Hayabusa Turbo blåryker lite vid uppstart

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Hej min Hayabusa turbo tycker jag blåryker lite vid uppstart men inte sedan vad kan det bero på? :confused:

blårök å turbo... kan vara turboras på g.

alternativet är ju ventiltätningar eller kolvringar.

Last edited:
kan det vara glapp i turbon som gör att det läcker in olja så att det förbränns sen när man startar?? förbrukas det olja tro??

får tillägga att jag hade ett glapp i bilens turbo, vet inget om mc-turbomeck men min turbo förbrukade olja och bilen gick sådär.. :P såg dock inte till någon blå rök men den rök mer än vanligt när man drog på...

Last edited:
Ett vanligt "problem" brukar vara att turbinaxeln sitter under oljenivån och när den står på stödet så rinner olja in i kompressorhuset och trycks sen in i motorn vid start. Turbons axel är ju glidlagrad och oljetrycket centrerar den. När den står still kan det läka igenom.

Har samma fenomen på min r1a. Till slut när man har lite lägre nivå slutar det. Man kan alltid montera en returpump om man nu vill, om man är säker att det är det som är felet.

Ta bort luftfiltret och kolla om det ligger olja där.

Mvh Tomas

hej
på min busa så var ringarna dåliga så det blev mycket vevhusventilation den vägen
jag har returpump från mkr som hjälper till när turbon sitter lågt så kolla oljenivån som tomas säger och kolla spelet i turbon om det har börjat plötsligt med röken,om det har varit så hela tiden efter montering så kanske du behöver en pump eller flytta returen i tråget

peterpain

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...