Hastighetsmätaren visar fel.....varför?

BillyTheKid

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Gsxr 600 K2
Min hastighetsmätare visar typ mellan 10-20km/h för snabbt när man kör, jag har orginal hjul så jag vet inte vad det kan vara....nån som vet vad man kan göra?

Tack för svar.........

:Bugar för alla kunniga mekare

Alla hastighetsmätare visar för mycket, mer eller mindre. Din mer tydligen vilket inte är ovanligt för små 80-talshojar.

Det e la roligare när det står 160 än 140? När det snackas toppfart är det ju oftast mätarfart som nämns så du har ju en fördel där. :tungan
RD 350 ska tydligen visa nästan exakt, men min visar för LITE!! Farligt!

PacMan skrev:
RD 350 ska tydligen visa nästan exakt, men min visar för LITE!! Farligt!

Men om farbror blå tar en för fortkörning så kortet ryker enligt deras pistol, men du klarade kortet enligt din egen mätare, vad händer då? :va
Kan man påstå det när dom stannat en så dom får prova hojen och se själva, eller måste man överklaga domen i tingsrätt och så vidare?

elmgren skrev:
Men om farbror blå tar en för fortkörning så kortet ryker enligt deras pistol, men du klarade kortet enligt din egen mätare, vad händer då? :va
Kan man påstå det när dom stannat en så dom får prova hojen och se själva, eller måste man överklaga domen i tingsrätt och så vidare?

Just därför visar alla mätare för mycket från fabrik, så att inte tillverkarna ska bli stämda.

CayLe skrev:
Just därför visar alla mätare för mycket från fabrik, så att inte tillverkarna ska bli stämda.

Där ser man... Tack för upplysningen... Nu ska ja ut å skruva mätare så jag kan stämma Honda när snuten plockar mej i 200 och mätaren visar 85 :D

Yamaha_boy skrev:
Min hastighetsmätare visar typ mellan 10-20km/h för snabbt när man kör, jag har orginal hjul så jag vet inte vad det kan vara....nån som vet vad man kan göra?

Tack för svar.........

:Bugar för alla kunniga mekare
Vadå 10-20km/h ?? Alltid, vid alla farter?
När du kör i 5 km/h eller 200 km/h? 10-20 % kanske?

Är det konstant offset så får du väl vrida mätartavlan, annars måste utväxlingen till mätaren ändras.
Lättast är nog att skaffa cykeldator och kalibrera ordentligt med GPS om du vill ha exakt fart.

GPS kalibrering det bästa.

Att försöka skylla fartböter på mätaren funkar inte. Om nu nån verkligen trodde det. Det är förarens personliga ansvar. Punkt slut.
/u

ulf_lundin skrev:
GPS kalibrering det bästa.

Att försöka skylla fartböter på mätaren funkar inte. Om nu nån verkligen trodde det. Det är förarens personliga ansvar. Punkt slut.
/u

Man måste ju fråga!

Drevad?

Var sitter hastighetsgivaren? sitter den på framhjulet eller vid framdrevet.
Den är inte omdrevad?, min är det och den visar ca 15km/h fel i 50,70, 90 och 100km/h.

Last edited:
Med största sannolikhet lär den sitta på framhjulet, så han behöver nog inte oroa sig för det.
Mätare visar för mycket, så är det bara, speciellt gamla.

Som någon skrev, skaffa cykeldator om du vill ha exakt (nåja, så exakt det kan bli utan GPS) hastighet

Henken78 skrev:
Var sitter hastighetsgivaren? sitter den på framhjulet eller vid framdrevet.
Den är inte omdrevad?, min är det och den visar ca 15km/h i 50,70, 90 och 100km/h.

Hmm när du kör i 50 står det 15 på mätaren och när du kör i 100 står det 15.. skum mätare :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT