Hastighetsmätare/timräknare ur funktion på Husaberg 650

Jim_K

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
husqvarna
Jag har en ny Husaberg 650 -06 som jag var ut och provkörde idag och upptäckte att varken hastighetsmätaren eller timräknaren verkar få någon signal. Slår man på mätaren och far ut och kör så stängs den av efter ett tag precis som den gör när man inte kör.

Kollade upp lite bakom lyktkåpan och såg att det går ut några kablar med en kontakt från hastighetsmätaren som inte går till något. Det går en grön, gul, blå och lila kabel till den kontakten. Vad är dom till?

Kanske någon har ett kopplingsschema så man kan kolla upp vad som går till vad?
Eller om någon har tips på vad det kan bero på när mätaren varken känner av hastighet eller att motorn går.

Kopplingsschema ska du kunna ladda ner från husaberg.se (ska finnas i owner's manual tror jag)
http://husaberg.se/Downloads.33.0.html kika där :)

Har oxå en husaberg fast en '02a å har inte dom färgerna, så mer kan ja nog inte hjälpa dig ! hoppas nån annan kan om du inte får hjälp av kopplingschemat :tummenupp

Last edited:
Kopplingsschema ska du kunna ladda ner från husaberg.se (ska finnas i owner's manual tror jag)
http://husaberg.se/Downloads.33.0.html kika där :)

Har oxå en husaberg fast en '02a å har inte dom färgerna, så mer kan ja nog inte hjälpa dig ! hoppas nån annan kan om du inte får hjälp av kopplingschemat :tummenupp

Tack för svaret!
Jag hade inte kollat tillräckligt noga i min maual. Läste bara under den engelska delen med kopplingscheman fanns längst bak.. :)

Ska ta en titt i morgon om jag kan komma fram till något med hjälp av schemat.
Men har någon varit med om något liknande så är jag tacksam för hjälp. Tycker det är lite konstigt att både hastigheten och timräknaren är döda. Mätaren startar och ser ut som vanligt. Så de verkar alltså vara det att den inte får någon signal.

Tack för svaret!
Jag hade inte kollat tillräckligt noga i min maual. Läste bara under den engelska delen med kopplingscheman fanns längst bak.. :)

Ska ta en titt i morgon om jag kan komma fram till något med hjälp av schemat.
Men har någon varit med om något liknande så är jag tacksam för hjälp. Tycker det är lite konstigt att både hastigheten och timräknaren är döda. Mätaren startar och ser ut som vanligt. Så de verkar alltså vara det att den inte får någon signal.

Det tomma kontaktstycket är för att koppla in knappsats ute vid handtaget.Extratillbehör.Samma funktioner som knapparna direkt på mätaren,men lättare att trycka på under färd.

Troligt fel är givaren.Monterad med fel avstånd till magnet,ej inkopplad överhuvudtaget eller bara defekt.Sitter det nån magnet i bromsskivan?

Det tomma kontaktstycket är för att koppla in knappsats ute vid handtaget.Extratillbehör.Samma funktioner som knapparna direkt på mätaren,men lättare att trycka på under färd.

Troligt fel är givaren.Monterad med fel avstånd till magnet,ej inkopplad överhuvudtaget eller bara defekt.Sitter det nån magnet i bromsskivan?

Magneten sitter där men jag har inte kollat avståndet ännu. Tänkte kolla upp det i morgon.
Men även om inte hastighetsmätaren funkar ska väl timräknaren räkna på som vanligt? Det är just det att båda lakt av som jag tycker är lite konstigt.

Magneten sitter där men jag har inte kollat avståndet ännu. Tänkte kolla upp det i morgon.
Men även om inte hastighetsmätaren funkar ska väl timräknaren räkna på som vanligt? Det är just det att båda lakt av som jag tycker är lite konstigt.

Har samma instrument, min hoj räknar inte timmar när den inte rullar. Stannar jag så slutar den räkna efter någon sekund och sen slocknar instrumentet, men jag har inte kopplat mer än instrumentbelysningen till hoj batteriet, detta för att låsa upp vissa funktioner. Har du fel givaravstånd så kan den sluta mäta när du kommer upp i en viss hastighet och då slocknar ju även timräknaren.

Har samma instrument, min hoj räknar inte timmar när den inte rullar. Stannar jag så slutar den räkna efter någon sekund och sen slocknar instrumentet, men jag har inte kopplat mer än instrumentbelysningen till hoj batteriet, detta för att låsa upp vissa funktioner. Har du fel givaravstånd så kan den sluta mäta när du kommer upp i en viss hastighet och då slocknar ju även timräknaren.

Okej. Då verkar det genast mer logiskt att det bara är fel avstånd på givaren.
Jag trodde att instrumentet skulle hålla sig igång även av att man bara hade motorn igång.
Tack för svaret.

Okej. Då verkar det genast mer logiskt att det bara är fel avstånd på givaren.
Jag trodde att instrumentet skulle hålla sig igång även av att man bara hade motorn igång.
Tack för svaret.

Nix, hjulet måste rulla. Instrumentet matning är direkt från batteriet, spänningen därifrån bryts inte om du inte slår av tändningen, om du nu har någon. Så av/på hänger på om hjulet rullar eller inte.

Nu har jag kollat upp givaren. Och det är rätt avstånd till magneten.
Försökte mäta upp givaren utan framgång.
Någon som vet hur man kan kolla upp den?

Mest troligt är det givaren som är trasig men man tycker ju att det är lite konstigt när den är helt ny i stort sett.

Nu har jag kollat upp givaren. Och det är rätt avstånd till magneten.
Försökte mäta upp givaren utan framgång.
Någon som vet hur man kan kolla upp den?

Mest troligt är det givaren som är trasig men man tycker ju att det är lite konstigt när den är helt ny i stort sett.

koppla ur den ur mätaren och mät upp med en multimeter. Får du inget utslag så är antingen givaren eller sladden trasig någonstanns.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT