Helicol gänga

Jeramon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
cr 125-05, crf 250-06
Tjena jag har fått gängpaj i kamöverfallet i gångan som man skruvar fast ventilkåpan i på en crf 250. Så jag tänkte sätta i en helicol gänga. Därför undrar jag nu vilket borr man ska borra med för att sätta i en m6 *1.0? Mvh johan

borr för helicoil brukar följa med satserna är specialgängtapp också ,enklast brukar va o låna av nån mek eller nån som tex servar gräsklippare o motorsågar ,gängtappen o borren är svinpriser på annars men guld värt när de är gängpaj

ofyfan vilka snabba svar man fick här, ja men tänkte om det finns något diagram någonstans på internet så man vet om man kan borra bort de gamla gängorna, om du förstår vad jag menar. tack för svaret

ofyfan vilka snabba svar man fick här, ja men tänkte om det finns något diagram någonstans på internet så man vet om man kan borra bort de gamla gängorna, om du förstår vad jag menar. tack för svaret

Har du material till det så ska du borra med 5.1 mm borr till M6 gänga.
Men är det Helicoilgänga har jag ingen aning.
Har använt det 1 gång 94 på Folkessons CBR 600 när en av klantmekarna på en av Sveriges största MC-handlare dragit gängpaj och sen bara satt dit en blindskruv.

ok, gäng hålet som är kvar är 5.5 mm så isåfall så blir det ingen stigning på de nyagängorna finns det inte några andra grejer som man gängar upp till en m8 som bli m6 invändig?

om du har motorn lös. Ta med den till någon motorverkstad. Jönköpings motorrenovering tog 100 kr för o dra i en M8 Helicol gänga i min brors DT

det är ju kamöverfallet som ska gängas om, det har jag löst i handen. Ingen som vet vilket borr man skall borra med för att gänga i m6 helicol då? tänkte så om jag vet att jag kan borra bort de gamla gängorna.

Tack än en gång för era snabba svar.

det är ju kamöverfallet som ska gängas om, det har jag löst i handen. Ingen som vet vilket borr man skall borra med för att gänga i m6 helicol då? tänkte så om jag vet att jag kan borra bort de gamla gängorna.

Tack än en gång för era snabba svar.

"googla" lite på helicol så hittar du svaret:tummenupp

Måste bara fråga, du är säker på att det är helicoil du har?
Det finns flera olika system för gänglagning.
Helicoil (liksom recoil) består av en fjäderliknande insats.
Helicoil säger 6.35mm borr men 6.3 duger bra :tummenupp
Tänk dock på att ytterdiametern blirt större när du sedan gängar (specialtapp).
helecoil-plus.jpg

Sedan finns det även fina små "bussningar" där man gängar upp till nästa större storlek och sedan skruvar ner bussningen som man låser på plats. (keensert)
keensert.jpg

Ja jag vet hur det funkar, det är dock en kompis till mig som jobbar som verktygsmakare/reparatör som komer fixa det. det kanske är bättre och köra på bussningsvarianten, gänga upp till m8a. Det borde bli hållbarare, jag tänker på man lossar ju ventilkåpan rätt ofta, jag kontrolerar ventilspelet på den var 10de timme. Vilket tror du håller bäst? måste jag få bort de gamla gängorna helt innan jag drar i tappen. Hålet mäter 5.8 inte säkert jag får bort alla gångorna genom att borra med ett 6.35borr.

Kan mäta åt dig i morrn (om du inte hinner få svar)
En "fuskvariant" för just M6 är annars att gänga M7 och sedan dra i Helicoilen i.
Blir inte HELT perfekt, (blir nån tiondel större än original helicoil) men duger som vanligt BÄTTRE än original M6 direkt i alu då den ju blir starkare iom att helicoilspiralen är av rostfri tråd.
Fuskmetoden skulle jag dock inte rekommendera till ett så kritiskt ställe som i ditt fall.

Men som sagt, en del har ibland lite M6-spiraler liggande, men inga verktyg, då kan mitt lilla tjuvknep vara bra att känna till :)

Okej, jag ville bara försäkra mej om att det blir rätt borrdiam:tummenupp
Med helicoilen finns ju alltid en risk att man drar skruven lite snett och sliter upp spiralen eller att man inte är noga med att se till att gängspiralen går ner ordentligt i godset, inget får sticka utanför, den risken är obefintlig med bussningsvarianten.

Fördelen med helicoil är dock att den kräver mindre borrhål (viktigt om det finns dåligt med gods runt om kring).

En M6 har ju ytterdiam 6mm, är inte gamla gängan skadad mer än att den är "urdragen" så kommer du att få rent gods när du borrar med 6.3mm.

Bussningsvarianten av M6 gängar du alltså med en M8 tapp (6.8mm borrhål)
så har du utrymme för 8mm som M8an blir när du gängar så kör med bussning istället.

Ja jag vet hur det funkar, det är dock en kompis till mig som jobbar som verktygsmakare/reparatör som komer fixa det. det kanske är bättre och köra på bussningsvarianten, gänga upp till m8a. Det borde bli hållbarare, jag tänker på man lossar ju ventilkåpan rätt ofta, jag kontrolerar ventilspelet på den var 10de timme. Vilket tror du håller bäst? måste jag få bort de gamla gängorna helt innan jag drar i tappen. Hålet mäter 5.8 inte säkert jag får bort alla gångorna genom att borra med ett 6.35borr.

Har ni Helicoilvarianten så kör det! Den finns i olika längder Tex M6x3 eller M6x12 eller vad du nu behöver. Mindre borrhål som föregående skrivare säger och rätt monterad så blir det inga problem.

Tips

Ett litet tips till alla som tänker skruva sina bultar i och ur aluminium block/material. Byt till Helicoil........gängor i alu är inte för att skruva i och ur för diverse service tillfällen.

/J

satte i en helicol gänga idag det blev kanon, tack ska ni ha alla för era bra svar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman