Har du ägt/testat...

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
en Suzuki GSX 750 F -99 eller nyare???

Är nämligen lite sugen på en sådan och undrar om det finns några "fällor" med den?
Är den dyr att serva? Några speciella problem med dem? Vad är skillnaderna mellan årsmodellerna?

Jag vet att det är inte den sportigaste hojen men det är inte jag heller. Varför just denna ?
Hellre ca 5000.- i försäkring än, som nån skrev, lite över 50 000:- (för en R) och mycket mindre klipp i motorn :tungan

Tackar

Edit: bra om stavar rätt på tillverkaren

Jag inhandlade mitt exemplar i höstas,en -99 på 1400mil...har inte hunnit bli många körningar än dock...mina argument låg på bra prisklass,bra andrahandsvärde,stor o muskellös,sitter bekvämt(193cm) och kan ha den som allt i allo...
Tyvärr är ja inte så erfaren,2:a hojen bara men skulle vara kul att höra från någon som testat lite mer hojar o se va de har för omdömen...

Hade en 2001 som första hoj i 2 år.
Mycket bra hoj. Inga egentliga fällor med den. Ganska gammal motorkontruktion där dom genom åren arbetat bort alla felen.
Den är luft/oljekyld.
Mycket bekväm som långtouringhoj.
Tillräckligt sportig för att baxa runt mig på Nurnburgring (stavning ?!?)
Inte snabbast i klassen. Men dock ett bra köp.

Blir bara mer och mer sugen på att skaffa en, sitter idag på en gammal skorv som egentligen är grunden till F:n.

Bläddrar på blocket och bythoj.com m.fl. sidor.

AHHHHHHHH :gnissla ; vad jag är sugen. :3freak Måste sticka och klämma och känna och allt annat på en. :lol

Det blir snart till att ringa banken :tummenupp

Tror att ventiljustering sker med 600 milsintervaller eftersom det inte är schimsade ventiljusteringar.
Annars är det en bra touringhoj.

Motorkonstruktionen är baserad på Gsxr750 från 80talet precis som banditmotorerna och har förmodligen skruvjusterade ventiler som skall justeras var 1200 mil. Det viktigaste är att den först ventiljustering görs sedan verkar de inte ändra sig speciellt mycket. En normalservice borde ligga på ca 2500 - 3500 kr. Service intervall var 600:a mil. Relativt lättmekad motor som är som gjord för självmek.

Enligt mig har den bara ett fel, den är ful men kan man leva med det så är det en väldigt bra hoj.

Maciver skrev:
...Hellre ca 5000.- i försäkring än, som nån skrev, lite över 50 000:- (för en R) och mycket mindre klipp i motorn..

Precis så tänkte jag också!

Därför köpte jag
<-----------------

:)

4000 papp hel/hel.

Och då hänger du på vilken R-hoj som helst så länge det är kurvigt.

Sen att den är äckligt snygg och har gött ljud är ju bara en schysst bonus. :tummenupp

Min förra hoj var en GSX 600F -01.
Provade också 750:n precis innan, nästan ingen skilland. Köpte 600 för den var lite billigare i inköp.
Prisvärd och väldigt driftsäker hoj. Motor är nästintill oförstörbar.
Har för mig att jag servade den var 600:e mil. Kostade ca 2500 kr/service.

Min flickvän köpte en sån fast 04:a i höstas o hon är supernöjd, hennes har 93 hästar o det räcker gott även om man är två på hojen.

Motorn är som många säger en gixxermotor i grunden som är något nerdrevad, ingen maskin man tar till åsen direkt men en underbar maskin för långfärdsåkningar, typ semestrar od, en ett STOOORT + för billig i inköp, hon gav 70k för en helt ny 04, minus för att ljuset är på så fort tändningen slås på.
Servicearna är som vanligt var 600;de mil som på alla sporthojar!

Finns en hel del lullull som man kan slänga på för att piffa till den dock så finns det mesta på utländska sajter, vågar man bara handla på ebay od så finns det inga gränser!

Är du på jakt efter just en sån så köp, den är inte vrålful heller. :tummenupp

Övningskörde o tog A-kortet med en sån.

Den mådde bra trotts att man tappade den lite då o då....

Trevlig bekantskap som innan man testat något större än mopeder kändes som ett spjut !

//A

Tack för alla svar.

Var och klämde på en i dag och snacka om att bli sjuk, jag bara vill ha den.
Sen att man inte hänger med R hojar skiter jag i, jag ska ha den till att kuska runder på (främst mellan jobb & hem) men även lite annan touring.

Nu blir det till att gå till banken och placera om lånen :tungan :banana och hoppas på det går.

red_ninja skrev:
minus för att ljuset är på så fort tändningen slås på.

Samma på 03 R1. Varja gång jag startar, kan jag inte låta bli att fundera på om den har ström nog att starta, när den också har ljuset på :(

Någon som har testat wheelie egenskaperna på denna hoj? Förstår att en sån tung hoj inte kan jämföras m en R hoj men är ändå lite nyfiken att få upp bettan till sommarn :tungan

Skulle också vilja höra om någon satt på slipon? Har hört från en gammal ägare att den började gå orent så fort han satt på slipon, kan detta stämma att d e lite känsliga?? :va

jompa54 skrev:
Någon som har testat wheelie egenskaperna på denna hoj? Förstår att en sån tung hoj inte kan jämföras m en R hoj men är ändå lite nyfiken att få upp bettan till sommarn :tungan

Skulle också vilja höra om någon satt på slipon? Har hört från en gammal ägare att den började gå orent så fort han satt på slipon, kan detta stämma att d e lite känsliga?? :va

Slänger man på ett slipon så blir det lite annorlunda för motorn då den andas mkt bättre. Öppnar man nånstans måste man ersätta nån annanstans och det bör bli i fuggen :) ska själv bestycka om min hoj nu snart så den mår bra :tungan

Maciver skrev:
På Torsdag ska denna "häx-gubbe" fara till blåkulla med den nya bågen.:hihi
Det blev ovanstående hoj och jag fick ner den rätt bra.
Så nu är påsken räddad.
Grattis, alltid kul med ny hoj :tummenupp

Zee skrev:
Precis så tänkte jag också!

Därför köpte jag
<-----------------

:)

4000 papp hel/hel.

Och då hänger du på vilken R-hoj som helst så länge det är kurvigt.

Sen att den är äckligt snygg och har gött ljud är ju bara en schysst bonus. :tummenupp

Dyr föräkring tycker jag

betalar 3900kr hel/hel på min r1a

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026