Corsa
Från nykläckt till kyckling
Det behöves en oberoende haverikommission för MC-olyckor.
Vad var det som egentligen orsakade olyckan. Det är naturligtvis ofta fler orsaker.
För hög fart i kombination med dålig uppmärksamhet från bilist.
Rullgrus.
Dålig skyltning.
Väjolycka från bil/vilt.
Onykterhet.
Viltolycka.
Bilist gör plötsligt filbyte/vänstersväng utan att blinka.
Kamikazepilot på MC.
Orutin på MC.
etc.
Många är de orsaker eller kombination av orsaker som leder till olyckorna. Om man får reda på hur den fördelningen är kan man också genomföra trovärdiga åtgärder för att få ner statistiken. Det resultatet tror jag att alla motorcyklister skulle respektera även om det var lite obekvämt. Manöverprov för cornflakes-KK, högre åldersgräns för sporthoj etc.
Polisen har budgetskäl för att "styra" olycksorsak till fart istället för exempelvis grusolycka.
Vägverket har det omvända.
Försäkringsbolagen är skurkar rent generellt och är bara intresserad av att få ner antalet rullstolsbundna eftersom de är dyrare än omkomna.
Andra organisation ser utsläppen ur avgasrören som ett större lidande än att bli rullstolsbunden.
Ingen av dessa har någon trovärdighet i att leda haveriorsaksutredninga utan det måste en motorcykelorganisation göra - Det är ju de facto mest intresserade av sina medlemmars välmående och har rätt bevekelsegrund för att göra förtoendegivande haveriundersökningar. Jag tänker omedelbart på att SMC borde få statliga medel för att starta en MC-haverikommission.
Vad var det som egentligen orsakade olyckan. Det är naturligtvis ofta fler orsaker.
För hög fart i kombination med dålig uppmärksamhet från bilist.
Rullgrus.
Dålig skyltning.
Väjolycka från bil/vilt.
Onykterhet.
Viltolycka.
Bilist gör plötsligt filbyte/vänstersväng utan att blinka.
Kamikazepilot på MC.
Orutin på MC.
etc.
Många är de orsaker eller kombination av orsaker som leder till olyckorna. Om man får reda på hur den fördelningen är kan man också genomföra trovärdiga åtgärder för att få ner statistiken. Det resultatet tror jag att alla motorcyklister skulle respektera även om det var lite obekvämt. Manöverprov för cornflakes-KK, högre åldersgräns för sporthoj etc.
Polisen har budgetskäl för att "styra" olycksorsak till fart istället för exempelvis grusolycka.
Vägverket har det omvända.
Försäkringsbolagen är skurkar rent generellt och är bara intresserad av att få ner antalet rullstolsbundna eftersom de är dyrare än omkomna.
Andra organisation ser utsläppen ur avgasrören som ett större lidande än att bli rullstolsbunden.
Ingen av dessa har någon trovärdighet i att leda haveriorsaksutredninga utan det måste en motorcykelorganisation göra - Det är ju de facto mest intresserade av sina medlemmars välmående och har rätt bevekelsegrund för att göra förtoendegivande haveriundersökningar. Jag tänker omedelbart på att SMC borde få statliga medel för att starta en MC-haverikommission.