Helicoil eller byta oljetråg?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Är Helicoil ett fullgott alternativ till att byta oljetråg?

Last edited:
Det finns flera alternativ, timecerts och ev några till, sök på gängpaj eller liknande och kolla :hej

Hej.
Jag gjorde samma sak på en KTM jag hade. Då körde jag Recoil och det funkade kanon. Dock vågade jag inte själv borra upp och sätta dit den, utan det lämnade jag in hojen för.

Jag lyckades med samma konststycke på min. Plockade loss tanken och lämnade in den hos den lokala bilmeken. 450 spänn för helicoil. Funkar fint.

Vad kostar ett nytt tråg? Rätt intressant att ta med i ekvationen. Personligen hade jag nog bytt tråg om det inte var hutlöst dyrt. Man är ju där rätt ofta och skruvar.

Lämnade själv in för exakt samma. Gick på några hundra och blev kanon. lämnade bara in tråget.

Eftersom Helicoil och dess kusiner är starkare än en gänga skuren direkt i aluminiumet, rekommenderas det varmt!

Eftersom Helicoil och dess kusiner är starkare än en gänga skuren direkt i aluminiumet, rekommenderas det varmt!

En lyckad och korrekt utförd coiling är ju bättre än gängan i alu ja.

Hade inte tvekat. Coiling ftw!

Helicoilgänga är att föredra, enkelt, billigt och riktigt bra. Tricket är att gänga lika snett som man borrar... :D

Ett tips till nästa gång, sätt i en Aluminium-plugg så kanske gängorna på den går istället för dom i tråget. :tummenupp

Tack för alla tips, det får bli en insatsgänga!

Köpte hojen i detta skick, och prutade givetvis efter vad ett nytt tråg kostar - så kommer man billigare undan får man ju se det som ett kap? :va :tummenupp

Hur skulle det funka om man pluggade orginalhålet och tog upp ett annat istället? Faller kanske på att det inte finns gods som är tjockt nog någon annan stans.

Är bara att sätta en helicoil eller dyligt. Vet cross folk som borrar upp och sätter helicoil innan första oljebytet för att de är starkare än alugängan som finns org. Man byter ju olja ofta och drar den där bulten många gånger per år...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!