Har MC-tidningarna någon framtid?

Läser du MC-tidningar?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
För några år sedan prenumererade jag på flera tidningar, det var rena julafton när dom kom, slängde mig i soffan och sträckläste dom rakt av. Läste rubbet, varje artikel, varenda annons, ner till minsta notis. Tills en dag, det bara dog. Kändes plötsligt som jag hade läst allt innan.

Sade upp samtliga prenumerationer och höll mig ifrån allt vad MC-tidningar heter i typ 3 år. Som dom flesta av er fick jag några gratisex vid nyår. Kul tänkte jag, suget måste vara tillbaka. Kom på mig själv efter ett par minuter att jag bara satt och skummade i texten, hoppade över det mesta. En känsla av hopplöshet kom över mig. Jag fattar det inte, jag kan ju sitta i timmar och lusläsa här på SH om någon tråd som handlar om nåt blinkersrelä som jag egentligen skiter fullständigt i och tycka det är toppen. Är det så enkelt att man tycker det är roligare på nätet när man när som helst kan lägga sig i?

Vad tycker du? Läser du MC-tidningar?

Hörde jag någon säga Poll:lol Kommer strax upp
 
Jodå, men de måste anpassa sig.
Jag vill ha en tidning där jag som prenumerant får följande:
-Papperstidning (jag gillar känslan att bläddra)
-e-tidning (android/mac) jag gillar att läsa tidningen på tabletten.
-Nyhetsflöde (facebook/twitter)

Jag vill att allt detta skall ingå i en prenumeration. Inte betala separat för varje.
Papperstidningen/e-tidningen kan vara mera ingående än t.ex. nyhetsflödet.
Det skall vara skrivet av människor som brinner för motorcyklar och som inte är rädda för att profilera sig. Det skall vara roligt att läsa, inte bara informativt och översatt från någon annan utländsk tidning.
 
Tidningar som erbjuder ordentligt genomarbetade artiklar kommer nog alltid ha ett existensberättigande.
Classic bike är ett exempel på det enligt min mening.

Men Bike mfl verkar mer vara en lekstuga för de anställda även om de kan vara lite småunderhållande att läsa...

Motorrad har ju ordentliga tester med framförallt 5000 mila testen som är intressant men tidningen är lika underhållande att läsa som titta på färg som torkar...
 
Läser jag någon mc tidning så blir det bara skumläsning och då är det inte värt pengarna ändå. Vet inte om det beror på att allt redan finns på intranätet eller om jag bara är lat.:fyllisar

Sen börjar många mc tidningar bli mer allt likt gym tidningar i mitt tyckes dvs massa jävla reklam.
 
Prenumrerar inte på någon av mainstreamtidningarna då de är för usla. Jag är inte intresserad av att läsa när de åker och testar årets nya sporthojar och skriver "den svänger som en 600" eller "bromsarna är fantastiska det räcker med ett finger" varje år. Dessutom är det för mycket pseudojournalistik där de mer eller mindre skriver av pressmaterialet och hyllar Honda.
 
Last edited:
Prenumererar för närvarande på Motorrad, det är allvar och bra tester samt reportage. Jan Leek är kul ibland! Sen får man ju snusförnuftiga MC-Folket iom SMC-medlemskapet, tidningen överraskar ibland även om "Klysens heta vax" där Klysen (who is?) delar ut 4 av fem möjliga varje gång. :krama

Ja, jag tror att papperstidningen kommer att stå sig, om dom anpassar sig till verkligheten och skapar sin nisch!
 
Det gäller alla tidningar, får en facktidning via jobbet men det som står där har de ju publicerat själva på webben flera dar i förväg.

Ja har sett ett mönster: på nätet läser jag helst "heta" nyheter medans de mer eftertänksamma passar kalas på papper. Får nog hålla med om Classic Bike här ovan, klart intressantaste som kom i lådan över nyår trots jag inte direkt ingår i målgruppen.

Men tror ni det bara beror på tidningarna?
Jag börjar undra ifall det inte beror på barnvaktssamhället som jag börjar störa mig på allt mer.
Helfordonsgodkännande gör att alla crazy byggen inte finns att skriva om t.ex.
Alla är arga på allt. Inget får låta. Allt är farligt. Lobbyorganisationerna vill göra eftermarknadsgrejor olagliga.

