Handledare A-behörighet

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Tja!

Haft min A-behörighet i ca 2 år nu.
Men haft B-körkort sedan 2003.

Jag tolkade trafikverkets regler som att jag får var handledare för A eftersom jag haft körkort i mer än 5 år och har A-behörighet.

Vet någon mer om detta?

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

För att din ansökan ska bli godkänd måste

• du ha fyllt 24 år
  • din elev ha ett giltigt körkortstillstånd
  • du och din elev ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B
  • du ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller en annan EES-stat, för det fordon som ni ska övningsköra med, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren. Om du har ett körkort från en annan EES-stat måste du, tillsammans med ansökan, skicka med en kopia på det utländska körkortet.

Jag tolkar det som att du måste ha haft kortet för den behörigheten du ska vara handledare i minst 5 år.

Du måste haft behörigheten du vill vara handledare för i 5 år. Att du haft B i 5 år när du ska vara handledare för A räcker inte.
Annars hade ju någon med nytaget körkort för A kunnat vara handledare för A, och det vore närmast katastrofalt för med nybakt körkort kan man knappt köra.

Om 3 år kan du med andra ord vara handledare för A.

Ledsen att jag dyker in med en fråga.
Jag har fattat det som att man inte behöver gå handledarutbildning för A om båda har B och har haft det länge. Har jag fel?

Skickat från iphone med tapatalk.

Jag har fattat det som att man inte behöver gå handledarutbildning för A om båda har B och har haft det länge. Har jag fel?

Skickat från iphone med tapatalk.

Såvitt jag vet behöver man inte gå handledarutbilding öht för A.

Såvitt jag vet behöver man inte gå handledarutbilding öht för A.

Blev handledare för min storebror för någon månad sedan och Ulvhamne vet helt korrekt. :tummenupp

Blev handledare för min storebror för någon månad sedan och Ulvhamne vet helt korrekt. :tummenupp

Hur lång tid tog det?
Sist jag ansökte tog det någon dag (ca ett år sen), imorgon har det gått tre veckor sen jag ansökte om att bli det för en annan vän.

Jag har tänkt ringa dom, men glömt bort det.

Hur lång tid tog det?
Sist jag ansökte tog det någon dag (ca ett år sen), imorgon har det gått tre veckor sen jag ansökte om att bli det för en annan vän.

När jag ansökte för ett par månader sedan för brorsan så tog det ett par dagar. Beställde på fredagseftermiddagen, och hade det på tisdag eller onsdag veckan efter.

Hur lång tid tog det?

Måste betala i förskott. Inbetalningskortet kanske har kommit på villovägar.

Jag ringde dom nu, hans körkortstillstånd hade gått ut.
Själv var han övertygad om att det gällde två år till. Klåpare. :arsele

Hur lång tid tog det?

Som Ulvhamne sade, ett par dagar. Tror jag beställde det en torsdag, betalade direkt och fick hem det på tisdagen eller onsdagen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti