Helgrillat lamm/vildsvin

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Jag söker ett ställe där man kan köpa ett helt djur, förslagsvis lamm eller vildsvin, ev även tamsvin, för att helgrilla själv.

Nån som vet ett bra ställe?
Kanske tillochmed nått ställe som hyr ut ställning för ändamålet?

Har ni gjort det och kanske kan komma med tips & idéer?
beräknar ca 400-500g per person och sderverar det nog enkelt med potatisgratäng, BBQ-sås & sallad.

Tack för hjälpen

Rinkeby! lamm har de, men vet inte om du kommer därifrån levande om du frågar efter gris

Det tar en jävla tid att helgrilla, jag var på ett ställe där dom hade en spädgris på spett alá slutscenen i Asterix och Obelix, dom hade börjat elda under grisen redan på morgonen...

Men gott var det!

Ett får/lamm/gris köper du av närmsta bonde.
Dom brukar ha lite "hemförsäljning"

Dom gångerna vi har grillat gris så har vi grävt ett hål i marken ca 15-20 cm djupt där vi har lagt ved sen har vi en motor som snurrar grisen annars får man göra det för hand med en vev, kan bli lite drygt eftersom man kan ju räkna med att det tar ca 6-8 timmar.

Eftersom du bor i Täby så kanske vårt inköpsställe av gris inte så aktuellet men hör hos nån grisbonde i närheten.

Dom gångerna vi har grillat gris så har vi grävt ett hål i marken ca 15-20 cm djupt där vi har lagt ved sen har vi en motor som snurrar grisen annars får man göra det för hand med en vev, kan bli lite drygt eftersom man kan ju räkna med att det tar ca 6-8 timmar.

Eftersom du bor i Täby så kanske vårt inköpsställe av gris inte så aktuellet men hör hos nån grisbonde i närheten.

Tids aspekten verkar skilja enormt.
Hittat recept med tider runt3-4timmar och du vill grilla längst.
Men en ordentlig köttermopmeter lär ju lösa problemet.

Lär ju inte behöva snurra det hela tiden eller?

Tids aspekten verkar skilja enormt.
Hittat recept med tider runt3-4timmar och du vill grilla längst.
Men en ordentlig köttermopmeter lär ju lösa problemet.

Lär ju inte behöva snurra det hela tiden eller?

Jo det e klart tiden beror ju på storleken osv.
Vi brukar börja runt 9 tiden på förmiddan o det brukar vara klart runt 15 tiden.

Ska man få den jämt grillad så måste den snurras under hela grilltiden med en jämt fart.

Jo det e klart tiden beror ju på storleken osv.

Ska man få den jämt grillad så ska den snurras under hela grilltiden,

Men att snurras "hela tiden" kan ju inte betyda det ordagrant utan måste ju betyda att den ska vändas ofta?
Inget annat kött eller maträtt för den delen kräver konstant rörelse

Men att snurras "hela tiden" kan ju inte betyda det ordagrant utan måste ju betyda att den ska vändas ofta?
Inget annat kött eller maträtt för den delen kräver konstant rörelse

Jo, jag tror att det bygger på att den snurras hela tiden så att inte köttsafterna försvinner ur köttet och ytan blir torr, säker är jag dock inte.

Men den ska snurra så sakta så du kan nog växla ner en pyttemotor att göra jobbet.

Vår granne har ett murat grillhus med ränna i betonggolvet för veden och elmotor -> cykelkedja -> grillspett.

Till jul grillar han ett helt får vilket tar ca 12 timmar. Han sitter då där med en hela whiskey och två glas och alla promenerande grannar ropas in och bjuds på så många de vill ha. Själv dricker han inget, vill bara ha sällskap.

Får/lamm finns hos närmaste arabiske slaktare.

Jo, det måste snurras, med en ganska lagom hastighet dessutom, annars blir det inte bra.

Det brukar gå att få tag på lättrökt halv el. hel spädgris. Iom att den redan är lite tillagad så går det lite snabbare. Jävligt gott hursom.

Vet du var man skulle kunna få tag i en ställning med motor?
Gör själv, grannen har en bilbatteridriven liten elmotor* med ett pyttelitet drev och ett jättedrev på spettet, vrider ett varv per 3-4 minuter.

Ställningen är två klykor ingjutna i golvet + en stång.

* Tror det är en gammal vindrutetorkarmotor.

Vet du var man skulle kunna få tag i en ställning med motor?

Tyvärr, mina föräldrar köpte sin när dom va nere på semester i jugoslavien för några år sedan.

Men jag tror inte det ska vara nått svårt att bygga nått liknande själv om man inte är helt bakom flötet.

Edit: Vincent H´s beskrivning låter väldigt lik den mina föräldrar fixade.

Tyvärr, mina föräldrar köpte sin när dom va nere på semester i jugoslavien för några år sedan.

Men jag tror inte det ska vara nått svårt att bygga nått liknande själv om man inte är helt bakom flötet.

Inte helt bakom flötet kanske, men lat :tungan

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...