hastighetskamera

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Hej...bara lite nyfiken på hur det fungerar med mc och hastighetskamera? finns ju ingen regplåt fram på hojen och hur mycket av ansiktet behövs för att man skall kunna bli identifierad? :confused: eller e det nått intelligent system, så att kameran som pekar åt andra hållet plåtar mig när jag passerar den? låter väl ganska tveksamt va? tänkte bara höra om det är nån av er som "åkt fast" med en blid från en hastighetskamera?
förklara för puckot nu

bagerah skrev:
Hej...bara lite nyfiken på hur det fungerar med mc och hastighetskamera? finns ju ingen regplåt fram på hojen och hur mycket av ansiktet behövs för att man skall kunna bli identifierad? :confused: eller e det nått intelligent system, så att kameran som pekar åt andra hållet plåtar mig när jag passerar den? låter väl ganska tveksamt va? tänkte bara höra om det är nån av er som "åkt fast" med en blid från en hastighetskamera?
förklara för puckot nu

Eftersom det inte finns regplåt fram så tar kameran en bild på ansiktet och söker sedan genom alla foton i körkortsregistret för att hitta föraren. Men det går att lura datorn om man har solglasögon och lösskägg! :)

KawaChris skrev:
Eftersom det inte finns regplåt fram så tar kameran en bild på ansiktet och söker sedan genom alla foton i körkortsregistret för att hitta föraren. Men det går att lura datorn om man har solglasögon och lösskägg! :)

ICA påse funkar minst lika bra. :fakta

KawaChris skrev:
ahaaaa... låter ju logiskt
jaja om man inte fråga får man inga svar

tack och bock

bagerah skrev:
ehh? :confused: :va
det räcker alltså inte med ögonpartit för att datorn skall känna igen föraren?

jag skojade bara. :D jag tror inte att dom använder dator, och även om dom gjorde det så har dom ju ingen registreringsnummer dvs det blir omöjligt att hitta dig, om inte polisen i stan känner igen dig. :tungan

KawaChris skrev:
jag skojade bara. :D jag tror inte att dom använder dator, och även om dom gjorde det så har dom ju ingen registreringsnummer dvs det blir omöjligt att hitta dig, om inte polisen i stan känner igen dig. :tungan
Nej, det skulle aldrig funka. Våra ansiktsformer är ju inte som fingeravtryck direkt och det är verkligen inga extremt högupplösta bilder i körkortsregistret.

bagerah skrev:
ehh? :confused: :va
det räcker alltså inte med ögonpartit för att datorn skall känna igen föraren?

För att du ska kunna åka dit för det, måste de ha en bild där ditt ansikte syns tydligt, och ditt registreringsnummer. Med hjälmen på syns ju bara 1/3 av ansiktet, och regskylten syns definitivt inte, eftersom kortet tas framifrån.

"Det vanligaste sättet att undvika att fastna i vägkamerorna är att skruva bort den främre nummerskylten. Utan registreringsnummer kan polisen inte ens börja söka efter den som kört för fort."

Blev lite fundersam ett tag, men det lät lite väl mycket bull att en dator skulle gå igenom alla körkorts foton :3freak

KawaChris skrev:
Eftersom det inte finns regplåt fram så tar kameran en bild på ansiktet och söker sedan genom alla foton i körkortsregistret för att hitta föraren.

Nä, det lär den/de ju knappast göra...

edit: ah, så du "skojjade". :tungan

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien