrad ljudburk.

Dynojetmunstycken eller orginal vet jag inget om men fördelen hos min verkstad var att om Dynojetmunstycken användes var det utbytessystem som gällde = ingen/låg kostnad för munstycken.

Har du långt till närmaste bänkverkstad, boka in en körning till vintern när du ändå inte kör med hojjen. Dessutom lär du få ganska bra pris då.

:tummenupp

Bifogat

• hoj 015.jpg
    hoj 015.jpg
    73 KB · Visningar: 40
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...