Handpenning HJÄLP FORT !

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag har kollat på en bil, via internetbanken betalade jag handpenning på den.
Efter det fick jag höra att bilen varit krockad vilket han inte påtalade för mig.
Kan jag häva och få tillbaka pengarna ?
Han hävdar att jag inte har nån rätt till det ?

//johnny

Last edited:
Ifall varans skick skiljer sig väsentligt från det som framkommit från säljaren så har du rätt att häva köpet, har jag för mig i varje fall.

Gå in på konsumentombudsmannens sida. www.ko.se
Där står alla sådanna regler.

Twosaint skrev:
Efter det fick jag höra att bilen varit krockad vilket han inte påtalade för mig.

//johnny

Steg 1. Ring konsumentombudsman. Säger dom att det är oklart eftersom det är privat köp så går du över till steg 2. som innebär att du tar tag i saken med egna händer.

Twosaint skrev:

//johnny
Jodå, du har rätt att få handpenningen tillbaka. Säljaren är skyldig att upplysa dig om väsentliga väsentliga fel eller förhållanden som han känner till. Att den varit krockad låter som ett typiskt sådant förhållande - förutsatt att det inte är en sketen parkeringsskada eller annan skitsak - krockade fordon är billigare än okrockade.

Om bilen är fullt återställd efter krocken så tror jag inte du kan kräva tillbaka handpenningen. Men det är ju bara vad jag tror iofs ...

Kan tillägga att det handlade om ca 1-2 timmar från att jag betalade och sedan ville ha pengarna tillbaka.

Har läst säljarens trådar på diverse forum och sanningen är det bara ni som vet.
Men sköttes det snyggt som du säger med bara 1-2 timmar emellan samt att han undanhållit information, så ska du ha pengarna.
Men sköttes det genom diverse hot mm som han skriver så är det svårare.

prowler skrev:
Har läst säljarens trådar på diverse forum och sanningen är det bara ni som vet.
Men sköttes det snyggt som du säger med bara 1-2 timmar emellan samt att han undanhållit information, så ska du ha pengarna.
Men sköttes det genom diverse hot mm som han skriver så är det svårare.

Länk?

Jadu, har han spelat in dina raggarhot så ligger du nog inte så bra till tyvärr.
Radhusrenegadestilen funkar inte alltid (läs: sällan)

.

Som alla sagt ovan, det beror på om bilen är återställd till ursprungligt skick och som i alla juridiska fall så finns det inte ngt enkelt svar. Det varierar från fall till fall, du kan pröva med att få en nedsättning av priset, det borde kunna funka rätt smärtfritt.... Annars är det civilrättsligt mål som gäller och jag rekomenderar en timmes fri rådgivning av valfri advokat i din by.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år