Helite Airvest, erfarenheter?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Går i tankarna på att köpa någon form av airvest / airbag väst. Jag tolkar det som att Helite är industriledande här. Jag har därför tittat lite på en Helite TT Airvest. http://www.airvest.co.uk/shop/item/2-helite-tt-airvest/

Har lite funderingar dock
  • Någon som har erfarenheter av någon form airbag väst?
  • Tror ni detta gör att man känns mycket varmare?
  • Finns det något annat märke / modell jag bör överväga?
 
Funderar på detsamma. Frågan är hur länge man kommer att orka ta på sig ytterligare ett plagg.
Dessutom undrar jag om det inte börjar fladdra störande i lite fart.
Skulle nog hellre vilja ha en jacka som västen redan är insydd i. Har inte hittat någon dock, det verkar bara finnas i racingställ.
 
Dainese har en skinnjacka avsedd för landsvägskörning. Men den kostar tyvärr ca: €1400.....
 
Funderar på detsamma. Frågan är hur länge man kommer att orka ta på sig ytterligare ett plagg.
Dessutom undrar jag om det inte börjar fladdra störande i lite fart.
Skulle nog hellre vilja ha en jacka som västen redan är insydd i. Har inte hittat någon dock, det verkar bara finnas i racingställ.
Har kört med ryggskydd och bröstplata i fyra år, så kan absolut tänka mig att ha på mig en liten väst. Eventuellt blir det lite varmare på sommaren men man får se på nyttan som den bidrar med. Har läst på vissa ställen att man kan skippa ryggskyddet (och eventuellt bröstplattan (?)) om man kör denna nya väst. I så fall skulle det bli smidigare. Dock har jag inte tittat så noggrant på detta alternativ än.

Jacka hade absolut varit smidigare, problemet är att byta ut både skinnstället (20k+) och textil jackan (7k+) är bra mycket dyrare än att köpa en väst för 5 000 kr som kan användas med både skinnstället och textil jackan.
 
Söker svar på samma frågor som du ställer!
Jag har kollat på helite airnest.

Finns många aktörer, svårt att välja.

Var först sugen på ett Dainese airbag helställ men det står ingenting om att köra på gata.
Samt om man har flera ställ är det skönt att alltid kunna byta och fortfarande ha tryggheten med airbag.
 
Enligt uppgift så går den att programmera om för gata utan problem. Kolla med Bike Trollhättan.

Söker svar på samma frågor som du ställer!
Jag har kollat på helite airnest.

Finns många aktörer, svårt att välja.

Var först sugen på ett Dainese airbag helställ men det står ingenting om att köra på gata.
Samt om man har flera ställ är det skönt att alltid kunna byta och fortfarande ha tryggheten med airbag.
 
Hej igen.

här är en länk när dom jämför Spidi full dps vest med Helite "turtle" vest osäker på vilken det är dock.

// Jonas Lillman
 
Tack för klippen, för mig lutar det nu åt en helite tutrle airbag vest.

En annan liten fundering som jag har fått.
 
Hej. Finns även airbag västar och inbyggda i jackor hos joytime. Både västarna och jackorna har justeringar som gör att dom inte fladdrar i vinden. Hit-air heter fabrikatet och är lätta att ladda om OM olyckan skulle vara framme. Kika in på https://www.joytime.se

Skickat från min D5103 via Tapatalk
 
Aha, glömde. Finns en massa olika modeller att välja på bl.a en som är speciellt framtagen för bankörning och puckel på stället.
Oavsett vad man väljer för fabrikat skall men se det som ett komplement till din ordinarie skyddsutrustning. Se det som bilens säkerhetsbälte kompletterad med ett airbag system.

Skickat från min D5103 via Tapatalk
 
Som den levereras så aktiveras inte i lägre hastighet än ca 80 km/h och går i viloläge igen efter en stund i lägre hastighet. Så om du kör i stan eller lugnt på 70-väg så kanske man inte har något skydd fast man tror det.

Vad är det som behöver programmeras om mellan gata och bana? :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top