Hastighetsgivare?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är det någon som vet vilken typ av signal hastighetsgivaren skickar ut på en R1-99?
Tänkte om det går att använda den signalen till en instrumentering som eg ska ha magnet och sensor?

Nån?

Den borde leverera fyrkantsvåg som en CBR gör. vet att det skall funka med en Acewell mätare på CBR så det borde inte vara några problem. om jag inte missminner mig så är det en negativ signal som givaren levererar

Den borde leverera fyrkantsvåg som en CBR gör. vet att det skall funka med en Acewell mätare på CBR så det borde inte vara några problem. om jag inte missminner mig så är det en negativ signal som givaren levererar

Ok, är inte så väldigt bevandrad i epileptricitet-träsket...Så du får gärna förklara hur jag praktiskt använder den signalen.

Kollade på acewells mätare. Samtliga(?) modeller verkar ha magnetimpulsigivare och magnet.
Jag har en Trailtech Vector. Även den med samma slags givare.

Har du nån länk till nån som kört med Acewell, hur man kopplar etc?

Den magnet givaren som medföljer jordar signalen en gång varje gång den passerar magneten. så du borde kunna ta signalen från original givaren o koppla in den direkt på ingången för hastighetsgivaren.
Jag har själv kört med Acewell mätare men då min hoj var en gammal banhoj så fanns det ingen givare kvar i motorn. men om du skickar över ett kopplings schema i ett pm så kan jag nog hjälpa dig. Jag nyttjade även signalen i från tändspolen för varvräknaren. att linda kabeln runt en av tändkablarna funkar men ger många konstiga värden i mellanåt.

Den magnet givaren som medföljer jordar signalen en gång varje gång den passerar magneten. så du borde kunna ta signalen från original givaren o koppla in den direkt på ingången för hastighetsgivaren.
Jag har själv kört med Acewell mätare men då min hoj var en gammal banhoj så fanns det ingen givare kvar i motorn. men om du skickar över ett kopplings schema i ett pm så kan jag nog hjälpa dig. Jag nyttjade även signalen i från tändspolen för varvräknaren. att linda kabeln runt en av tändkablarna funkar men ger många konstiga värden i mellanåt.

Ok, signal till varvräknaren(autometer) har jag tagit direkt från styrboxen, funkar klockrent.

Elschema finns här, på sista sidan:
http://www.turbo-bike.net/Service manual/YZFR1-98.pdf

Stort tack för att du tar dig tid!:tummenupp

Ser ut som den blå/gul tråden är +12v matning till hastighetsgivaren och hallefektsgivaren (Hastighets givaren)
och den vita tråden är antagligen signalen.

Men om jag nu har rätt så kolla på hur det ser ut internt i hastighets mätaren på schemat. det ser ut som om matningen för hallefekts givaren kommer via det gammla hastighetsmätar huset
Så du kommer troligen behöva bygla Brun och blå gul i den gammla anslutningen för hastighetsmätaren. men lite mätande först här kan vara på sin platts.
Mät upp att brun är +12v och att den styrs av tändningen. kontrolera i kablaget för hastighetsgivaren om du har någon +12v om inte gör bygeln mellan brun o blå/gul o mät igen. om du nu har +12v och jord i kablaget så hade jag provat.

Men se nu till att du har en multimeter o inte farfars gammla test penna med en lite lampa i som lyser. kan skapa skador. Fråga gärna om du har mera oklarheter. men det är svårt när man inte kan peka på sakerna

Tja! Sorry att jag inte hunnit in och läsa, har julat för fullt :) Vi tackar stort för tipsen, får se om jag får möjlighet att fara till garaget och mäta här i mellandagarna annars så får det bli direkt efter nyår. Vore ju en dröm om det skulle gå använda den givaren!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026