Har Biltema Shellolja??

Räven

Norrlänning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gasgas sm400
Jag hörde ett rykte om att biltemas dunkar med Olja, egentligen ska vara prima och härstamma från Shell? Jag har inte "vågat" köpa själv.. men finns det något belägg för denna historia?

Jag hörde att det var samma som Statoil. Skitsamma egentligen. Den lär ju inte vara så extremt dålig att motorn rasar om du testar den oljan. Try it, you might like it.

Det är mycket snack fram och tillbaks om oljor… Jag har ärligt talat ingen aning, förutom en sak:

När jag köpte en ny motor till min alfa ville jag tvätta ur den eftersom den stått länge, så jag körde i Biltemas mineralolja. Jag körde motorn varm, och skulle egentligen bara hälla ut skiten och hälla i ny Mobil1, men det var så kul att köra att jag var tvungen att gasa lite… Efter jag kört rätt hårt ett tag så åkte jag in för att byta oljan och hörde då att på tomgång lät den illa, slamrade och levde.

Efter att ha bytt olja till Mobil1 funkade de däremot hur bra som helst även när man kört hårt på bana.

Nu handlade ju detta om Biltemas billigast olja mot Mobil1 och det skulle väll vara fan om inte det gjorde skillnad!

Biltema har inte så vitt jag vet något eget raffinaderi så oljan måste nog komma från känd tillverkare i alla fall.

Det är inte helt ovanligt att sådana kedjor har kvalitetsolja i egen förpackning.
Mikros dyrare oljor är ex samma som Preems och Ford handlarnas.

Hej!

Har dålig erfarenhet av biloljor i hojar. Vissa biloljor verkar gå hårt åt kopplingen. Bilar har ju som bekant inte våtkoppling (med undantag för urgamla Hudson med korkkoppling!!).
Det här problemet gäller säkert inte alla bilojor men hur ska man veta vilken som fungerar?
Nä, låt inte visheten bedra, köp en god syntetisk motorolja för hojar.

Mvh

Robban.

Har kört med biltemas Mc olja och det funkar utmärkt.Men ja skulle inte använda den i en nyare hoj.

Jag stod och velade i vintras då jag hörde ryktas om shellolja i biltemas dunkar, men hamnade på yamaha-center med en dunk olja för nästan 600 spänn i famnen, faen, jag skulle vilja ha ryktet bekräftat! Finns det ingen som jobbar med inköp på biltema eller nåt?

UltraMarine skrev:
Jag tror biltema köper sin olja från "Nynäs petroleum".

Mycket riktigt!
Biltema köper all sin olja från Nynäs Petroleum, samma som Statoil gör. Alltså är Biltemas olja exakt den samma som Statoil's.

Så är det :fakta

//Macke

Macke: Statoil har väl inte så många mc-oljor; VET du vilka Biltemaoljor det är ? Hur vet du ?
(Även om Statoil o Biltema (delvis) köper olja från samma ställe så räcker inte det för att man ska veta att oljorna är lika. Nån av dom kan ju köpa olja från annat håll oxå. O vad dom häller i vilka förpackningar kan ju vara svårt att veta.)
/u

ulf_lundin skrev:
Macke: Statoil har väl inte så många mc-oljor; VET du vilka Biltemaoljor det är ? Hur vet du ?
(Även om Statoil o Biltema (delvis) köper olja från samma ställe så räcker inte det för att man ska veta att oljorna är lika. Nån av dom kan ju köpa olja från annat håll oxå. O vad dom häller i vilka förpackningar kan ju vara svårt att veta.)
/u

Jag har pratat med tjejens farsa som äger och driver Biltema i Botkyrka utanför Stockholm. Enligt honom så köper Biltema alla sina oljor från Nynäs Petroleum, precis som Statoil gör.
Sen kanske inte Statoil köper in någon 15W-40 motorcykelolja som Biltema gör. Men oljan kommer från samma ställe, och är av samma kvalitet som resten av motoroljorna. Oljan uppfyller dom internationella kvalietsförordningarna ACEA A2/B2, API SJ/CF (Vad det nu innebär?).
Själv har jag inte provat eftersom jag servar hojen på aukt. Suzuki verkstad, och då häller dom ju i "sin" olja. Men tjejens brorsa använder den i sin fyrtaktscross vet jag...

Macke skrev:
Jag har pratat med tjejens farsa som äger och driver Biltema i Botkyrka utanför Stockholm. Enligt honom så köper Biltema alla sina oljor från Nynäs Petroleum, precis som Statoil gör.
Sen kanske inte Statoil köper in någon 15W-40 motorcykelolja som Biltema gör. Men oljan kommer från samma ställe, och är av samma kvalitet som resten av motoroljorna. Oljan uppfyller dom internationella kvalietsförordningarna ACEA A2/B2, API SJ/CF (Vad det nu innebär?).
Själv har jag inte provat eftersom jag servar hojen på aukt. Suzuki verkstad, och då häller dom ju i "sin" olja. Men tjejens brorsa använder den i sin fyrtaktscross vet jag...

Blandar tex statoil inte i någon tillsats i "deras" olja då?

Macke skrev:
Mycket riktigt!
Biltema köper all sin olja från Nynäs Petroleum, samma som Statoil gör. Alltså är Biltemas olja exakt den samma som Statoil's.

Så är det :fakta

//Macke

Statoil har ju flera 2-takts oljor men biltema har bara en, vilken motsvarar biltemas?

Ok, fast jag ser 'svärfar' som inte helt opartisk o troligen m begränsad vetskap om vad Statoil gör. Den enda slutsats jag möjligen vågar dra är att Biltema o Statoil har minst en olja som är samma.
/u

Syntetisk Motorolja 5W-40
Syntetisk motorolja av lågfriktionstyp som minskar bränsleförbrukningen. Rekommenderas till 4-taktsmotorer, bensin eller diesel, som används i kyla såväl som i varmt klimat. Har mycket bra lågtemperaturegenskaper som direkt säkerställer smörjningen vid kallstart i extrem kyla. Den syntetiska basoljan ger lång livslängd och är därför lämplig till fordon som körs hårt och med långa oljebytesintervall. Rekommenderas till nya personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Lägsta flyttemp -48 °C. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SJ/CF.

Bifogat

• 36-430_h.jpg
    36-430_h.jpg
    11.9 KB · Visningar: 341
Den oljan upfyller dom flesta kvalitetsnormer. Jämför med andra märken, dom har samma normer att rätta sig efter.

/H

Den där oljan lär ju inte vara så lyckad att hälla i en hoj med våtkoppling....

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back