Har jag et helsystem??

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag har børjat fundera på om jag har et helsystem och inte bara et slip on, kollade nyss på slip-on'et som ar monterat på en tjej kompis din 98' zx6r och den hade 4-1 och bolt-on jag har 4-2-1 och slip-on jag kollade på parts listan for min modell och den ska ha 4-1 och bultade pipor....jag har bara fjadrar....market på det ar leo vince..hojen i fråga ar den i avataren en 00' kwak ninja.. :confused: :confused: :confused:

Arctic#1 skrev:
Jag har børjat fundera på om jag har et helsystem och inte bara et slip on, kollade nyss på slip-on'et som ar monterat på en tjej kompis din 98' zx6r och den hade 4-1 och bolt-on jag har 4-2-1 och slip-on jag kollade på parts listan for min modell och den ska ha 4-1 och bultade pipor....jag har bara fjadrar....market på det ar leo vince..hojen i fråga ar den i avataren en 00' kwak ninja.. :confused: :confused: :confused:

Någon som vet??
:)

har du nån bild på hela hojen, där man ser burken och hur den sitter fast.

Lite konfunderad. Vad är 4-2-1 ?:va
4-1 och 2-1 förstår jag ju eftersom det är antalet cylindrar kontra ljuddämpare men 4-2-1 vet jag inte??
Jag kanske är trög här och min avsikt är inte att vara ironisk.....

Chiefen skrev:
Lite konfunderad. Vad är 4-2-1 ?:va
4-1 och 2-1 förstår jag ju eftersom det är antalet cylindrar kontra ljuddämpare men 4-2-1 vet jag inte??
Jag kanske är trög här och min avsikt är inte att vara ironisk.....

Samma som man har i bilar, sk extraktorgrenrör som förbättrar flödet, och därmed evakueringen av avgaser, och då mer kräm i motorn! :tummenupp

Hoztic skrev:
Samma som man har i bilar, sk extraktorgrenrör som förbättrar flödet, och därmed evakueringen av avgaser, och då mer kräm i motorn! :tummenupp
Aha, ok...som sagt, jag var inte ironisk. det lät bara lite konstigt innan jag såg bilden P-E hade länka till. Jao man lär sig nåt nytt varje dag :)

Arctic#1 skrev:

Om orginal är 4-1 och du har 4-2-1 så borde det ju vara helsystem du har.. Ofta kan man se att ett helsystem är grövre än orginal. Kolla också om det står något instansat i rören.

Lär vara helsystem du har, spanade på polarns -00 kwak idag o den har 4-1, inte 4-2-1 som din.

Victor skrev:
Sitter det med fjädrar mot motorblocket är det med all säkerhet en eftermarknadssystem.

Och hur fäster du dessa fjädrar? Jag har ett helsystem liggande i garaget och det skruvas fast som vanligt. Rördelarna sitter dock ihop med fjädrar i motsats till originalet som är svetsat, förutom själva ljuddämparen som sitter med skruv och mutter.

.

Lurch skrev:
Och hur fäster du dessa fjädrar? Jag har ett helsystem liggande i garaget och det skruvas fast som vanligt. Rördelarna sitter dock ihop med fjädrar i motsats till originalet som är svetsat, förutom själva ljuddämparen som sitter med skruv och mutter.

Oj, nu blir det svårt att förklara utan bilder. Men vanligtvis så fäster du "brickorna" i blocket med muttrar på de fasta pinbultarna, eller hur det nu ser ut. Sen hänger du upp själva genrören mot blocket i brickorna. Eller äh, det är skitsvårt att förklara.

så om man har ett 4-2-1 system så har men förmodligen helsystem? måste ut å kika... :)

Victor skrev:
Oj, nu blir det svårt att förklara utan bilder. Men vanligtvis så fäster du "brickorna" i blocket med muttrar på de fasta pinbultarna, eller hur det nu ser ut. Sen hänger du upp själva genrören mot blocket i brickorna. Eller äh, det är skitsvårt att förklara.

Jamen... Du skrev "Sitter det med fjädrar mot motorblocket är det med all säkerhet en eftermarknadssystem". Hur fäster du fjädrarna i motorblocket?

Hur ska du ha det, fjädrar eller inte?

.

Lurch skrev:
Jamen... Du skrev "Sitter det med fjädrar mot motorblocket är det med all säkerhet en eftermarknadssystem". Hur fäster du fjädrarna i motorblocket?

.

Man monterar med vanliga bultar en liten rörbit ca 2-5cm som sitter precis som vanliga grenröret i toppen (tänk dig att det är avsågat). I den metallbit som man skruvar i toppen är det antingen hål för fjärdrarna eller öron som man kan fästa en änden av fjädern i. Sen trär du på grenröret och monterar fjädern i ett öra på varje grenrör.

Det kan mycket väl sitta ett 4-2-1 monterat original.

/fredde

Lurch skrev:

Är det väldigt svårt att förstå så kan jag se om jag hittar nån bruksanvisning att skicka över, med det brukar vara rätt enkelt att greppa sånthär.

Bifogat

• header.jpg
    header.jpg
    33.3 KB · Visningar: 93
Victor skrev:
Är det väldigt svårt att förstå så kan jag se om jag hittar nån bruksanvisning att skicka över, med det brukar vara rätt enkelt att greppa sånthär.

En bild säger mer än 1000 ord. Tack, nu fattar jag hur du menar. Mitt e-marknadssystem har dock inga fjädrar mot cylindrarna så det är tyvärr ingen bestämmande faktor.

:)

.

Victor skrev:
Sitter det med fjädrar mot motorblocket är det med all säkerhet en eftermarknadssystem.

Nej det sitter bultat i motorblocket, men annars ar det bara fjadrar som håller ihop det. på andra mc som min jag har sett ar allt bultat ihop..
:confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...