Har jag räknat rätt???

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Hejsan :kär .

Har nu installerat en cykeldator på hojen :tummenupp .

Frågan är nu hur stor omkretsen på däcket är.

Framdäcket är 120/70 zr17 och jag får då omkretsen till 184cm.

Eller är det kanske bättre att mäta omkretsen in situ ?

Hur mycket sväller däcket vid höga farter och påverkar detta den uppgivna farten mycket?

Något mer att tänka på för att få en så exakt visning som möjligt.

Ha det gött :hej .

Mät däcket ordentligt... kan ju skilja omkrets p.g.a däckets konstruktion, lufttryck, fälgbredd... o.s.v. o.s.v. Sen så inbillar jag mig att tillverkarna inte alltid ligger exakt på 120/70/17 i verkligheten. Så är det åtminstone med bildäck, mät så får du se... stämmer sällan. Det lär ju iofs inte blir så värst mkt fel men jag skulle iaf ha mätt upp det ordentligt. :)

Krita på däcket och rulla den tio varv... Mät avståndet och dela med 10, så blir det ganska bra

Min cykeldator ville ha diametern av däcket (inte omkretsen)*något mystiskt tal... . så att du inte gör fel...

//jaG

Sergeant skrev:

Hur mycket sväller däcket vid höga farter och påverkar detta den uppgivna farten mycket?

Något mer att tänka på för att få en så exakt visning som möjligt.

Ha det gött :hej .

Ta med en gps på hojen o kolla hastigheten/kalibreringen. Någorlunda vibrationsisolerat monterad.
/u

Matin skrev:
När jag köpte min hoj, så ingick det hastighetsmätare.... :rolleyes:

Iallafall min mätare är väldigt oexakt över 150-160km/h (visar för mycket) så cykeldatorn skall användas som ett komplement för att man verkligen skall veta med vilken fart man färdas.

Men detta förstod nog du också din sjöbuse ;)

God natt :hej

Sergeant skrev:
..cykeldatorn skall användas som ett komplement för att man verkligen skall veta med vilken fart man färdas.
Förutsatt att den kalibreras rätt, möjligen. Vill man veta korrekt fart bör man kalibrera den map fart oxå. Görs lättast o noggrannast m en gps som jag påpekat tidigare. Börja med att mäta upp o knappa in diameter eller omkrets (vad nu datorn vill ha) och åk sen ut o kolla mot en gps o korra inmatade värdet efter behov.
/u

Last edited:
*

ulf_lundin skrev:
Förutsatt att den kalibreras rätt, möjligen. Vill man veta korrekt fart bör man kalibrera den map fart oxå. Görs lättast o noggrannast m en gps som jag påpekat tidigare. Börja med att mäta upp o knappa in diameter eller omkrets (vad nu datorn vill ha) och åk sen ut o kolla mot en gps o korra inmatade värdet efter behov.
/u

Vart lånar jag en GPS då? inte ska man väl behöva gå o handla en sådan oxå för det ändamålet :hihi

Sergeant skrev:

Något mer att tänka på för att få en så exakt visning som möjligt.mHa det gött :hej .

Jag skulle åka ut på en väg med en känd sträcka tex 500m markeringar och utgå från det dvs mätarens sträcka i m/ 500m*100= felvisning i % * din inprog hjulomkrets. :tummenupp

Mcbrud skrev:
Mät däcket ordentligt... kan ju skilja omkrets p.g.a däckets konstruktion, lufttryck, fälgbredd... o.s.v. o.s.v. Sen så inbillar jag mig att tillverkarna inte alltid ligger exakt på 120/70/17 i verkligheten. Så är det åtminstone med bildäck, mät så får du se... stämmer sällan. Det lär ju iofs inte blir så värst mkt fel men jag skulle iaf ha mätt upp det ordentligt. :)

(Mät däcket ordentligt... kan ju skilja omkrets p.g.a däckets konstruktion, lufttryck, fälgbredd...)FÄLGBREDD????vad har det med saken att göra???
Som sagt, krita på däcket.överför på marken & sen mät..

Sergeant skrev:
Iallafall min mätare är väldigt oexakt över 150-160km/h (visar för mycket) så cykeldatorn skall användas som ett komplement för att man verkligen skall veta med vilken fart man färdas.

Spelar det någon roll? :va

E22 skrev:
(Mät däcket ordentligt... kan ju skilja omkrets p.g.a däckets konstruktion, lufttryck, fälgbredd...)FÄLGBREDD????vad har det med saken att göra???
Som sagt, krita på däcket.överför på marken & sen mät..
En hel del, sätt ett 180/55 på en 5 tums, en 5,5 tums och en 6 tums fälg. Men krita och måttband eller GPS ger den faktiska siffran, det andra är teori...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park