Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Handlade på Stadium våren 1990 ett kupoltält med bottenyta 2,4mx2,4m för 600kr. För mitt "riktiga" tält var på väg med fraktflyg till Pakistan. Det sista expediten sa var: "Tänk nu på att det här inte är ett riktigt fjälltält."
Så hemma sydde jag in 8 extra band för tältpinnar längs kanten. Därefter till Chamonix där det först sattes upp nedanför
Aiguille Midis västvägg på 1300m höjd. Efter vi klättrat upp till liftstationen på 3700m tog vi liften ner till vårt tält och tog sedan liften upp igen och satte upp tältet på på 3500m höjd i Valle Blanche nedanför Aiguille Midis östsida.
Svagheter:
Vikten ca 5kg.
Duken i yttertältet höll bara i 15år. Sedan var den så skör att det inte var rimligt längre reparera revorna med silvertejp.
Vad man tjänar på att betala 3000kr idag för ett liknande tält är att man kan få ner vikten till 4kg,
för 6000kr borde det gå att få ner samma storlek till 3kg.
(Mitt ordinarie fjälltält, för ungefär lika många kronor köpt omkring 1980 från bröderna Tysklind i Insjön. Ja det fick en bärare från Askole)
View attachment 354374View attachment 354375
Så vad du tjänar på att betala över 1200kr för ett dubbeltält (mindre kondens i innertältet)
är bara lägre vikt (förhoppningsvis) och ett flottare namn, tex Hilleberg.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |