Hastighetsmätare/display som är paj

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Min hastighetsmätare, varvräknare och informationsdisplay (digital) funkar inte på min 1200:a efter att jag satt ihop hojen.
Mätarna är helt döda och displayen bara blinkar till varannan sekund.

Mätaren har varit utan ström sedan juli 2006 fram tills för en vecka ungefär och nu funkar det inte som det ska. Kan "mätardöden" beror på att det varit strömlöst så länge? Jag har funderat på detta eftersom tripmätare och en del övriga funktioner är digitala. Då borde det väl vara så att det ligger ett "minne" som på något sätt får ström och att det kanske är detta som pajat nu.
Någon som vet?

(Kåpan fick sig en smäll när jag kraschade hojen ifjol, men elektroniken SER hel ut)

Alla annan el och kontrollampor fungerar perfekt. Alla lampor på instrumenteringen lyser som dom ska.

Jag har postat denna tråd i Banditforumet också, men tänkte att det kanske finns kunskap om sånt här på fler ställen

Tror det sitter någon form av EEPROM, som håller reda på saker även om strömmen bryts under lång tid. Men vad som kan vara fel, det vet jag inte. Glappkontakt, eftersom de blinkar till?

Allt är elektroniskt sk stegmotorer så.. De analoga mätarna skall göra en full cykel dvs gå från noll till max och tillbaka till noll när strömmen slås på sk funktionskontroll. Gör de det? Om inte finns risk för kretskortsbrott i instrumenthuset i samband med dikesbesöket. Reservdel till det heter troligen 34120-32F00(egentligen canada E28 men kilometer så det borde vara samma till en europe E19) och kostar antagligen en smärre förmögenhet.

Nej, den gör ingen full cykel när man slår på tändningen.
Så att detta beror på att strömmen varit borta länge är det ingen som tror på? Jag tänkte att minnet, om det nu finns ett sånt, har tappat alla inställningar och då inte fungerar.

Den reservdelen kostar troligtvis många stora pengar så om det är så att det är kretskortsbrott som är ett faktum så vette fan va jag gör

Nej, den gör ingen full cykel när man slår på tändningen.
Så att detta beror på att strömmen varit borta länge är det ingen som tror på? Jag tänkte att minnet, om det nu finns ett sånt, har tappat alla inställningar och då inte fungerar.

Den reservdelen kostar troligtvis många stora pengar så om det är så att det är kretskortsbrott som är ett faktum så vette fan va jag gör

Det beror ju helt på hur kretskortet ser ut och var brottet är. Är du riktigt händig kanske du kan laga det. :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8