Har arbetsgivaren rätt att neka mig tid till arbetsintervju?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Jag jobbar inom Region Skåne. Har arbetsgivaren rätt att neka mig ledighet för att gå på en arbetsintervju p.g.a de anser att inte "verksamheten klarar av att jag är ledig"

Strider inte det mot sådär minst 23 olika paragrafer?

beror lite på vad för ledighet du begär, semesterdagar är en stärkt reglerat ledighet och om du är ute i god tid är det svårt att vägra ge dig ledigt.
Generellt skal ledighet tas ut i samråd med arbetsgivare, ju tidigare du söker om ledighet ju svårare är det för arbetsgivaren att neka.

Måste vara bra att det inte går runt utan dig, läge för löneförhandling?

Last edited:
beror lite på vad för ledighet du begär, semesterdagar är en stärkt reglerat ledighet och om du är ute i god tid är det svårt att vägra ge dig ledigt.

Måste vara bra att det inte går runt utan dig, läge för löneförhandling?

Jag har fått tid på ett annat företag för intervju eftersom jag nu har ett vikariat. Men knölen vill inte ge mig ledigt för att gå på arbtesintervjun. Hävdar att det är ogiltig frånvaro.

Så vad ska jag göra? Om jag sjukar mig, vad händer då? haha.. Läkarintyg på min frånvaro?

Då medelar man att man behagar bli sjuk.

Jo, men vad säger han då? Han vet ju sanningen, som är att jag hatar han, arbetsplatsen och vill sluta. Kan han säga upp mig för arbtesvägran på stående fot då? haha

Last edited:
Utan att göra en fullständig rättsutredning är det korta svaret;

När det gäller ledighet för att söka annat arbete så gäller att du kan göra det med bibehållen lön om du blivit uppsagd. Då har arbetsgivaren skyldighet att ge dig ledigt med bibehållen lön (enligt lag om anställningsskydd).

Men när du har vikariat så har du inte denna rätt - om inte det framgår i kollektivavtal. Här kan det finnas med sådana "förmåner".

Jag har fått tid på ett annat företag för intervju eftersom jag nu har ett vikariat. Men knölen vill inte ge mig ledigt för att gå på arbtesintervjun. Hävdar att det är ogiltig frånvaro.

Så vad ska jag göra? Om jag sjukar mig, vad händer då? haha.. Läkarintyg på min frånvaro?

Då säger du till läkaren att du har ont i ryggen :)

Utan att göra en fullständig rättsutredning är det korta svaret;

När det gäller ledighet för att söka annat arbete så gäller att du kan göra det med bibehållen lön om du blivit uppsagd. Då har arbetsgivaren skyldighet att ge dig ledigt med bibehållen lön (enligt lag om anställningsskydd).

Men när du har vikariat så har du inte denna rätt - om inte det framgår i kollektivavtal. Här kan det finnas med sådana "förmåner".

Yeees! Du är bra på att reda ut de flesta av mina problem, haha. Jag tillhör kommunal. men om jag säger upp mig då? Kan jag då gå på intervjun utan problem?

Då säger du till läkaren att du har ont i ryggen :)

Jobbar på en vårdcentral...... :kulspruta

Last edited:

Ogiltig frånvaro är bara nys, om han beviljar dig ledigt kan det inte bli ogiltig frånvaro, det är nog en liten tankevurpa där.

Det är i lägen som detta det är bra att ha någon som kan lagar och regler ut i fingerspetsarna, kolla med ditt fack, om du är med.

Yeees! Du är bra på att reda ut de flesta av mina problem, haha. Jag tillhör kommunal. men om jag säger upp mig då? Kan jag då gå på intervjun utan problem?

Vet du att du får det andra jobbet då? Rätt så dumt att skaffa sig en dålig referens i onödan.

Om du säger upp dig har du inte någon rättighet att gå på intervju, men låt oss säga att du har kort uppsägningstid så kanske din uppsägningstid gått ut och du har all tid vörlden att gå.

Om du säger upp dig har du inte någon rättighet att gå på intervju, men låt oss säga att du har kort uppsägningstid så kanske din uppsägningstid gått ut och du har all tid vörlden att gå.

Nja men det är bara det att de kör över mig hela tiden med mina ledighets ansökningar, och jag vet om att jag har väldigt stor chans att få detta jobbet. Känns bara piss att inte kunna gå för man har en chef som tycker om att göra livet surt för en.. Får fundera ut en sjukdom...

För vad du än gör så: BYT FÖRST FRÅN KOMMUNAL TILL ETT RIKTIGT FACKFÖRBUND!!

Nja men det är bara det att de kör över mig hela tiden med mina ledighets ansökningar, och jag vet om att jag har väldigt stor chans att få detta jobbet. Känns bara piss att inte kunna gå för man har en chef som tycker om att göra livet surt för en.. Får fundera ut en sjukdom...

Ska ju ändå sluta om 4 veckor så frågan är om jag ber han äta skit, går på intervjun. Kan han säga upp mig på dagen för arbtesvägran, eller vad händer? :P

(Kommunal svarar inte i telefon) haha

Ah.. Bud på att knäcka ett finger eller något så man inte kan skriva. Just to make a statement! :P

Last edited:
Ska ju ändå sluta om 4 veckor så frågan är om jag ber han äta skit, går på intervjun. Kan han säga upp mig på dagen för arbtesvägran, eller vad händer? :P

(Kommunal svarar inte i telefon) haha

Ah.. Bud på att knäcka ett finger eller något så man inte kan skriva. Just to make a statement! :P

Krävs lite mer än så att bli uppsagd p.g.a arbetsvägran, men som sagt byta tid för intervjun, planera lite och säga att du ska till tandläkaren, banken eller nått annat skoj!!

Att ändra tiden för intervjun är naturligtvis inte ett alternativ?

Exakt min tanke. Rekryteraren/potentiellt nya arbetsgivaren brukar ha förståelse för detta (du bör annars se det som varningstecken!).
Säg som det är! Dvs att din nuvarande arbetsgivare inte låter dig gå ifrån jobbet och att du måste följa detta. Lojalitet och ärlighet är uppskattat!
Föreslå tid för intervjun över en lunch eller kanske ett frukostmöte om det inte går efter jobbet?

Lycka till! :tummenupp

Att ändra tiden för intervjun är naturligtvis inte ett alternativ?

Detta är en fråga om prestige nu, eller ja snarare att jag skiter i vilket och vill ge han samma skit som han ger mig =)

Krävs lite mer än så att bli uppsagd p.g.a arbetsvägran, men som sagt byta tid för intervjun, planera lite och säga att du ska till tandläkaren, banken eller nått annat skoj!!

AH, hörde man får en varning, det kan jag fan leva med. Känns som att det är ganska omöjligt och hinna förbruka varning nr 2 på de sista dagarna på jobbet, haha

Exakt min tanke. Rekryteraren/potentiellt nya arbetsgivaren brukar ha förståelse för detta (du bör annars se det som varningstecken!).
Säg som det är! Dvs att din nuvarande arbetsgivare inte låter dig gå ifrån jobbet och att du måste följa detta. Lojalitet och ärlighet är uppskattat!
Föreslå tid för intervjun över en lunch eller kanske ett frukostmöte om det inte går efter jobbet?

Lycka till! :tummenupp

Njo det är klart jag kan ändra den, men de jävlas konstant med mig här. Så jag tänker vara riktigt dryg nu bara för den goda sakensskull =)

Säg inte VARFÖR du ska vara ledig nästa gång. "Personliga skäl" kan du ange. Du har ett "ärende" som arbetsgivaren inte har att göra med (banken, post, bilverkstaden etc).

Boka in intervjun någon gång mellan 11-13 och "gå på lunch" ute. Sen att lunchen tog lite längre tid är bara olyckligt. Mycket trafik vid denna tiden osv.

Säg inte VARFÖR du ska vara ledig nästa gång. "Personliga skäl" kan du ange. Du har ett "ärende" som arbetsgivaren inte har att göra med (banken, post, bilverkstaden etc).

Boka in intervjun någon gång mellan 11-13 och "gå på lunch" ute. Sen att lunchen tog lite längre tid är bara olyckligt. Mycket trafik vid denna tiden osv.

Jo, det är ju så man får göra. Men jag gillar att köra med öppna kort. Men oj vad man får det i röven ibland. Blir så less.. :död

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!