Handpenning betald men köpare hämtar inte bilen

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Hej kunskapsbanken!

det är som så att jag har sålt en bil (nästan) för ungefär inga pengar alls, 1500kr
köparen som hörde av sig var väldigt mån om att få köpa den och betalade 500kr i
handpenning, (något som denne oxå var väldigt mån om skulle ske)

bilen ifråga behöver bogseras eller hämtas på släp vilket föranleder lite jobb från köparens sida, men vi kom överens om att han skulle hämta den kommande vecka (pengar fördes över söndag den 19onde)
vi har bestämt hämtning 4 gånger nu och varje gång har det vart något strul från hans sida att han inte kan komma och ny tid bestäms,
nu har det gått en vecka och jag har ledsnat på att ha en skrotbil ståendes.

vad har jag för juridiska skyldigheter angående handpenningen?

kan jag säga att han får en chans till sen säljer jag den till annan och handpenningen kan han fetglömma?

mvh

Last edited:
Du får använda handpenningen för att täcka dina extra kostnader och ev. förluster för affären inte blir av, resterande om det blir överskott ska väl tillbaka. Men, får du bara en tusing för den så. . .

När jag tar handpenning så skriver jag på förskottskontraktet ett datum för när köparen senast ska slutföra affären. Oftast säger de att de ska hämta ett visst datum och då lägger jag till ett lämpligt antal dagar.
Har de då inte hämtat när det datumet är passerat så säljer jag åt någon annan. Har dock inte hänt ännu.

Frågan i ert fall är ju, vad har ni svart på vitt? Mail eller liknande? Eller är allt muntligt?

Fast jag tycker ju att 8 dagar är väl inget att knorra över.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra