Har du klippt navelsträngen?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Tittar just nu med halvt öga på Förlossningskliniken här på TV4 och ställer mej undrandes till fäderna här på forumet om ni varit med när era barn förlösts och hur det egentligen gick till?

Var ni brevid henne och stod och hejade och peppade, eller stod ni med videokameran och dokumneterade allt eller kanske ni rent av svimmade av chocken?

Whats your story big daddy? :rullandeu

Klart man var med! Svimmade inte, höll mig hyfsat lugn. Ingen kamera, oroade mig för frun och sonen och var helt fokuserad på att hjälpa henne. Dessutom så var barnmorskan lite oroad över hur grabben mådde.

Stöttade henne så mycket jag kunde men det är inte mycket man kan göra som kille. Jag kände mig då ganska så hjälplös.

Sen att vissa påstår att man inte skulle kunna ha sex efter att ha sett barnet födas förstår inte jag mig på. Nu stod jag inte och studerade underlivet i detalj men så farligt var det inte. Mindre blod än jag trodde från början.
Jag klippte även navelsträngen.

Är grymt imponerad av min fru som födde med endast lustgas som stöd.

Nope, efter 40 timmars arbete skickade de in henne på verkstaden och plockade ut knodden medelst verktyg. Själv fick jag sitta på en stol utanför och vänta. Rätt värdelöst faktiskt.

Stod bredvid i huvudhöjd och stöttade med andning och dylikt... samt allmän hjälpreda till sköterskorna med att hämta diverse saker.

Gillar inte blod och sånt så nej, jag klippte inte navelsträngen... mumlade något om att jag kan datorer, hade jag fixat med navelsträngar och sånt så hade jag jobbat som doktor.

Nope, efter 40 timmars arbete skickade de in henne på verkstaden och plockade ut knodden medelst verktyg. Själv fick jag sitta på en stol utanför och vänta. Rätt värdelöst faktiskt.

Får man som blivande pappa inte vara med vid födseln om det sker via ett kejsarsnitt? :confused:
Eller valde du själv att vänta utanför?

Är grymt imponerad av min fru som födde med endast lustgas som stöd.

Min fru vart inte så förtjust i lustgasen och snubben med epidralen kom för sent så allt var redan klart... men det var inte skoj att stå bredvid och se sin älskade ligga i sängen med de smärtorna.

Varit med när bägge mina döttrar kom till världen, men försökt hålla mig vid huvudändan så mycket som möjligt...
Första barnet blev min sambo tyvärr ganska illa däran, så hon fick åka akut till operation och jag blev lämnad ensam med den nya lilla bebin i sex timmar. Det var INTE så roligt, och jag ville inte heller lämna ifrån mig dottern till någon sköterska.
Andra barnet gick förlossningen både snabbare och betydligt bättre. Denna gång fick jag klippa navelsträngen, och vi fick tillsammans njuta av den första tiden.

Den korta versionen:

Hålla handen, sköta lustgasen, heja på!, torka svett, fullt tumult, klippa navelsträng, räkna tår o fingrar, stappla hem, sova i 13 timmar, dricka konjak, röka cigar, bakis, köpa blomma, åka till bb, hem med den nya, byta bajsblöja, börja dagis, börja skolan, studenten, körkort, flytta hemmifrån...vanurå??

Får man som blivande pappa inte vara med vid födseln om det sker via ett kejsarsnitt? :confused:
Eller valde du själv att vänta utanför?

Inte om det är ett sådant snitt som kallas "urakut" eller katastrofsnitt... Då hinner de inte förbereda pappan och söver mamman så snabbt det går.

Barnet skall vara ute inom 10 minuter från det att snittet beordras och då skall man transporteras från förlossningen till kirurgen och akut kirurgteam skall hinna dit...

Sen har du vanligt akut snitt som är alla icke planerade snitt. Då är snittet inte planerat innan förlossningen men det finns ändå god tid att förbereda föräldrarna och mamman är vaken genom operationen. Då får dessutom pappan vara med.

Planerade snitt är givetvis ännu mer avspända.

