Hejira SOS racer

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Har en massa projekt på gång och påbörjade ett Nico Bakker projekt som tyvärr får vänta då jag är inbiten Classic racing fantast och därmed tog licens förra året. Har snurrat runt på en FZR1000 och det är en tung och bångstyrig maskin att kränga runt på bana. Jag började fundera lite om det fanns något lättare alternativ och började kika lite vad jag hade i mina gömmor. Då tyckte min polare att jag skulle bygga något av det intressanta Hejira chassit jag hade kommit över året tidigare och jag tänkte varför inte.
Sedan började man fundera vilken klass man skulle kunna åka i och vilken motor som kunde vara lämplig. Länge var jag inne på att bygga en tvåtaktsracer och jag hade en encylindrig Rotax 250 liggandes i delar och tänkte sätta i den. Men efter att försökt få tag i delar och packningar insåg att det var ganska besvärligt så jag gav upp tanken efter tag.
Men efter lite research och historia kring ramen så var den ju egentligen byggd för encylindrig stånkamotor (Rotax) för SOS-klassen och då var det givet att det skulle bli en sådan. Sagt och gjort så hittade min snälla kompis en Yamaha SZR 660 motor med elhärva och allt som jag fick ta. Givet att det blir den som skall i. Tyvärr kommer den gå i Supermono-klassen som är ganska moderna hojar, men man får väl slåss som underdog. Lite bilder på första mockup. Test med Rotax motor och Yamaha fälgar.
 

Bifogat

  • IMG_0582.png
    IMG_0582.png
    4.6 MB · Visningar: 65
  • IMG_0581.png
    IMG_0581.png
    4.5 MB · Visningar: 65
Efter mycket efterforskning hittade jag rätt lagerbanor och lager för svinginfästningen. Jag kommer att testa originaldämparen Hejira för bakfjädringen.
 

Bifogat

  • IMG_1086.png
    IMG_1086.png
    3.9 MB · Visningar: 24
  • IMG_1087.png
    IMG_1087.png
    3.7 MB · Visningar: 21
  • IMG_1088.png
    IMG_1088.png
    4 MB · Visningar: 24
  • IMG_1089.png
    IMG_1089.png
    3.6 MB · Visningar: 24
Kul projekt!
Detta vill man ju följa.
 
Valet av gaffelkronor och framgaffel var inte så lätt då styrhuvudet är ganska kort. Dagens gaffelkronor har en mittstänger som är förhållandevis långa vilket gör att de inte riktigt passar det mindre styrhuvudet på Hejira ramen. Men när jag röjde lite bland mina delar hittade jag en uppsättning som skulle kunna passa.
Valet föll på ett par gamla styrkronor från mitt gamla Rickmanbygge som blev över och famgaffelben av märket Betor som är lite av rariteter. Hittade lämpliga lager och lagerbanor som ”fyllde” upp det lilla glapp/längd på mittstången på Rickmankronorna.
Blev faktiskt riktigt bra och 38 mm innerben räcker gott och väl till detta lätta bygge.
 

Bifogat

  • IMG_1090.png
    IMG_1090.png
    4.5 MB · Visningar: 27
  • IMG_1091.png
    IMG_1091.png
    3.3 MB · Visningar: 27
Stencoolt! Jag har inte varit någon jätteentusiast men någon gång på 90-talet var jag på racing i Anderstorp och kommer ihåg bygg-glädjen med en massa skumma ramar som var väldigt vältriangulerade.
 
Ett strålande initiativ att bygga ihop en classic-supermono PingPong! Välkommen in i stånka-gänget i sommar och glöm inte att bli medlem i Nordic Supermono Association (NSA) om du har lust. En trevlig förening som verkar för stånkornas främjande på racerbanan och som arrangerar cupen i samband med MCHK-tävlingarna. Mer info finns på föreningens facebooksida. (y)/BG
 
Ett strålande initiativ att bygga ihop en classic-supermono PingPong! Välkommen in i stånka-gänget i sommar och glöm inte att bli medlem i Nordic Supermono Association (NSA) om du har lust. En trevlig förening som verkar för stånkornas främjande på racerbanan och som arrangerar cupen i samband med MCHK-tävlingarna. Mer info finns på föreningens facebooksida. (y)/BG
Tackar! Ja det är verkligen inspirerande och det ska bli spännande att ta ut den på banan. Ska kolla upp NSA. Tack för tipset!
 
