Helställ eller 2-delat

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
ska köpa nytt skinnställ men kan inte besluta om jag ska köpa ett delat eller helställ...

för o nackdelar med båda??

och vilken modell man ska välja av respektive...
tacksam för svar snarast :tummenupp

har kollat mest på ställen från grahns o duells...

Jag köpte ett 2delat, men ångrade mig efter 200 åkta mil, och sålde det, för att inhandla ett raceställ.... gick samtidigt ner en storlek från 52 till 50, sitter som om det är påmålat... helt suveränt! :tummenupp

delat ställ kan gå upp i dragkedjan om du vurpar-det gör inte helställ o så kan du inte fuska o åka med bara jackan :tummenupp

Har en Dainese triple, vad fan heter det nu =) det är på 2 delat och jag är enormt ENORMT nöjd med det. har krashat i 2 gånger ifjol och ser fortfarande som ny trots jag krashade rätt hårt..

Skorpan skrev:
delat ställ kan gå upp i dragkedjan om du vurpar-det gör inte helställ o så kan du inte fuska o åka med bara jackan :tummenupp

Det är nog lika stor risk att dragkjedjan mellan bralla o jacka går upp på ett delat ställ som att dragkjedjan på ett helställ går upp. Risken att brallorna sen skulle rulla av och/eller jackan rulla upp är nog lika stor som att hamna framför stora hjulet på bingolotto med tanke på att grejerna sitter som ett korvskinn.
Jag köpte ett delat Astarställ och är helnöjd med det, ser bara fördelar med delat ställ. Utom om man möjligtvis har tänkt att mest åka bana, då kan det kanske vara bättre med ett helställ.

Delat... helt klart !!
Om man tex är på motortävling en hel dag i solen.
Skönt att kunna hänga av sig jackan då o bara gå i brallorna.
Annars får man ju med helställ ha överdelen dinglandes runt midjan.. eller ha extra kläder med sig..

Risken att det ska gå upp vid en krasch med delat..??

ja .. jag har då aldrig sett det. Och jag har vart på en hel del mc olyckor.

Loader skrev:
Utom om man möjligtvis har tänkt att mest åka bana, då kan det kanske vara bättre med ett helställ.

En del banor och tävlingsformer tillåter inte tvådelat ställ heller. :fakta

Vad ska du använda stället til, hur och var kör dul?

Om du ska använda stället till banåkning är helstället att föredra. Med strechmaterial i gren och armhåla blir passformen överlägsen det tvådelade stället och du får en rörlighet som det tvådelade stället inte har. Helställ finns ofta i en perforerad variant som tillsammans med ytorna av stretch gör att du inte drunkar när du kör. Det känns nästan som att sitta i en hårfön. Superbra när det är varm ute, pisskallt när det är kyligt ute.

Om du mestadels kör på gatan skulle jag utan att tveka en sekund välja ett delat ställ. Lika bra som det hela stället sitter när det är på plats, lika jobbigt är det att ta av och ta på. Ett delat ställ är mycket praktiskt. Tvådelat är lika bra till vardags som hela är på banan. Ska du köra gata på vår och höst när det är mindre än 10 grader ute är ett perforerat helställ inte ens att tänka på.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back