Helljus på dan?

Kör ni med helljus mitt på dan?

• Antal röstningar
    0

Johan R1

Leker me min nya R1
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
R1 -02 & Minimoto
Läste precis om Ducati for life (krya på dej) som va me om en olycka

De va nån som skrev "på med helljus". Detta är en tanke som slagit mej. Har kört lite med helljus.. Men de e många som blinkar på mej.. Inte för att de gör mej ngt.. De e de ju värt om man kan rädda livet på sej.
Men o andra sidan så vet man ju heller inte om ngn varnar för poliskontroll..

Så ja undrar hur många de e här som alltid kör me helljus

jag skiter i om bilisterna blir irriterade eller inte, dom ser en ju trots allt.

Hellre en lapp i handen än en runt stortån :död får väl räkna med lite böter när man kör hoj.

Syns man så finns man! :yoparty

Last edited:
Johan R6 skrev:
Läste precis om Ducati for life (krya på dej) som va me om en olycka

De va nån som skrev "på med helljus". Detta är en tanke som slagit mej. Har kört lite med helljus.. Men de e många som blinkar på mej.. Inte för att de gör mej ngt.. De e de ju värt om man kan rädda livet på sej.
Men o andra sidan så vet man ju heller inte om ngn varnar för poliskontroll..

Så ja undrar hur många de e här som alltid kör me helljus
Sällan men det händer ibland. Men vet flera som gör det. När jag gör det tycker jag inte det är jättemånga som blinkar på en.

Jag kör alltid med heljuset på, jag har märkt att övriga traffikanter ser mej betydligt bättre då. Om en del blir bländade så bjuder jag på det :D

Alltid heljljus på.
på dagen såklart..

inte så många som blinkar nån lite då och då..

Framförallt på när man kör landsväg, det är ju då det blir farliga olyckor när bilisten "inte så mc-föraren"

Brukar blinka lite med helljuset nar det ser lite farligt ut, tyvarr sa dyker en fara upp snabbt sa man kanske inte hinner men man kan juh markera att man kommer t.ex. i korsningar.

soppatorsken skrev:
Brukar väl som mest ha p-ljus på dan, högst. Det spar på batteri och ger fler hk.
jo 20hk extra ungefär.
Sen räcker det med dynojetttt o slipån så har du 30-40hk till ungefär.

Och du var inte spydig för då smällere DIRECKT!!! sån e jag.

soppatorsken skrev:
Brukar väl som mest ha p-ljus på dan, högst. Det spar på batteri och ger fler hk.

Ahh smart! :tummenupp

Det är därför RR hojarna inte har något lyse över huvud taget, att man inte har tänkt på det tidigare. :huvet

Men hur gör RR förarna när dom ska åka hem på natten?

Tacksam för svar, ska ut i garaget nu och trimma lite
! :banana

Ljungqvist skrev:
Ahh smart! :tummenupp

Det är därför RR hojarna inte har något lyse över huvud taget, att man inte har tänkt på det tidigare. :huvet

Men hur gör RR förarna när dom ska åka hem på natten?

Tacksam för svar, ska ut i garaget nu och trimma lite
! :banana

Du måste skämta :va

Zilversurfer skrev:
Du måste skämta :va

Jag trodde dom flesta skulle inse ironin i inlägget, men men hädan efter kommer alla inlägg få den speciella EU-stämpeln så inga missförstånd inträffar. :tungan

(IRONI)

Ljungqvist skrev:
Jag trodde dom flesta skulle inse ironin i inlägget, men men hädan efter kommer alla inlägg få den speciella EU-stämpeln så inga missförstånd inträffar. :tungan

(IRONI)
Men om det här inlägget är märkt med ironistämpeln så måste ju det innebära att det förra var på allvar? :tungan

Jag kör INTE med helljus på dan.

Anledningen är att jag fått för mig att om jag bländar mina med-/mot-trafikanter så kanske de har svårare att bedöma avståndet till mig och min hastighet.
Eller så kanske de vänder bort blicken om de står och väntar i en korsning-glömmer bort mig-kör ut ?
Eller misstar mig för att vara ett moppefucko som inte har koll på ljusinställningen och därmed missbedömmer min hastighet ?

Blinkar med helljuset istället om/när jag tycker det behövs.

Jag kör med helljus på dagen. Lyset är lite nerställt (funkar ändå bra på natten). Bländad blir nog ingen som på natten, svårare att bli bländad när det är ljust.

Jag är grymt försiktig med att blinka med helljuset eftersom vissa uppfattar det som en signal att köra! ajaj! :7peta

Sen har jag inte märkt någon som har blinkat mot mig för att jag har helljus på... inte ens taxibilar.

Om farbror blå skulle stanna mig och vilja ge mig böter så skulle jag bara förklara snällt att det är medvetet för att inte hamna på bårhuset. Räddar nog mer än skadar.

Vissa mc har ju ett väldans starkt helljus och det har hänt att man blivit bländad och inte kunnat göra en korrekt avståndsbedömning.

Ni kan väl inte direkt påstå att ni blir bländade när någon kör med helljus på dagen?

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa