Hej, Jag skall ta A2 körkort

Tjenare, har själv inget körkort men har kört endel motorcykel.. Fråga din körlärare efter några lektioner.. svårt och säga hur många lektioner någon behöver. du kan lika gärna behöva 5 som 50 det är alltid ifrån person till person.. sen borde du testa olika hojar innan du har tänkt att köpa en, så att du inte köper en sporthoj bara för att du tycker det ser roligt ut, utan testa först.. Har du ingen kompis, åk till en motorcykel affär efter du har tagit körkort.. Nästan alla motorcyklar har växling ETT ner friläge är hack 2 sen resten uppåt.. kanske hjälpte dig något. lycka till :).
 
Tja.
Absolut, jag ska ta ditt råd. :)
japp jag får väl åka runt och testa olika hojjar när jag tagit körkort.

Vet ni någon bra/billig trafikskola i närheten utav stockholm? Kan vara utanför oxå om de skiljer mycket pengar! :)
 
På sporthojar sitter växelspaken till höger om tanken. Men på vissa custom-hojar så växlar man med foten. Men det är inte så vanligt längre.
 
Man lär sig snabbt, det är ungefär som på bil men man måste vara mycket snabbare. Och ju snabbare ju kör, ju mer muskler måste man ha för att stå emot vinden när man släpper styret för att växla.

DSC_7838.jpg
 
Vet inte vad "höger om tanken" ovan avses, men på i princip alla hojar av någorlunda modernt snitt växlar du med vänster fot om dom inte har någon speciell automatfunktion. Lådan är sekventiell så varje gång du trycker åt ett visst håll så ändrar du en enhet på växeln, normalväxlat växlat är högre växel genom att peta spak uppåt och lägre växel genom att peta nedåt, raceväxlat är tvärt om men ovanligt på gathoj. Växelordningen är normalt 1-N-2-3-4-5-6 beroende på hur många växlar som finns, N är Neutral.

Kopplingshandtag sitter vid vänster hand och för en normal användare så används den vid både upp och nedväxling, men med rätt gaslir behövs den egentligen inte vid uppväxling på de flesta hojar. Stannar du får du antingen lyckas hitta neutralläge i lådan eller hålla kopplingen intryckt. Körskolan hjälper dig med det där så det är inget att oroa sig för.
 
Tack Pjohan. Ska man endast ha koppling när man ska byta från 1 till 2an och sen växla utan koppling? Eller ska man alltid använda kooppling? Vid rödljus t.ex ska man alltid börja med ettan eller kan man börja med t.ex 3 eller 4an oxå?
 
Tack Pjohan. Ska man endast ha koppling när man ska byta från 1 till 2an och sen växla utan koppling? Eller ska man alltid använda kooppling? Vid rödljus t.ex ska man alltid börja med ettan eller kan man börja med t.ex 3 eller 4an oxå?
Normalt använder man kopplingen vid varje växling på samma sätt som en bil..

Men vid race använder man inte alltid koppling vid uppväxling, dom hojarna har ofta ett hjälpmedel (speedshift) som stryper tändningen vid växling.
 
Hej! Du som bor i Haninge har ju nära till Farsta trafikskola. De har mc-utbildning i Västerhaninge.
 
När det gäller hoj val som första mc...

Jag rekommenderar ingen sporthoj som första hoj. Det är mycket enklare att lära sig att köra på en streethoj än en sporthoj. En upprätt körställning gör att en ovan förare inte hänger på styret utan kan köra med avslappnade armar och fixering med låren kring tanken istället. Just fixeringen är en viktig grej för att kunna köra snabbt och säkert.

Hojar som passar a2 körkort får inte ha över 70 kw ( 95hk) innan strypning. Det finns en mängd street hojar som uppfyller det kravet med 1, 2, 3 eller 4 cylindrar. Dessa hojar har naturligtvis helt olika motorkaraktär. Särskilt tvåcyndriga är ofta lyckade att strypa till 35 kw. Några exempel.

1 cyl yamaha xt 660 x, KTM 690 sm,smc eller 690 duke.
2 cyl kawasaki er 6 n / f , Suzuki gladius, Ducati monster 620, 696, 796, hypermotard 796, honda cb 500
3 cyl triumph street triple 675 (35 kw version)
4 cyl Yamaha xj 6 eller fz 6 ( 78 hk version), kawasaki z 800 e,
 
Tack så mycket för svaren. Jag skall kika på Street hojar. Får väl lära mig först med en streethoj ochgå över t sporthoj senare när kag blivit mer erfaren. Skall kika på trafikskolan i VH
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top