Läste en mycket bra artikel i GT ida
Trots att antalet mc-olyckor minskat under senare år inträffar fortfarande många årligen. Alla går inte att skylla på för hög hastighet – i stället spelar inställning och attityd en stor roll.
Helgens dystra mc-facit - fem olyckor
GÖTEBORG. Fem mc-olyckor bara i Göteborgstrakten.
Det är helgens dystra facit.
Men boven i dramat behöver inte vara farten – det handlar lika mycket om attityd och inställning.
I dagarna håller mc-poliserna i Västra Götaland på med den årliga ”avrostningen”.
Under två dagar drillas de, bland annat på Landvetter flygplats, innan de ger sig ut i trafiken. Manöverprov och broms-övningar står på schemat.
Känslig tid
Att många olyckor sker på våren har sin förklaring.
– Våren är en känslig tid, säger trafikpolis Anders Hall. Är det dessutom så fint väder som det är nu så vill man ju ut när det är torrt och soligt.
Många har inte åkt på hela vintern och är lite ringrostiga.
– Men en olycka kan hända alla, säger han. Man kanske inte hinner med att reagera om man kör lite för fort. Så här års kan det finnas tjälskador på vägarna och hamnar man i en sån…
– Det är barnsligt att skylla olyckorna på farten, säger Mats Berndtzon på trafikpolisen i Göteborg. Den har betydelse för olyckans utgång, men att köra fort i sig är inte farligt när man kan hantera mc:n.
Ovan vid ny mc
Problemet är att man kanske kör fort i en kurva när man egentligen borde bromsa in. En annan orsak kan vara att man är obekant med en nyinköpt mc.
Det är här inställning och attityd kommer in.
– De medelålders mc-åkarna har hunnit lära sig mc:n och har inte lust att köra omkull, säger Anders Hall.
– Däremot tror en del 20-åringar att de är odödliga och det är också de som i större utsträckning råkar ut för olyckor trots att de är de senast utbildade.
Man ska också komma ihåg att det inte alltid är mc-föraren som är orsaken till olyckan. I en av olyckorna i helgen mötte mc:n en bil med en misstänkt drogpåverkad förare.
Så blir du en bättre förare
Börja försiktigt.
Lär dig hantera mc:n.
Ta kontakt med körskola och ta några lektioner eller kör igenom körskolans övningar.
Tänk på att det är lätt att gasa men att hämta hem farten det svåraste!
Hundra specialister på racing-mc ska höja säkerheten
GÖTEBORG. Racing-motorcyklar är oftare inblandade i olyckor.
Detta vill SMC (Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation) göra något åt.
I sommar och höst utbildas 100 personer till sporthojsinstruktörer över hela landet.
I fredags gick ansökan till utbildningen ut och det har strömmat in sökande.
– Det har gått över all förväntan, säger Jesper Christensen, trafiksäkerhetsansvarig på SMC.
Hitta de klokaste
– Målet är att hitta de klokaste sporthojåkarna som sedan ska arrangera mängder med trafiksäkerhetshöjande kurser för sporthojsförare ute i landet.
Men först ska de på ett övertygande sätt förklara det viktiga med att ha rätt attityd när man är ute i trafiken med sin mc.
De som blir antagna kommer att utbildas i pedagogik, fakta om motorcykelolyckor och avan-cerad broms- och kurvteknik.
– De moderna sporthojarna har blivit så lättkörda och går så oerhört snabbt. Vi måste ändra attityden att inte köra så snabbt på vanlig väg, säger Jesper Christensen.
Hitta banor
Målet är att få tillgång till banor där förarna får köra fort och förstå hur farligt det är om man gör det på vanlig väg.
Ett annat sätt att minska antalet olyckor är att se över utbildningen.
– I Norge är man ute och kör på racingbanor när man tar körkort. Man borde se över om man kan göra likadant i Sverige, säger Jesper Christensen.
Trots att antalet mc-olyckor minskat under senare år inträffar fortfarande många årligen. Alla går inte att skylla på för hög hastighet – i stället spelar inställning och attityd en stor roll.
Helgens dystra mc-facit - fem olyckor
GÖTEBORG. Fem mc-olyckor bara i Göteborgstrakten.
Det är helgens dystra facit.
Men boven i dramat behöver inte vara farten – det handlar lika mycket om attityd och inställning.
I dagarna håller mc-poliserna i Västra Götaland på med den årliga ”avrostningen”.
Under två dagar drillas de, bland annat på Landvetter flygplats, innan de ger sig ut i trafiken. Manöverprov och broms-övningar står på schemat.
Känslig tid
Att många olyckor sker på våren har sin förklaring.
– Våren är en känslig tid, säger trafikpolis Anders Hall. Är det dessutom så fint väder som det är nu så vill man ju ut när det är torrt och soligt.
Många har inte åkt på hela vintern och är lite ringrostiga.
– Men en olycka kan hända alla, säger han. Man kanske inte hinner med att reagera om man kör lite för fort. Så här års kan det finnas tjälskador på vägarna och hamnar man i en sån…
– Det är barnsligt att skylla olyckorna på farten, säger Mats Berndtzon på trafikpolisen i Göteborg. Den har betydelse för olyckans utgång, men att köra fort i sig är inte farligt när man kan hantera mc:n.
Ovan vid ny mc
Problemet är att man kanske kör fort i en kurva när man egentligen borde bromsa in. En annan orsak kan vara att man är obekant med en nyinköpt mc.
Det är här inställning och attityd kommer in.
– De medelålders mc-åkarna har hunnit lära sig mc:n och har inte lust att köra omkull, säger Anders Hall.
– Däremot tror en del 20-åringar att de är odödliga och det är också de som i större utsträckning råkar ut för olyckor trots att de är de senast utbildade.
Man ska också komma ihåg att det inte alltid är mc-föraren som är orsaken till olyckan. I en av olyckorna i helgen mötte mc:n en bil med en misstänkt drogpåverkad förare.
Så blir du en bättre förare
Börja försiktigt.
Lär dig hantera mc:n.
Ta kontakt med körskola och ta några lektioner eller kör igenom körskolans övningar.
Tänk på att det är lätt att gasa men att hämta hem farten det svåraste!
Hundra specialister på racing-mc ska höja säkerheten
GÖTEBORG. Racing-motorcyklar är oftare inblandade i olyckor.
Detta vill SMC (Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation) göra något åt.
I sommar och höst utbildas 100 personer till sporthojsinstruktörer över hela landet.
I fredags gick ansökan till utbildningen ut och det har strömmat in sökande.
– Det har gått över all förväntan, säger Jesper Christensen, trafiksäkerhetsansvarig på SMC.
Hitta de klokaste
– Målet är att hitta de klokaste sporthojåkarna som sedan ska arrangera mängder med trafiksäkerhetshöjande kurser för sporthojsförare ute i landet.
Men först ska de på ett övertygande sätt förklara det viktiga med att ha rätt attityd när man är ute i trafiken med sin mc.
De som blir antagna kommer att utbildas i pedagogik, fakta om motorcykelolyckor och avan-cerad broms- och kurvteknik.
– De moderna sporthojarna har blivit så lättkörda och går så oerhört snabbt. Vi måste ändra attityden att inte köra så snabbt på vanlig väg, säger Jesper Christensen.
Hitta banor
Målet är att få tillgång till banor där förarna får köra fort och förstå hur farligt det är om man gör det på vanlig väg.
Ett annat sätt att minska antalet olyckor är att se över utbildningen.
– I Norge är man ute och kör på racingbanor när man tar körkort. Man borde se över om man kan göra likadant i Sverige, säger Jesper Christensen.