Har ni blivit stannade pga framljuset?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är lite less på Dukekåpan och funderar på att byta den mot något betydligt mindre i vinter. Fördelen med den har varit att polisen inte bryr sig om en (så länge man kör lugnt).
Dessutom har den tillräckligt bra lyse för att man ska kunna köra när det är mörkt, men i sommras hade jag inte behov av nått bra lyse en enda gång, så det kvittar.

Är sugen på nån liten enkel framkåpa, typ acerbics (stavning) eller liknande. Hojen ser grymt mycket mer kompakt och muskulös ut med en sån, nu är den lite för "utdragen" tycker jag.

Men så till frågan: Har ni som kör med en liten kåpa och olagliga framlysen haft problem med att polisen stoppar er pga detta?


Så här ser den ut idag...
 

Bifogat

  • Mindre.JPG
    Mindre.JPG
    85.4 KB · Visningar: 411
Nu var det ju inte det du frågade, men jag tycker inte att du ska byta. Den du har nu är 100000 gånger snyggare än Acerbis! Dom är :zpy

Just my 0.02 $
 
hållundan skrev:
Nu var det ju inte det du frågade, men jag tycker inte att du ska byta. Den du har nu är 100000 gånger snyggare än Acerbis! Dom är :zpy

Just my 0.02 $


Neee...nu va de ju faktiskt inte de han fråga....men jag måste hålla med, alltså byt inte!
 
Med acerbics lyse blir hojen lite mer kompakt/kortare.
Det kommer nog se ganska snyggt ut det med.
Ingen jag känner har blivit stoppad pga. liknande lyse. Fast det ger ju ingen större säkerhet.
 
Jag har kört omkring med mitt Acerbislyse (som tydligen är skitfult:)) halva sommaren och har inte blivit stoppad än iaf.
Bara för det så kommer jag säker bli stoppad omgående i vår :rolleyes:

I varje fall, så här ser en Blade ut med Acerbislyse, dock en 929 och inte 954...
 

Bifogat

  • P1010016 Redigerad.jpg
    P1010016 Redigerad.jpg
    93.4 KB · Visningar: 338
  • P1010013 Redigerad.jpg
    P1010013 Redigerad.jpg
    91.9 KB · Visningar: 507
Tycker inte duke kåpan passar på duken men på din såg det skit bra ut iaf 10 ggr bättre ut än än ett acerbis lyse!
 
Nackdelen med att byta är att jag måste få tag på kabelhärvan fram till lyse/instrumentering. Har försökt få tag på en sån tidigare och vet hur hopplöst det är, (lika hopplöst som att få tag på en komplett dukekåpa som é begagnad :tungan)

Som det är nu så har jag både originalinstrumentering och en växellägesindikator i kåpan :tummenupp


M:et, din hoj såg ut precis så som jag menade.. Kort och kompakt :yoparty
Kul att det finns fler streetfighters i Uppsala, har man kanske nån o köra med när vitsipporna tittar fram :squid
 
MackeNo1 skrev:
Nackdelen med att byta är att jag måste få tag på kabelhärvan fram till lyse/instrumentering. Har försökt få tag på en sån tidigare och vet hur hopplöst det är, (lika hopplöst som att få tag på en komplett dukekåpa som é begagnad :tungan)

Som det är nu så har jag både originalinstrumentering och en växellägesindikator i kåpan :tummenupp


M:et, din hoj såg ut precis så som jag menade.. Kort och kompakt :yoparty
Kul att det finns fler streetfighters i Uppsala, har man kanske nån o köra med när vitsipporna tittar fram :squid

Givetvis ska vi ut och göra stan nästa sommar!
Jag kämpar febrilt med att försöka övertyga folk om att det är fighter de ska ha! Det går lite trögt tyvärr så det är tokskoj att du har flyttat hit!

Det går att köra med orginal kabelstam och orginalinstrumentering trots att man använder en Acerbiskåpa.
Jag gör det iaf :)
Jag lindade bara av eltejpen och drog om kablarna lite i stammen. Tror jag förlängde 2 kablar också men det är inga konstigheter.
Hur lätt som helst att återställa om man skulle vilja det!
Jag fick dock placera instrumenteringen uppe på överfallen så det kanske inte är toksnyggt men det är praktiskt!
 

Bifogat

  • P1010019 redigerad.jpg
    P1010019 redigerad.jpg
    97.2 KB · Visningar: 197
  • P1010019-2 redigerad.jpg
    P1010019-2 redigerad.jpg
    99.8 KB · Visningar: 296
Jag har ett acerbis diamond liggandes, om du vill kan vi byta. :yoparty
 
Så här ser min instrumentering ut för tillfället (bilden är ifrån när jag höll på o bygga om hojen).

Finns det några bra ställen att köra på här i Uppsala? Kommer ju ifrån Söderfors/Tierp och där va man ju bortskämd med att ha hela det gamla militärflygfältet vid Bäcklösen att köra på... :banana

Bodde i Göteborg i somras och där fanns det fan inga bra ställen alls att köra på :(
 

Bifogat

  • Min instrumentering.JPG
    Min instrumentering.JPG
    43.5 KB · Visningar: 359
Last edited:
framlyse

Jag kör med acerbis cyklops och ljusbilden är även helt ok. Jag tycker också att du skall behålla Dukelyset på.
Den ser mer "genomtänkt" ut så att säga, med acerbis ser det lite taffligt ut, samt att det är tråkigt vanligt jmf med Dukelyset.

'
//Johan W
 
Tycker lätt du kan byta till nåt mindre lyse. Polisen bryr sig sällan, dom kommenterade inte ens min spruckna ufolykta vid flygande besiktning, skylten däremot :död Den där cyclops eller vad den heter har jag t.om. besiktigat med. Intrumenteringen är nog inga probs heller. Byggde ett fäste till både min egen fighter och till en blade att fästa i styrkronan och det funkade schysst. Kabelshiten fick man dra ett par sladdar till, men det tog 10 min.
 
Dukemördarkåpan är de fulaste som finns. Vad du än byter till så blir de bättre vad än hållundan säger :D. Sen är det as jobbigt med dåligt lyse, så skaffa dig nåt riktigt!

/ Hannes
 
MackeNo1 skrev:
Så här ser min instrumentering ut för tillfället (bilden är ifrån när jag höll på o bygga om hojen).

Finns det några bra ställen att köra på här i Uppsala? Kommer ju ifrån Söderfors/Tierp och där va man ju börtskämd med att ha hela det gamla militärflygfältet vid Bäcklösen att köra på... :banana

Bodde i Göteborg i somras och där fanns det fan inga bra ställen alls att köra på :(

Det finns några bra ställen att leka på.
Vägarna ut mot kusten är bitvis spikraka i flera mil och har knappast någon trafik alls!
Sen har vi ju flygfältet i Söderfors, mitt mellan Uppsala och Gävle.
Lunda kör vi lagligt på en dag varannan vecka. Det är egentligen till för att köra streetrace men vi brukar kunna leka en del ändå! Lunda ligger ca 5 mil ut alldeles efter Alunda.
Rörken har vi varje måndag. Det är vår gokartbana med runt runt race. Ligger ca 1 mil ut på Alundavägen.
Sen förhoppningsvis så ska det ligga asfalt på nya E4:an ett bra tag innan de öppnar för allmän trafik :banana Då ska det lekas där ute!!!
Sen har vi ju hela Roslagen som är överfull med små krokiga vägar!!!
 
Rupert skrev:
ACERBIS har ju ett E-märkt lyse också, fast då bara med ett lyse. :)


jag har ett lyse från acerbis som e godkänt.. har ingen bild här på jobbet men kolla min avatar..

//Roger.
 
M:et skrev:
Det finns några bra ställen att leka på.
Vägarna ut mot kusten är bitvis spikraka i flera mil och har knappast någon trafik alls!
Sen har vi ju flygfältet i Söderfors, mitt mellan Uppsala och Gävle.
Lunda kör vi lagligt på en dag varannan vecka. Det är egentligen till för att köra streetrace men vi brukar kunna leka en del ändå! Lunda ligger ca 5 mil ut alldeles efter Alunda.
Rörken har vi varje måndag. Det är vår gokartbana med runt runt race. Ligger ca 1 mil ut på Alundavägen.
Sen förhoppningsvis så ska det ligga asfalt på nya E4:an ett bra tag innan de öppnar för allmän trafik :banana Då ska det lekas där ute!!!
Sen har vi ju hela Roslagen som är överfull med små krokiga vägar!!!


Det va flygfältet vid Söderfors jag menade, det "området" kallas för Bäcklösen. É som sagt uppväxt i söderfors så det flygfältet har jag kört massor på, dessvärre har ju stockholms fallskärmsklubb fått hela skiten nu. Dom blir sura som fan om man är ute o stuntar när dom ska landa med sina flygplan. :rolleyes: Men man brukar kunna köra där ändå..

Lunda har jag varit o kört på flera ggr också, men det är 8mil enkel resa från Söderfors så det har inte blivit så ofta. Dessutom är flygfältet vid tierp/söderfors lite bättre att köra på, bredare och finare beläggning.

Rörken har jag varit och sett på när dom kör motard. Verkar lite för liten för o köra sporthoj på, men helt suverän för motard! Funderar ju faktiskt på att komplementera Firebladen med en Husaberg 650 -04 Supermotard :banana

Nya E4:an har jag faktiskt inte tänkt på.... Faan va grymt om man kan ta sig upp på den innan den är färdigbyggd, vadå lekstuga?!


Kan nog bli en rolig sommar :tummenupp Trist att man jobbar precis jämt bara :gnissla
 
Tjena....manfår tycka vad man vill om duke kåpan.. men denpassar bra på din hoj. bra byggt, ser bra ut med instrumenteringen åxå.
Nästan alla kör med crossgrejer, din blev lite annorlunda, byt inte.

Rörken, kan bara säga hur fel du har angående sporthojarnas framfart där...
Snabbaste förarna kör R1, cbr 1000, å liknande,,..
Går utmärkta att kroka runt, bara att våga lite..... :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top