Har ni egen firma, ni som tävlar?

Har ni som racear egen firma för racingen?

• Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag är lite sugen på att börja tävla nästa år, men det är ju ingen billig hobby :huvet Så jag ska försöka hitta nån mer sponsor än mamma :hihi Men dels är det ju svårt att hitta sponsorer, och dels är det ju svårt rent skattetekniskt att sponsra privatpersoner. Kan jag ens ta emot "gåvor" utan att skatta för det tex? :va
Så egen firma kanske inte vore så dumt, men risken är ju ganska stor att den går med svidande förluster :( Och mina bokföringskunskaper är precis lika usla som mina skatteteknikskunskaper :huvet Men när man läser här så verkar ju egen firma vara vägen till lycka å framgång :va
Alla pratar ju om att man kan dra av "allt" å de blir så billigt sååååå... Iofs, jag kommer ju säkert få tillbaka all moms, men där stannar det väl :rolleyes:
Hur har ni andra som tävlar gjort, kanske mest ni som har lyckats få nån sponsor då? Har ni startat eget bara för att kunna få in sponsorpengarna, och nöjt er med det, eller har ni gått vidare och fått andra inkomster också?

Beror väl på vilken nivå man ska lägga det på. Men det går väl att köra nån tävling utan sponsorer och se hur det går först.

Beror väl på vilken nivå man ska lägga det på. Men det går väl att köra nån tävling utan sponsorer och se hur det går först.
Jo, LGF-skylt är inhandlad :hihi Det vore kul att köra alla tävlingar, men trist om det är ekonomin som sätter stopp. Och ska man komma nån vart så måste man ju träna, å träna, å träna, och det kostar ju också en slant. Kan det bli 1500-2000:- kanske för en kväll på Sviestad? :va
Målet är iaf att inte komma sist i tabellen! :)

Funkar klockrent att köra det i egen firma, om du ser till att det kommer in pengar också.

Det är inte förbjudet att ha en dålig affärside och köra en firman i brakförlust, men om skatteverket får för sig att du försöker dölja personliga kostnader i firman så blir det knas.

Men om du har en firma där verksamheten är "event och marknadsföring i samband med roadracing och därmed förenlig verksamhet".
och du lyckas få in 40 - 60 tusen i sponsring, event, mm. Och du bränner allt utom 4-6 tusen kronor på roadracingen. Så har du ju fortfarande en verksamhet som genererar 10% i avkastning på omsatt kapital.
Om du dessutom visar att du jobbat 50 timmar för dom är 4 -6 tusen och tar ut dom i lön. Så har du ju haft 120kr/tim i lön minus skatt.

Med ett sånt upplägg så borde det inte vara några som helst problem med skattemyndigheten.

Och sim salabim så har du kunnat rejsa för oskattade pengar och dessutom slipper du betala moms på alla reservdelar, däck mm.

Du verkar va bra på skattefusk...eller jag menar skatteplannering :D

Funkar klockrent att köra det i egen firma, om du ser till att det kommer in pengar också.

Det är inte förbjudet att ha en dålig affärside och köra en firman i brakförlust, men om skatteverket får för sig att du försöker dölja personliga kostnader i firman så blir det knas.

Men om du har en firma där verksamheten är "event och marknadsföring i samband med roadracing och därmed förenlig verksamhet".
och du lyckas få in 40 - 60 tusen i sponsring, event, mm. Och du bränner allt utom 4-6 tusen kronor på roadracingen. Så har du ju fortfarande en verksamhet som genererar 10% i avkastning på omsatt kapital.
Om du dessutom visar att du jobbat 50 timmar för dom är 4 -6 tusen och tar ut dom i lön. Så har du ju haft 120kr/tim i lön minus skatt.

Med ett sånt upplägg så borde det inte vara några som helst problem med skattemyndigheten.

Och sim salabim så har du kunnat rejsa för oskattade pengar och dessutom slipper du betala moms på alla reservdelar, däck mm.

En stor fråga?

Om du nu har din firma och allt är frid och fröd men du får bara in 20000 och du bränner 60 000 kan du ändå dra av all moms eller åker man på skatte smäll då???

Ganska rörigt allt med skatter och skit...

Gustav

De som kan få lönsamhet är väl dom som kan arrangera bandagar med tex utbildning (föråkare) Eller att man sponsrar depågrannen som sponsrar dig med ett depåtält tex.
Avdragen man tjänar på inte inkomsterna...

RR är dyrt och kommer aldrig vara lönsamt på de flestas nivå...Ja det ska va swedie som varit smart nog ...

Last edited:
det går att gå i förlust i egen firma speciellt de första åren. Det är absolut inget ovanligt att en enskild firma går med förlust. Men om det är sjättetredje året företaget går i förlust kan det vara svårt att behålla f-skattesedeln och då välja att redovisa det som en hobby. En hobby är oxå avdragsgillt och där är det nästan kotym att det alltid går back, en hobby är inte lika flexibelt som en firma men lite pengar kan man alltid få tillbaka.

det går att gå i förlust i egen firma speciellt de första åren. Det är absolut inget ovanligt att en enskild firma går med förlust. Men om det är sjättetredje året företaget går i förlust kan det vara svårt att behålla f-skattesedeln och då välja att redovisa det som en hobby. En hobby är oxå avdragsgillt och där är det nästan kotym att det alltid går back, en hobby är inte lika flexibelt som en firma men lite pengar kan man alltid få tillbaka.

Hur menar du att en hobby är avdragsgill? Du kan inte dra av moms för hobbyverksamhet, väl?

Hur menar du att en hobby är avdragsgill? Du kan inte dra av moms för hobbyverksamhet, väl?
Jodå.. Finns en speciell blankett du ska fylla i.. Populärt bland tex kennlar mm. som inte tjänar/omsätter så mycket...

ska se om jag hittar den på skatteverkets sida.

Om jag nu skulle börja tävla, kan jag sponsra mig själv med däck genom min redan befintliga firma :)

En stor fråga?

Om du nu har din firma och allt är frid och fröd men du får bara in 20000 och du bränner 60 000 kan du ändå dra av all moms eller åker man på skatte smäll då???

Ganska rörigt allt med skatter och skit...

Gustav

Teoretiskt kan du dra av momsen men att netto få skatt tillbaka från SKV är dumt då detta sätter igång alla larm i deras datorsystem och risken för manuell granskning (som man inte har en chans att klara med RR som affärside) ökar mycket.

Skall man på amatörnivå köra RR via ett bolag så finns det inte en chans i helvetet att man uppfyller SKV krav på affärsmässighet utan man får helt enkelt förlita sig på att inte fastna i kontroller och i de fall man fastnar skall beloppen vara för små för att de skall bry sig.

Om jag nu skulle börja tävla, kan jag sponsra mig själv med däck genom min redan befintliga firma :)

NEJ där finns regler mot "gåvor" till närstående.
Betydligt bättre i så fall att skriva ned lagervärdet på däcken i verksamheten och låta dina racedäck försvinna på vägen mellan inköp och försäljning.

Last edited:
Min åsikt är att har du inte full koll på det eller hjälp av en seriös revisor så har du betydligt mer att förlora än vinna på ett "företag" som handlar om att försöka dra momsen på lek på banan.

..jag kommer ju säkert få tillbaka all moms, men där stannar det väl..

Momsen är bara en del. Den andra delen är kostnader. Försök deklarera så höga kostnader som möjligt och nolltaxera med enskild firma. Om du t ex har tjänsteinkomst 250-300k per år så betalar du in runt 75-90k per år i skatt. Dessa 75-90k kan du få tillbaka om du nolltaxerar eller t o m "gå förbi" noll. Det finns någon gräns för detta men resterande skjuts över automatiskt till nästa år och "sänker" nästa års inkomster med motsvarande belopp. :)

Skattemyndigheten är ganska lätta att handskas med. Ibland behöver man argumentera för sin sak, men det kan man ju kanske göra. Kostnaderna ska vara av karraktären att de förbrukas i verksamheten. Man bör t ex inte hävda att man köpt guldtackor för pengarna – för då har man ju ett lager fullt med guldtackor som lätt kan omvandlas till pengar. Du ska ha kostnader som "förbrukas upp i rök". Man måste vara kreativ! Utöver detta så har du moms att få tillbaka.

Har du redan en befintlig firma så kan du involvera Roadracing i den verksamheten.

Du kan göra så att 10% av din verksamhet är "Marknadsföring och event i amband med roadracing och där med förenlig verksamhet". Sen har du en betydligt bättre förutsättning än att starta en separat verksamhet för en roadracingverksamhet som kommer gå back.

Viktigt att komma ihåg är att "Roadracing" som verksamhet kan vara jävligt svårt att motivera.

Men "marknadsföring och event" är mycket lättare.

Momsen är bara en del. Den andra delen är kostnader. Försök deklarera så höga kostnader som möjligt och nolltaxera med enskild firma. Om du t ex har tjänsteinkomst 250-300k per år så betalar du in runt 75-90k per år i skatt. Dessa 75-90k kan du få tillbaka om du nolltaxerar eller t o m "gå förbi" noll. Det finns någon gräns för detta men resterande skjuts över automatiskt till nästa år och "sänker" nästa års inkomster med motsvarande belopp. :)

Skattemyndigheten är ganska lätta att handskas med. Ibland behöver man argumentera för sin sak, men det kan man ju kanske göra. Kostnaderna ska vara av karraktären att de förbrukas i verksamheten. Man bör t ex inte hävda att man köpt guldtackor för pengarna – för då har man ju ett lager fullt med guldtackor som lätt kan omvandlas till pengar. Du ska ha kostnader som "förbrukas upp i rök". Man måste vara kreativ! Utöver detta så har du moms att få tillbaka.

Att låta en ensk firma där man kör RR sänka ens taxerade inkomst från förvärvsarbetet är direkt dumdristigt. Visst är det trevligt att betala lite skatt men man får inte bli dumdristig, de av mina klienter som fastnat vid skattekontroller har samtliga varit giriga och alltid insisterat på att dra väldigt mycket kostnader i rörelsen.

Sure hemmabio kan lika gärna vara presentationsutrustning och 15set däck kan med lite god vilja behövas för bolagets verksamhet men för mycket av dyliga tveksamheter i bokföringen så ökar riskerna lavinartat. Upptaxeringar i 100kkr klassen och åtal för ekonomisk borttslighet är det knappast värt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti