Hastighet vid 9500 rpm på 6:an?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Kanske dum fråga... men men

Eftersom jag är lagligheten personifierad så har jag låtit en person testköra min hoj lite granna... denne sa efter turen att hojen gjorde 240 km/h, enligt mätaren, på 6:ans växel vid 9500 rpm, alltså rödmarkeringen...

Hojen är en 1996 Fireblade med orginal drev fram och bak...

jag tycker att 240 km/h låter lite? Stämmer denna hastighet på ett ungefär vid det varvtalet eller slirar den på lamellerna?

Så länge den inte slirar har du ett linjärt samband mellan hastigheten och varvtalet. Kanske törs du köra i 120? Står varvtalet då på 4750 stämmer 9500 vid 240... Låter väl dock lite lågt att den skulle varva ut i 240 mätarfart.

9500 är väl rödmarkeringen för den strypta versionen, runt 11000 ska den väl vara röd på som ostrypt. Har kört över 260 mätarfart med en 97a. Kika på varvräknaren en gång till :)

OLJEKYLD GSXR skrev:
9500 är väl rödmarkeringen för den strypta versionen, runt 11000 ska den väl vara röd på som ostrypt. Har kört över 260 mätarfart med en 97a. Kika på varvräknaren en gång till :)
Är det "bara" att tipex:a det röda fältet så e strypningen borta då LR?? :rofl :rofl

Jag har en "Full-klubba"cdi-box om du behöver. Den ska göra 260-270 på mätaren med org.drev.

Burre skrev:
Hojen är en 1996 Fireblade med orginal drev fram och bak...

jag tycker att 240 km/h låter lite? Stämmer denna hastighet på ett ungefär vid det varvtalet eller slirar den på lamellerna?

Jag har en fireblade 95a, körde senast igår i 260 :tummenupp och de fanns mer o ge. :yoparty
rakan tog slut...

låter skumt om den inte går snabbare än 240 :confused:

OK!

Har bett samme person testköra även ikväll och nu är det såhär

Rödmarkeringen går vid 9500 rpm
Hastigheten vid 9500 rpm är 240 km/h
Hastigheten vid 4750 rpm är 120 km/h

Men. jag bad denne person att pressa hojen lite till...

Denne fick då upp hojen i 260 km/h vid lite lite över 10,000 rpm
Hojen gjorde 130 km/h vid pyttelite över 5000 rpm

Denne sa att det även fanns lite kvar att ge... men det kom bilar ivägen

ALLTSÅ:
Regbeviset säger 41 kw (orginal 94 kw) därav rödmarkering vid 9500 rpm?
Men! en 41 kw hoj gör knappast 260 km/h på mätaren? Alltså kan man med stor sannolikhet säga att den är 94 kw... Och med alla andra fakta presenterade så är alltså hojen som den ska och jag ska våga pressa den till 11,000 rpm där den riktiga rödmarkeringen ska vara?

EDIT: Bör tillägga att det luktade koppling precis efter 260 km/h rundan... Men det kanske är fullt naturligt?

Last edited:
Varvar den 11000 bör den ligga på ca 290 på mätaren alltså, det verkar helt normalt..Om inte bättre :banana

Äh! Du ska va glad... min gör 125 vid 9500varv i sexan :D

Det ska gå segt efter 250 mätarfart, det är ju inte så enormt mycket motor i Bladen och den gör strax över 250 ärliga i toppfart. Vad jag har förstått så har du två rödmarkeringar på bladen, en vid 9500 för strypt version och en vid 11000 för fulleffekt. Man ska tydligen se att den vid 9500 är annorlunda.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...