Har bestämt mig för Honda men....

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
KTM 625
Hej har bestämt mig för en Honda motard men jag vet inte riktigt om de blir CRF 450 elle XR650, har förstått att crfen kräver mer service? Är det nån som ägt/äger nån av dessa? Nån som känner sig manad att väga för och nackdelar på dessa hojarna?

Besluts ångest.............

sele skrev:
2491720 Hej har bestämt mig för en Honda motard men jag vet inte riktigt om de blir CRF 450 elle XR650, har förstått att crfen kräver mer service? Är det nån som ägt/äger nån av dessa? Nån som känner sig manad att väga för och nackdelar på dessa hojarna?

Besluts ångest.............

Sålde min crf 450 hm nyligen men var jättenöjd med den, lite tråkig på större vägar såklart men grym på småvägar. Enda jag servade den var olja/filter, rengöring av luftfilter och kontroll av ventiler (behövdes inte justeras en enda gång på 40 tim körtid). XR-en är ju en hoj som bara går o går vad jag hört men den är ju oxå bra mkt tyngre o klumpigare än crf:en så det beror ju självklart på vad man kör mest. crf= racemotard, XR= offroad med motardhjul, egentligen ingen riktig motard i mina ögon.

Geronimo79 skrev:
2491839 Sålde min crf 450 hm nyligen men var jättenöjd med den, lite tråkig på större vägar såklart men grym på småvägar. Enda jag servade den var olja/filter, rengöring av luftfilter och kontroll av ventiler (behövdes inte justeras en enda gång på 40 tim körtid). XR-en är ju en hoj som bara går o går vad jag hört men den är ju oxå bra mkt tyngre o klumpigare än crf:en så det beror ju självklart på vad man kör mest. crf= racemotard, XR= offroad med motardhjul, egentligen ingen riktig motard i mina ögon.

Ok låter ju bra de, blir nog förmodligen en crf.
Tänkte faktiskt köpa din =( pm ade dig förut om det.
Men men bara o jaga vidare.

Kanske bör tillägga att man ska byta kolv var 20:e timma på crf (enligt boken) om jag inte minns fel.. Så det är inget man pendlar till jobbet med om man säger så..

Om du väljer mellan xr och crf så har du nog inte bestämt dig vilken typ av hoj du vill ha. De är ju helt olika. Jag röstar nog för Xr om du inte ska tävla med hojen. :tungan

Monobike skrev:
2492501 Kanske bör tillägga att man ska byta kolv var 20:e timma på crf (enligt boken) om jag inte minns fel.. Så det är inget man pendlar till jobbet med om man säger så..
Går 100h enligt många här på forumet. :tummenupp

philsson skrev:
2492805 Går 100h enligt många här på forumet. :tummenupp

javisst, men då tar man tar ju en risk att paja ventiler, topp, stake, vev, block, lager m.m om man gör så.. det låter dyrare än att byta kolven.
Allt beror ju på hur hojen används, men att femdubbla intervallen låter lite riskabelt tycker jag iallafall. :va

Monobike skrev:
2493082 javisst, men då tar man tar ju en risk att paja ventiler, topp, stake, vev, block, lager m.m om man gör så.. det låter dyrare än att byta kolven.
Allt beror ju på hur hojen används, men att femdubbla intervallen låter lite riskabelt tycker jag iallafall. :va
Jo det låter ju som det men de funkar för de alra flesta. Inte hört om något haveri för dem som kört 100h heller för den delen.
Gällande just CRFen..tycker folk verkligen att det är mycket service på husorna? :rolleyes: 200h på en kolv mot 20h. :tungan

wheelie82 skrev:
2492789 Om du väljer mellan xr och crf så har du nog inte bestämt dig vilken typ av hoj du vill ha. De är ju helt olika. Jag röstar nog för Xr om du inte ska tävla med hojen. :tungan

Jag tycker ju CRF en verkar vara en mycket trevligare och rappare hoj men samtidigt så kanske det blir några längre resor ibland samt lite till jobbet så det kanske blir för mycke mek med en crf? Vad tycker du om xr:en då är den nått att ha eller är den för mycke enduro?

sele skrev:
2493695 Jag tycker ju CRF en verkar vara en mycket trevligare och rappare hoj men samtidigt så kanske det blir några längre resor ibland samt lite till jobbet så det kanske blir för mycke mek med en crf? Vad tycker du om xr:en då är den nått att ha eller är den för mycke enduro?

För mycket enduro i en XR? Det är enumera enduro i CRF:en. Och du vill inte jobb pendla med en CRF, det blir dyrt! Köp en XR om du nu velar.

En annan fråga du ska ställa dig själv är: Hur bra är jag på att mecka?

enduroemil skrev:
2493843 För mycket enduro i en XR? Det är enumera enduro i CRF:en. Och du vill inte jobb pendla med en CRF, det blir dyrt! Köp en XR om du nu velar.

En annan fråga du ska ställa dig själv är: Hur bra är jag på att mecka?

Mecka är nog inga problem, de e mest tiden och ekonomin.
Vad tror du om en KTM 660 då e de hyffsad total ekonomi på en sådan samt service intervaller?

samma problem

hadde samma problem som du. Valde xr650 -00 men sen blev det mer å mer köra bana fixade brembo pump å ok (4kolv) 2000kr på en skrot. ställt fjädring även fyllt i mer olja. pilot race soft däck ifram power i bak fungerar utmärkt. (Med tanke på att jag kör väg oxå) Det låter som om du ska välja en xr om du ska åka till jobbet å så. Jag tänker så här Xr 650 väg Crf 450 bana. Xr en fungerar bra på bana klumpig ja! (men hur bra e man igentligen) utmärkt på väg för enhjulsaktiviteter.Lite service billigare i underhåll.

philsson skrev:
2493118 Jo det låter ju som det men de funkar för de alra flesta. Inte hört om något haveri för dem som kört 100h heller för den delen.
Gällande just CRFen..tycker folk verkligen att det är mycket service på husorna? :rolleyes: 200h på en kolv mot 20h. :tungan

Då måste ju kolven vara den del som håller allra bäst i en husa :D

Monobike skrev:
2494896 Då måste ju kolven vara den del som håller allra bäst i en husa :D
Är egentligen inte farligt att äga husaberg. Oljebyterna är lättgjorda och med en relativt enkel ventiljustering som också behöver göras ibland. Sen är det ju egentligen inget större ingrepp fören vid 100h.

Busaberg skrev:
2494910 Jag tror du är lite sugen på en Husa Monobike:)

hehe, om dom inte lät som en låda bestick i en torktumlare skulle jag t.o.m fundera på saken :)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back