Lite mer Tor Heyerdahl skulle behövas, åka över havet på en halmflotte. Vad tror ni han hade för försäkringsbolag? Var satte han den blå skylten? Nä fan, ett par immodium i fickan och dra bara.
 
köper nån då och då , måste ju ha nått å läsa när man går på muggen :)
 
Sen får man ju snusförnuftiga MC-Folket iom SMC-medlemskapet, tidningen överraskar ibland även om "Klysens heta vax" där Klysen (who is?) delar ut 4 av fem möjliga varje gång. :krama

:D För att inte tala om Birger Tomas (heter han så?) utflykter med frugan och fotografier på alla kyrkor i Västra Götaland. Det är hans fel att jag valde att stiga ur SMC :gnissla
 
Men Bike mfl verkar mer vara en lekstuga för de anställda även om de kan vara lite småunderhållande att läsa...
En annan syn på det hela:

Har faktiskt tyckt att Bike skärpt till sig lite från svackan de hade för ca. 5 år sen. Då var hela tidningen astråkig.
Nu är det lite mera lekfullt och de vågar ta ut lite svängar.
Jag vill läsa om när någon får för att bränna upp med hoj till Murmansk (sen att han banga ut på vägen får stå osagt).

Galenskaperna gör det hela underhållande.
Men...det hela skall blandas ut med korrekt och ibland djupdykande delar.
Teknik, byggen, gör-det-själv, osv.

Det som är synd i svensk motorpress är att allt det roliga skall förbjudas och inte nämnas.
Som t.ex. det här med bakhjulskörning eller burnouter. Det får inte visas i svensk motorpress.
Visar vi bilder på det så kan någon få för sig att göra en burnout....*oohh...* :skrämd

Engelsk motorpress är bra mycket bättre på den punkten.
 
Premmade på Classic Bike tidigare. Fortsatte inte p.g.a att inte varje nummer var intressant. Av de svenska tidningarna läser jag helst MCM och CB. De andra enstaka gånger vid specialupplagor. BikeX tror jag en hette. Den var bra med tester på utanförasfaltsmaskiner och roliga resereportage.
Motorrad, Schwedische zweige är ok men det blir fånigt när man tar en tysk originalartikel och avslutar den själv för att den ska passa Sverige. Pallar inte med sånt utan att bli illamående.
 
Jag vill läsa mc-tidningarna, men går sällan och köper. Dels för ekonomin, dels för det där med blinkersrelä, som du skriver. Jag älskar att nörda ner mig. Plötsligt måste jag ta reda på allt om design av däckmönster. Så då googlar jag "sporthoj däckmönster" och två timmar går åt att lusläsa alla diskussionsresultaten. Även om det inte alltid är lätt att hitta kvalitetsskriverier på nätet så kan jag sakna den där fördjupningen i tidningarna jag hittills köpt. Känns ofta som småartiklar bara.

Har börjat köpa böcker. Just nu har jag "The ultimate history of fast bikes" av Roland Brown. Den är lite kul. Nästa får bli en bok jag hittat som enbart handlar om gsxr750, typ 150 sidor.

Jag tycker att internet aldrig kommer kunna ersätta känslan av att bläddra bland sidorna i en tidning eller bok, eller förmågan att kunna samla en expertis, men det tryckta tycker jag har en svår utmaning i just mängden information man hittar på nätet.

Till sista, boken jag nämnde ovan är på 320 sidor och går igenom tidernas "värstingar" från år 1906 till år 2002. Att ha det samlat mellan två pärmar är något internet inte klarar av, och en evig källa till glädje!:) Mer böcker ska det bli...
 
köper nån då och då , måste ju ha nått å läsa när man går på muggen :)

Sant. Har provat med datorn ibland, men det är fan bara mest krångel o nätkabel o fans moster. Ett bra lösnummer räcker för en-två veckors toabesök!
 
Läser ingen av mainstreamtidningarna då de är för usla. Jag är inte intresserad av att läsa när de åker och testar årets nya sporthojar och skriver "den svänger som en 600" eller "bromsarna är fantastiska det räcker med ett finger" varje år. Dessutom är det för mycket pseudojournalistik där de mer eller mindre skriver av pressmaterialet och hyllar Honda.

Vilka tidningar "borde" vi läsa då?
 
Köpar båda classicbike, gazoline och mcn. Gillar det mer än internet.
 
Mer motiveringar varför/varför inte man läser tidningarna tack!
Intressant för mig men kanske också för de som gör tidningar. Egmont t.ex.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top