Stencoolt! Jag har inte varit någon jätteentusiast men någon gång på 90-talet var jag på racing i Anderstorp och kommer ihåg bygg-glädjen med en massa skumma ramar som var väldigt vältriangulerade.
Byggandet är en stor del av tjusningen, men stora glädjen är att prova lösningarna och ev. förbättra tider på banan. Sen är det som du säger att det finns en hel del fräna chassin från olika delar i Europa som gör det hela mycket intressant i Classic racing enligt mig. Jag är lite av en ram-fetischist😂 Denna ram är ganska ovanlig vilket gör den intressantare. Det är inte så många som känner till ”Hejira Racing Development” och under glansperioden tog de fram en komplett ram i kolfiber.
 
Här kommer några gamla tidningsurklipp som beskriver Hejira:n på den tiden då det tävlades i SOS-serien. T.o.m Kent Andersson tävlade med en Hejira -cykel ett tag.
 

Bifogat

  • IMG_0569.png
    IMG_0569.png
    2.8 MB · Visningar: 59
  • IMG_0568.png
    IMG_0568.png
    2.7 MB · Visningar: 60
Aah, jag köper allt i artiklarna, bums, givet att priserna gäller idag ;-)
 
- En undran..olika längd på insugen?
Hur påverkar det bränslematningen/förbränningen egentligen?
Väldigt enkelt förklarat. Långa insugsrör, högre gashastighet på lägre varv => bättre vridmoment på lägre varv. Korta insugrör => högre toppeffekt, sämre vridmoment låga varv.
Sedan spelar kompression, förgasare, avgassystem, tändning utväxling, typ av bana givetvis in också.
Läste artikeln noggrannare och det var visst olika längd på insugen i monterat läge. Trodde först de experimenterade med olika insug/längd för olika banor.
Men olika längd skall väl fungera och jag kan tänka mig att de jobbar olika på olika varvtal så att de kompletterar varandra så man får ett jämnare register. Kan tänka mig att det tog tid att bestycka rätt.
 
Last edited:
Var inte gökens motor av Apfelbeck(?) typ? Asså, in och utblås låg som i ett kors i toppen?
Planterade inte Kent den i betong muren på Knutstorp med?, tror han slog sej rätt jävla illa i samband med det?
 
Väldigt enkelt förklarat. Långa insugsrör, högre gashastighet på lägre varv => bättre vridmoment på lägre varv. Korta insugrör => högre toppeffekt, sämre vridmoment låga varv.
Sedan spelar kompression, förgasare, avgassystem, tändning utväxling, typ av bana givetvis in också.
Läste artikeln noggrannare och det var visst olika längd på insugen i monterat läge. Trodde först de experimenterade med olika insug/längd för olika banor.
Men olika längd skall väl fungera och jag kan tänka mig att de jobbar olika på olika varvtal så att de kompletterar varandra så man får ett jämnare register. Kan tänka mig att det tog tid att bestycka rätt.
- Ja jag vet hur längden på dem inverkar på flödet, men undrar hur det fungerar in i en o samma motorer. Tänker att man behöver kompensera med munstycksbestyckningen för att få optimal effekt av två olika bränslemassor samtidigt.
 
- Ja jag vet hur längden på dem inverkar på flödet, men undrar hur det fungerar in i en o samma motorer. Tänker att man behöver kompensera med munstycksbestyckningen för att få optimal effekt av två olika bränslemassor samtidigt.
I nåt av dom förra avsnitten av Cycle World podcast så pratar dom om att det var nån motor man fick bestycka 2-3 ans förgasare annorlunda på grund av vibrationer. Olika längd på insugsrör kan ju ha liknande effekt.
 
Valet av tank har ni nog listat ut och det blev en från Yamaha TZR125 som passade hyffsat mot ramen. Det var ganska enkelt att tillverka och svetsa dit lämpliga fästen. Fick lov att byta den tank jag köpte mot dotterns tank. Hon håller på att bygga en Yamaha TZR125 racer för bana och hon ville ha de klassiska färgerna vit-blå-röd så vi bytte tank med varandra. Fick överta hennes blåa, men slutligen kommer den inte vara blå!
 

Bifogat

  • IMG_1094.png
    IMG_1094.png
    3.6 MB · Visningar: 22
  • IMG_1095.png
    IMG_1095.png
    4.8 MB · Visningar: 21
  • IMG_1093.png
    IMG_1093.png
    5.1 MB · Visningar: 24
  • IMG_1092.png
    IMG_1092.png
    5 MB · Visningar: 24
Eftersom det är ett budgetbygge blev det ett par fälgar från Honda CBR125R (finns mycket på begagnatmarknaden) som både storlek och design-mässigt passar bra till detta bygge. Får tacka Grandell som plockade fram dessa.
Nu ville jag också gå upp några dimensioner på hjulaxlarna då jag tycker 12 mm i diameter är lite klent. Sagt och gjort svarvades axlar i 15 mm diameter i rostfritt samt muttrar och bussningar till innanmätet i fälgarna. Fick leta lite för att hitta lämpliga hjullager också.
Fälgarna lackades i guldfärg samma som på min Rickman.
Återstår att centrera hjulen och svarva distanser. Men först ska jag fixa motorfästena och svetsa dessa. Måste få motor (utgående drev) och bakhjul att linjera så optimalt som går först.
 

Bifogat

  • IMG_1113.png
    IMG_1113.png
    4.9 MB · Visningar: 24
  • IMG_1115.png
    IMG_1115.png
    3 MB · Visningar: 21
  • IMG_1116.png
    IMG_1116.png
    3 MB · Visningar: 20
  • IMG_1117.png
    IMG_1117.png
    6 MB · Visningar: 20
  • IMG_1114.png
    IMG_1114.png
    6.2 MB · Visningar: 19
  • IMG_1118.png
    IMG_1118.png
    5.1 MB · Visningar: 19
  • IMG_1119.png
    IMG_1119.png
    4.8 MB · Visningar: 23
  • IMG_1120.png
    IMG_1120.png
    4.4 MB · Visningar: 24
Liten uppdatering! Motorfästena är utskurna/tillslipade och fastsvetsade efter att motorplacering har optimerats mot bakhjulet (drevet). Fick placera motorn så långt som möjligt åt höger bakifrån sett. Hade en pinnbult till grenröret att ta hänsyn till.
 

Bifogat

  • IMG_1107.png
    IMG_1107.png
    3.5 MB · Visningar: 22
  • IMG_1106.png
    IMG_1106.png
    3.2 MB · Visningar: 21
  • IMG_1105.png
    IMG_1105.png
    3.2 MB · Visningar: 19
  • IMG_1109.png
    IMG_1109.png
    3.8 MB · Visningar: 20
  • IMG_1108.png
    IMG_1108.png
    4.2 MB · Visningar: 21
  • IMG_1110.png
    IMG_1110.png
    4.6 MB · Visningar: 21
Monterat däck på fälgarna och centrerat framfälgen. Svarvat passande distanser för ändamålet. Återstår att svarva distanser till bakhjulet. Det är en viss känsla när hojen står på hjulen och man kan provsitta den. Den blir så liten och nätt. Dotterns TZR125 ser större ut.
 

Bifogat

  • IMG_1132.png
    IMG_1132.png
    4.5 MB · Visningar: 30
  • IMG_1133.png
    IMG_1133.png
    4.2 MB · Visningar: 29
Bygget fortsätter! Påbörjat avgassystem-bygget och valde att dra det igenom ramen upp mot sisten. Tycker det funkar bra. Kommer att sätta dit ett värmeskydd vid sitsen. Oljetank monterad då det är torrsumpsmörjning. Då är det bara resten kvar😂
 

Bifogat

  • IMG_1135.png
    IMG_1135.png
    4.7 MB · Visningar: 21
  • IMG_1136.png
    IMG_1136.png
    5.2 MB · Visningar: 17
  • IMG_1137.png
    IMG_1137.png
    4.8 MB · Visningar: 18
  • IMG_1138.png
    IMG_1138.png
    4.9 MB · Visningar: 15
  • IMG_1139.png
    IMG_1139.png
    4.5 MB · Visningar: 16
  • IMG_1140.png
    IMG_1140.png
    4.8 MB · Visningar: 18
  • IMG_1141.png
    IMG_1141.png
    5.2 MB · Visningar: 20
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top