Hastighetsmätare visar fel

spinner77

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
Var ikväll ute och körde när hastighetsmätaren helt plötsligt fick spelet. Visade 73, 16, 58, 92 osv...i ca 15 sekunder blinkade det olika hastigeheter, sen sjönk hastigheten till 2 km/h. Låg på hemresan mellan 1 och 3 km/h enligt mätaren. Vad är troligaste felet? Vajern? Hastighetsmätaren? eller nåt annat jag inte tänkt på?

Hastighetsmätare

Jag har exakt samma fel på min. Har en TT600 00:a. Hade den inne på verkstad men dom jönsarna hade inget svar på vad det var.
Har du luskat ut det än?
Vore jätte tacksam för svar!
Ha det gött!
Mvh/ Viktor

Jag brukar ha samma skit på min Aprilia.
Så fort det var lite blött ute fick hastighetsmätaren frispel.
På Aprilia sitter det en induktivgivare på svingen som känner av bakhjulets rotation, den givaren hade spruckit och fukt kunde krypa in i givaren.

Nu har jag ingen aning hur det ser ut på triumph men felbeskrivningen passade precis!

Nästa gång jag byter hoj ska jag skaffa en som tål regn...iaf lite fukt! ;)

Jag vet inte hur det ser ut på TT600 men på min Daytona 955 så fick jag precis samma fel å då var det givaren på framaxeln som dött. Det sitter en magnet där som var flisor. Hade kört ca 100 mil efter däcksbyte och jag tror det var då som det sattes ihop lite oförsiktigt.

Lätt att kolla iallafall... Av med framhjulet och titta om magneten är hel.

Nu anar jag att din TT har givare i motorn men om den inte har det och har en vanlig traditionell vajer kan den sitta taskigt uppe i mätarhuset, min hojs vajer glappade och då hoppade nålen lite huller om buller.

Jag vet inte hur det ser ut på TT600 men på min Daytona 955 så fick jag precis samma fel å då var det givaren på framaxeln som dött. Det sitter en magnet där som var flisor. Hade kört ca 100 mil efter däcksbyte och jag tror det var då som det sattes ihop lite oförsiktigt.

Lätt att kolla iallafall... Av med framhjulet och titta om magneten är hel.

Tackar så mycket, ska kolla detta på stört!

En grej tilll bara, om det nu är givaren som är trasig, var hittar jag en ny?

Nu anar jag att din TT har givare i motorn men om den inte har det och har en vanlig traditionell vajer kan den sitta taskigt uppe i mätarhuset, min hojs vajer glappade och då hoppade nålen lite huller om buller.

TT600 har precis som din hoj en magnetgivare på framhjulet.
Efter att jag slarvade lite vid däckbytet så var det bara skrot av min.
Mätaren kunde visa allt möjligt mellan 1 - 100 km/h
Har för mig att en ny givare gick lös på ~1000:-, men ring och kolla för säkerhets skull.
Såg att det blivit lite dyrare nu, det var ju typ 3½ år sedan jag tänkte bytt.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...