Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
beror lite på vad för ledighet du begär, semesterdagar är en stärkt reglerat ledighet och om du är ute i god tid är det svårt att vägra ge dig ledigt.
Måste vara bra att det inte går runt utan dig, läge för löneförhandling?
Då medelar man att man behagar bli sjuk.
Jag har fått tid på ett annat företag för intervju eftersom jag nu har ett vikariat. Men knölen vill inte ge mig ledigt för att gå på arbtesintervjun. Hävdar att det är ogiltig frånvaro.
Så vad ska jag göra? Om jag sjukar mig, vad händer då? haha.. Läkarintyg på min frånvaro?
Utan att göra en fullständig rättsutredning är det korta svaret;
När det gäller ledighet för att söka annat arbete så gäller att du kan göra det med bibehållen lön om du blivit uppsagd. Då har arbetsgivaren skyldighet att ge dig ledigt med bibehållen lön (enligt lag om anställningsskydd).
Men när du har vikariat så har du inte denna rätt - om inte det framgår i kollektivavtal. Här kan det finnas med sådana "förmåner".
Då säger du till läkaren att du har ont i ryggen![]()
Ogiltig frånvaro är bara nys, om han beviljar dig ledigt kan det inte bli ogiltig frånvaro, det är nog en liten tankevurpa där.Jag har fått tid på ett annat företag för intervju eftersom jag nu har ett vikariat. Men knölen vill inte ge mig ledigt för att gå på arbtesintervjun. Hävdar att det är ogiltig frånvaro.
Så vad ska jag göra? Om jag sjukar mig, vad händer då? haha.. Läkarintyg på min frånvaro?
Yeees! Du är bra på att reda ut de flesta av mina problem, haha. Jag tillhör kommunal. men om jag säger upp mig då? Kan jag då gå på intervjun utan problem?
Yeees! Du är bra på att reda ut de flesta av mina problem, haha. Jag tillhör kommunal. men om jag säger upp mig då? Kan jag då gå på intervjun utan problem?
Om du säger upp dig har du inte någon rättighet att gå på intervju, men låt oss säga att du har kort uppsägningstid så kanske din uppsägningstid gått ut och du har all tid vörlden att gå.
Nja men det är bara det att de kör över mig hela tiden med mina ledighets ansökningar, och jag vet om att jag har väldigt stor chans att få detta jobbet. Känns bara piss att inte kunna gå för man har en chef som tycker om att göra livet surt för en.. Får fundera ut en sjukdom...
Ska ju ändå sluta om 4 veckor så frågan är om jag ber han äta skit, går på intervjun. Kan han säga upp mig på dagen för arbtesvägran, eller vad händer?
(Kommunal svarar inte i telefon) haha
Ah.. Bud på att knäcka ett finger eller något så man inte kan skriva. Just to make a statement!![]()
Att ändra tiden för intervjun är naturligtvis inte ett alternativ?
Att ändra tiden för intervjun är naturligtvis inte ett alternativ?
Krävs lite mer än så att bli uppsagd p.g.a arbetsvägran, men som sagt byta tid för intervjun, planera lite och säga att du ska till tandläkaren, banken eller nått annat skoj!!
Exakt min tanke. Rekryteraren/potentiellt nya arbetsgivaren brukar ha förståelse för detta (du bör annars se det som varningstecken!).
Säg som det är! Dvs att din nuvarande arbetsgivare inte låter dig gå ifrån jobbet och att du måste följa detta. Lojalitet och ärlighet är uppskattat!
Föreslå tid för intervjun över en lunch eller kanske ett frukostmöte om det inte går efter jobbet?
Lycka till!![]()
Säg inte VARFÖR du ska vara ledig nästa gång. "Personliga skäl" kan du ange. Du har ett "ärende" som arbetsgivaren inte har att göra med (banken, post, bilverkstaden etc).
Boka in intervjun någon gång mellan 11-13 och "gå på lunch" ute. Sen att lunchen tog lite längre tid är bara olyckligt. Mycket trafik vid denna tiden osv.
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten