Harley-Davidson 2-takt

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
HD känns inte sådär jättemycket förknippade med riktiga racehojar..
Men en gång gjorde dom sånna och vann tom 4st VM-titlar i GP.

Vad finns det för info om dessa hojarna + förarna/teamen/motorbyggarna osv för oss som missade den eran?

Picture102-757x994.jpg
 
Last edited:
2 takt fett!!! :tummenupp
 
Det där är dom mörka åren i företagets historia!

Man talar inte högt om dom.

Dom satte sitt namn på vad skit som helst ett tag, italienska skräphojar, dåliga snöskotrar osv...
 
Sök på Aermacci (osäker på stavningen, kan vara ett h med på slutet) då det är Aermaccis hojar som köptes upp av Hd så mycket av historien är före HåkanDavidssontiden.
 
In the 1960s, 50% of Aermacchi stock was acquired by Harley-Davidson to produce in its assembly plant at Schiranna (near Varese) several models of small bikes (with engine displacement between 125cc and 350cc) for the American and the European market, in an attempt to take back market sectors that were the time were increasingly being taken by Japanese manufacturers such as Honda and Yamaha. Aermacchi went on to have success in the Grand Prix motorcycle racing world with rider Renzo Pasolini finishing 2nd in the 1972 250 cc Roadracing World Championship. After 1974, when the American manufacturer acquired complete control of the Italian company, Aermacchi bikes re-badged as Harley-Davidsons won the 250 cc Roadracing World Championship three years in a row in 1974, 1975 and 1976. They also won the 350 cc World Championship in 1976. Upon the acquisition of Harley-Davidson by AMF in 1978, the Italian operations of the firm were sold to the Castiglioni brothers, founders of the Cagiva motorcycle company, which continued to produce bikes branded "HD Cagiva" until 1980.

http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/aermacci-classic-motorcycles.php

Aermacchi blev HD blev Cagiva. HD var en parentes i en fin italiensk racinghistoria. Både tvåtakt men Aermacchi fyrtaktracers är väl mest legendariska.

aermacchi-racing.jpg
 
http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/aermacci-classic-motorcycles.php

Aermacchi blev HD blev Cagiva. HD var en parentes i en fin italiensk racinghistoria. Både tvåtakt men Aermacchi fyrtaktracers är väl mest legendariska.

aermacchi-racing.jpg

Jag tror att HD även förde in Aermacchi på flattrack-scenen. Jag har sett bilder på flera 4T Harley/Armacchi flattrack fabrikshojar.

Ballaste 2T HD:n tycker jag är den lilla monkey-biken, en sån med originallack vore en värdig depåmoppe.

Apropå HD och Italienska förvärv så verkar det ju som att HD nu ska sälja MV Augusta till Berluscionis brolla. Kommer nog bli himla bra.
 
Det där är dom mörka åren i företagets historia!

Man talar inte högt om dom.

Dom satte sitt namn på vad skit som helst ett tag, italienska skräphojar, dåliga snöskotrar osv...

Låter som någon en gång gått på reklammakarnas slogans om att gathojarna kommer direkt från GP? :)
 
Jag var nära att komma över en HD-aermacci ss125:a (tror de hette så) en gång i tiden... Tyckte att det vore råcoolt att åka runt på en "äkta" HD som 16-åring:D
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top