Hej grusgrabbar, hjälp mig!

Vad ska jag ha för cross? (Jag är nybörjare)


  • Antal röstningar
    0

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Jag funderar på att skaffa cross.
Jag är helt färsk på cross och vill lära mig köra. Det ska vara lättägt, inte FÖR mycket meck. Och gärna lättkört också.

Vad ska jag då ha? Jag tänkte köra bana, skog, grusvägar och grusgropar.
250? 450? 2t? 4t?

Tack på förhand!
 
De flesta kommer nog säga att det lämpligaste är en hyffsat ny 250 2T. Så jag säger det jag med.. :)
 
Firefly skrev:
Jag funderar på att skaffa cross.
Jag är helt färsk på cross och vill lära mig köra. Det ska vara lättägt, inte FÖR mycket meck. Och gärna lättkört också.

Vad ska jag då ha? Jag tänkte köra bana, skog, grusvägar och grusgropar.
250? 450? 2t? 4t?

Tack på förhand!

4-takt är helt klart bäst för denna oväxlande körning enligt mig. De nya 250 4T sägs vara jävligt bra men då kostar det fortfarande hyffsat med flis. En ktm450 eller liknande låter bättre. Hur det är med skruvandet så tippar jag på att det överlag är ungefär likvärdigt. Hoppar du upp ett snäpp så har du ju den underbara xr650'n som bara går och går och går och går......... Men den väger lite mycket kanske och inget man tar ut på crossbanan direkt, inte som nybörjare iaf :hihi
Jag säger att du ska köpa en honda crf 450, jag tror inte att det är så mycket mer skruva på den än de övriga i 450-klassen. Sen är den vanlig också och honda-delar hittar man överallt och kunnigt folk på området.
 
Firefly skrev:
Jag funderar på att skaffa cross.
Jag är helt färsk på cross och vill lära mig köra. Det ska vara lättägt, inte FÖR mycket meck. Och gärna lättkört också.

Vad ska jag då ha? Jag tänkte köra bana, skog, grusvägar och grusgropar.
250? 450? 2t? 4t?

Tack på förhand!
kan ju köpa en beggad wr250f går att åka bra på crossbana med upp till en viss nivå, välj en gatreggad så kan du åka grusgrop utan att oroa dig.
Skulle oavsett rekomendera 4-takt om du vill ha lättkört :)
 
Firefly skrev:
bana, skog, grusvägar och grusgropar.

Svårt med så brett användningsområde.

Landsvägsreggad Yamma 426 funkar till allt. Kan förvisso kännas klen på öppna grusvägar.
 
Jag rösta på 250 2 takt.
Det som är bra är att dom håller hyfsat om man inte ligger och pressar, lättmeckat till tusen också är dom billiga och lätt hanterliga. Men en större fyrtaktare skulle inte heller vara fel men jag tycker ändå 250 2 takt!

Nu säger jag inte bara det här för jag har en 250 2 takt men jag tycker det är ett bra val.
 
Jag kan säga att en traktor som min xr400 -98 är helt befriad från mekaninska ingrepp, sånär som på att tanka o kolla oljan. Tycker den är ganska mångsidig och prisvärd. Är väl lite tung och inte speciellt rapp o köra bana med, men funkar bra ändå....

:tummenupp
 
Du kommer helt klart att ha lättare att lära dig att köra samt köra fortare på en 4 takt.
 
Jag säger 250 2T. Personligen tycker jag inte alls dom e särskilt knepiga å köra, inte de nyare iaf. Lättservat och ganska lätt cykel. Kraften duger till och blir över.

Svårare å köra än en fyrtakt men å andra sidan lär du dig mer utnyttja karaktären på motorn. Och så mycket svårare är det inte.
 
Firefly skrev:
Jag funderar på att skaffa cross.

Det gör du rätt i, cross är asroligt.

Firefly skrev:
Jag är helt färsk på cross och vill lära mig köra. Det ska vara lättägt, inte FÖR mycket meck.

Mitt svar: 2T

Firefly skrev:
Och gärna lättkört också.

Mitt svar: 250 4T

Firefly skrev:
Vad ska jag då ha? Jag tänkte köra bana, skog, grusvägar och grusgropar.

Bana: 250 4T, skog: 250 4T, grusväg: MINST 250 4T (egentligen för lite, behöver komma upp på 400 i alla fall), grusgrop 250 4T.

Mitt svar: 250 4T.

Firefly skrev:
250? 450? 2t? 4t?

Tja, 250 4T hyffsat lättkört, 2T = lättägt och lättmekat.

Prova dig fram, det är det enda du kan göra helt enkelt. Köp det du tror, funkar det inte, så sälj och köpt nåt annat.

EDIT: NEEEJ, shit, jag är ju ingen grusgrabb!! F'låt, missade rubriken....
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top