Om jag får barn nån gång vill jag sitta ute i väntrummet med cigarren i beredskap, verkar inget skoj alls att stå mitt i blodbadet. :gnissla

Om du tycker det verkar vara jobbigt, hur tror du det då känns för din tjej då som blir lämnad ensam och övergiven och ska ligga och kämpa alena medans sitter och puffar på cigarren bekymmerslöst?

Not nice.

Den korta versionen:

Hålla handen, sköta lustgasen, heja på!, torka svett, fullt tumult, klippa navelsträng, räkna tår o fingrar, stappla hem, sova i 13 timmar, dricka konjak, röka cigar, bakis, köpa blomma, åka till bb, hem med den nya, byta bajsblöja, börja dagis, börja skolan, studenten, körkort, flytta hemmifrån...vanurå??

Va beredd på när han/hon kommer hem igen...

Om du tycker det verkar vara jobbigt, hur tror du det då känns för din tjej då som blir lämnad ensam och övergiven och ska ligga och kämpa alena medans sitter och puffar på cigarren bekymmerslöst?

Not nice.
Vad jag hört berättas så är snubben mest i vägen och gör på sin höjd nytta som slagpåse, och ensam är hon ju inte med all personal som irrar omkring. Bekymmerslöst puffande blir man ju inte heller dels för att man förmodligen kommer oroa ihjäl sig men även för att det numera råder rökförbud på BB.

Nu har jag ju inte varit med om nån förlossning, förmodligen kommer man väl tvingas stå där och hålla handen om det händer men om jag slipper skulle jag ta chansen.

Vi hann väl ligga inne nån halvtimma-timma innan grabben var utklämd. En barnmorska gick förbi rummet och kikade in och fick se tanten flåsandes i sängen och Pappa Dreggel sittandes bredvid flåsandes i lustgasmunstycket :D

Strax innan det brakade loss sa en sköterska till mig att om jag kände mig dålig eller skulle svimma så skulle jag försöka gå ut ur rummet för egen maskin, de hade tydligen inte tid med pappan i all uppståndelse. Jag svarade att om jag ramlade ihop så kunde de väl iaf skjuta bort mig med foten eller nåt så att jag inte var ivägen :D

När det drog igång så skulle barnmorskan sätta på nån grej på magen som mätte fosterhjärtslag (tror jag) då hävdade hon att det var en rejäl mage tanten hade. Då svarade jag att det är väl inte så konstigt: Stor in - stor ut. :)

Under själva utklämmandet, som gick förhållandevis snabbt, så stod jag vid huvudändan och rattade lustgasen som hade slutat funka. Självklart klippte jag navelsträngen.
Strax efter förlossningen skulle de sy nåt stygn därnere och då kunde man ju inte låta bli att förslå den klassiska för barnmorskan: "Du tror inte att du kan dra i ett stygn extra?" :D
Barnmorskan gav mig en blick som skvallrade om nånting väldigt väldigt negativt...

6 timmar senare var vi hemma.
Jag tyckte inte alls att det gjorde så ont som folk säger, det här med förlossning. :fakta

Vad jag hört berättas så är snubben mest i vägen och gör på sin höjd nytta som slagpåse, och ensam är hon ju inte med all personal som irrar omkring. Bekymmerslöst puffande blir man ju inte heller dels för att man förmodligen kommer oroa ihjäl sig men även för att det numera råder rökförbud på BB.

Nu har jag ju inte varit med om nån förlossning, förmodligen kommer man väl tvingas stå där och hålla handen om det händer men om jag slipper skulle jag ta chansen.

Jo, fast det kanske känns som ett stort stöd för din tjej att inte bli utelämnad till massa främlingar i en vårdsal, utan kanske vill ha dig där vid sin sida då hon precis som du nog kommer både känna oro och rädsla inför det hela.
Då kan det kännas fint och lugnande om den som ska bli pappa till barnet står invid som stöd när man går igenom nåt så stort och smärtsamt.

Men vi är alla olika, det finns alltid personer som ska försöka slippa och hitta ursäkter och bara vill dra iväg så fort det blir lite jobbigt. :)

haha, dunderhona, heja på :D:lol

är det din tur att ligga där snart, när du undrar tänkte jag:D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP