Har topplockspackningen gått?

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R1 2003
Hej, har en kawa zxr 750 H1.

för någon vecka sedan tog jag och min kompis bla bort ventilkåpan, sedan när vi skulle sätta tillbaka den såg vi inte att gummibrickan till tändstiftshål nr 3 hade ramlat bort, vilket resulterade i att tändstiftshålet fylldes med olja och den tryckte ut rätt mycket olja genom topplockspacknigen precis frame under grenrören vid cylinder nr 3. Jag märkte inte att gummibrickan saknades förens igår då jag var ute och skruvade.

Jag la tillbaka den och det slutade genast läcka ut olja. Var ute idag också och bytte tändstift sen nu när jag har provkört hojen så märker jag att den är helt orkeslös, den låter lite underligt också, vid ca 6k varv så typ viner eller tjuter det lite, verkar komma från motorn. den trycket inte ut någon vätska , avgaserna har ingen konstig färg eller något sånt. Den kan stå på tomgång men den går skit rent ut sagt.
Kan det vara så att topplockspackningen har gått helt enkelt. Innan denna icident så¨gick hojen som fan, även fast jag hade och fortfarande har lite tjuvläcka vid den plastiga/gummi förgasarhållare nr 4.

Hur mycket olja har du kvar? :näsblod

Precis hur mycket olja har försvunnit? har du fyllt på något?
Har du kört hårt med alldeles för lite olja kan något lager tagit skada.

Det är nog inte topp packningen som läcker om det slutar när du sätter dit packningen vid tändstiftshålet :va

Om topp packningen gått brukar olja och vatten blandas och det resulterar att oljan bli vitgrå och att det ryker vitt ur ljuddämparen.

Har du rätt tändstift? Om den tar tjuvluft resulterar det också i en sämre motorgång.

när jag såg inlägg så va min tanke kawasaki mycket riktigt så va det så,,bara o byt så går den som en klocka igen

Kan du ha blivit av med gnistan på det tändstiftet tro?

Ser motoroljan och/eller kylvätskan ut som gräddkola? Blandas vatten med motorolja så brukar det se ut som 'gräddkola'

Last edited:
Att den går skit kan bero på att du har fått olja i tändhatten, vilket gör att den går på tre cylindrar. Skruva loss tändstiftet och rengör från olja.
Skulle toppackningen ha gått skulle den läcka vatten och inte olja. Oljan du säger läckt tror jag kommer från grenröret i så fall. Jag har för mig det finns ett rör från utblåset upp genom topplocket på den hojen. Har det runnit ner olja vid tändstiftet kan det ha runnit ner olja även i detta rör till grenröret. Testa att skruva loss grenröret och se om det kommer mer olja, fast det kanske inte går utan att skruva bort kylaren.

tack så mycket för alla era snabba svar hörrni.
Jag kanske glömde skriva ned lite mer info, tyckte att det blev för mycket text :D

olja fanns absolut, vi fyllde på till max strecket i princip, kollar oljan jämt innan jag startar hojen, oljan är inte gräddig eller något sådant nej, när jag hade den där oljeläckan innan så tätade jag först med packning på tub i regionen där topplockspackningen sitter, och det hjälpte efter några omgångar. Är säker på att det kom från just det mellanrummet. Vi testade att starta upp den medans en kollade vart det läcker ifrån flera gånger.

den kan som sagt hålla tomgång, fast jag har ju det där problemet att den rusar när man ger lite gas, det finns en ganska ny tråd här där de slängt upp en video, då det troligvis beror på tjuvläcka som jag hittade med startgas. Det var den där förgasarhållaren till förg. nr 4.

jag har redan beställt packningssats förra veckan, då jag trodde oljeläckaget berodde på toppl-packningen så material har jag, har också meckvana från bilvärlden då jag renoverade motorn på en 200sx med lyckad resultat, vill bara inte riva ur motorn till hojen i onödan då jag ej har garage längre. :rolleyes:

Aja, jag skall skruva bort de nya tändstiften igen, och rengöra, men vad säger ni om det där surrande ljudet vid 6k varv? låter som att det surrar/läcker från någon stans (ingen vätska dock).

Hej, jag tror inte att toppackningen har gått bara för att du glömde en del av ventilkåpspackningen. Att olja rann ut från toppen nära avgasröret beror på att det finns ett hål från nära botten av tändstiftsutrymmet, där olja och vatten som av någon anledning hamnar där, ska rinna ut. Så inte tändstiftshålet fylls. Det funkar dock inte om någon smetar igen hålet med packningsklet. Är du säker på att du har mekvana?
Sen började visst hojen gå dåligt efter tändstiftsbytet? Då är det nog där felet sitter.

När motorn är kall, starta den och känn om alla avgasrören värms upp lika snabbt. Om ett fortfarande är kallt när motorn går så funkar ju inte den cylindern.

Vinande ljudet vid 6000 rpm har jag ingen aning om vad det kan vara. Försök lokalisera ljudkällan bättre. Toppen? Kopplingen? Kamkedjan? Påverkas ljudet om du rör gasen eller kopplingen?

Hej, jag tror inte att toppackningen har gått bara för att du glömde en del av ventilkåpspackningen. Att olja rann ut från toppen nära avgasröret beror på att det finns ett hål från nära botten av tändstiftsutrymmet, där olja och vatten som av någon anledning hamnar där, ska rinna ut. Så inte tändstiftshålet fylls. Det funkar dock inte om någon smetar igen hålet med packningsklet. Är du säker på att du har mekvana?
Sen började visst hojen gå dåligt efter tändstiftsbytet? Då är det nog där felet sitter.

När motorn är kall, starta den och känn om alla avgasrören värms upp lika snabbt. Om ett fortfarande är kallt när motorn går så funkar ju inte den cylindern.

Vinande ljudet vid 6000 rpm har jag ingen aning om vad det kan vara. Försök lokalisera ljudkällan bättre. Toppen? Kopplingen? Kamkedjan? Påverkas ljudet om du rör gasen eller kopplingen?

Hej, nej alltså jag var och testkörde med de gamla stiftet först, men samma sak.
Ska kolla det där med grenrören, jag hävdar att jag här mekvana ja.
Det surrade ljudet uppstår vid runt 6k värv och framåt vid gaspådrag.
De där hålen du pratar om finns ju vid varje cylinder såg jag, trodde bara att det var urgröpningar, men ska kolla upp det närmre idag.
Tack för svar du.

Problemet är FIXAT!!

kan ni tänka er, jag hade satt tändkablarna i fel ordning, vilket resulterade i detta märkliga fel. :huvet

du hade helt rätt ang. de där avtappningshålen "RRRRR" körde igenom en bit ståltråd och den stack in till tändstiftet.
Nu går han som ett jäkla skott.
Tack för alla tips hörrni .:banana

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back