Hastighetsmätare fungerar ej, måste byta vajer.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hejsan gott folk här på SH.

Jag har en Kawasaki GZP 500 s från 88. Jo. När jag köpte den (i fredags) så fungerade inte hastighetsmätaren. Därav måste jag köpa en ny vajer och byta den. (Den vajern som går ner från instrumentbrädan till framhjulet.)

Var kan jag beställa en sådan på nätet? Säljaren insisterade på att det var en lätt sak att byta.

MVH
Stecktech
 
Beställde Kawasakidelar via LellesMC, fungerade bra. Ibland kan trasiga hastighetsmätare bero på drevet i framhjulets nav så ta en titt på vajern innan du beställer den.

Förövrigt brukar alltid säljarna säga att det är en lätt sak att fixa när hastighetsmätaren inte fungerar, då kan man fråga sig varför dom inte fixat till det själva :tungan
 
Beställde Kawasakidelar via LellesMC, fungerade bra. Ibland kan trasiga hastighetsmätare bero på drevet i framhjulets nav så ta en titt på vajern innan du beställer den.

Förövrigt brukar alltid säljarna säga att det är en lätt sak att fixa när hastighetsmätaren inte fungerar, då kan man fråga sig varför dom inte fixat till det själva :tungan

Han påstod att det nyligen hänt. Tydligen hade han frågat en kille från en verkstad också som påstod att det inte var speciellt svårt. Undrar om det nu är sanning eller ej haha, vad ska jag leta efter? Kan ta en bild och lägga upp. Brb!
 
Han påstod att det nyligen hänt. Tydligen hade han frågat en kille från en verkstad också som påstod att det inte var speciellt svårt. Undrar om det nu är sanning eller ej haha, vad ska jag leta efter? Kan ta en bild och lägga upp. Brb!

Det brukar låta så, va tokigt att det hände precis innan försäljningen :tungan
Testa att vicka på vajern och känn om den är stum eller om den går att röra i sidled. Brukar gå att röra rätt mycket om vajern gått av i mitten. Har den däremot gått av nära hastighetsmätaren eller nere vid navet brukar man inte kunna känna om den är av. Du kan också skruva loss delen nere i framhjuletsnavet och dra i vajern, kommer den ut vet du att den gått av. Sista grejen är att ta loss hela vajern och dra i någon ände för att se om någon kommer ut alternativt skruva i en ände för att se om den andra snurrar runt.
 
Det brukar låta så, va tokigt att det hände precis innan försäljningen :tungan
Testa att vicka på vajern och känn om den är stum eller om den går att röra i sidled. Brukar gå att röra rätt mycket om vajern gått av i mitten. Har den däremot gått av nära hastighetsmätaren eller nere vid navet brukar man inte kunna känna om den är av. Du kan också skruva loss delen nere i framhjuletsnavet och dra i vajern, kommer den ut vet du att den gått av. Sista grejen är att ta loss hela vajern och dra i någon ände för att se om någon kommer ut alternativt skruva i en ände för att se om den andra snurrar runt.

Ah riktigt schysst. Tack för tipset!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top