Handla konsumentprylar i Staterna.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Som överskriften lyder.

Många här har erfarenhet av att köpa begagnat på till exempel Ebay, men finns det någon som har några råd om man vill köpa nya saker hos firmor i USA? Det är trots allt betydligt billigare.
Kan någon tipsa om hur man ska göra för att slippa tullen? (=+25% moms) Är det bättre eller sämre att köra UPS jämfört med DHL? Kan man hävda att man fått varorna utbytta på garanti efter att man köpt sakerna på plats men att de gått sönder när man kommit hem och man har skickat tillbaka dem?

Förslag mottages gärna. Dessa borde gå att använda på allt från nya MC delar till elektronikprylar till dammsugarmunstycken om man har den läggningen. några idéer?

// Wip

Last edited:
Jag har skickat efter hockeygrejer vid två olika tillfällen. Båda gångerna var det grejer för ca 5000:-
Första gången trillade det igenom och jag betalade inget extra. Andra gången däremot så fick jag betal moms så då blev det lite dyrare. Egentligen var det ju ingen skillnad på själva paketen och dom var från samma firma så jag antar väl att det var tur första gången.

En sak som jag har hört nån gång, men inte vet om det stämmer är att om leverantören skriver att värdet på innehållet inte överstiger 500 SEK ~ $50 så behöver man inte betala moms. Detta är jag dock inte säker på överhuvudtaget. Problemet är väl om grejerna skadas på något sätt under transporten då får man väl inte ut mer än det som står som värde på paketet... tror jag

Lycka till. Det finns säkert nån som vet nåt ytterligare.

Wip skrev:
2610503 Som överskriften lyder.

Många här har erfarenhet av att köpa begagnat på till exempel Ebay, men finns det någon som har några råd om man vill köpa nya saker hos firmor i USA? Det är trots allt betydligt billigare.
Kan någon tipsa om hur man ska göra för att slippa tullen? (=+25% moms) Är det bättre eller sämre att köra UPS jämfört med DHL? Kan man hävda att man fått varorna utbytta på garanti efter att man köpt sakerna på plats men att de gått sönder när man kommit hem och man har skickat tillbaka dem?

Förslag mottages gärna. Dessa borde gå att använda på allt från nya MC delar till elektronikprylar till dammsugarmunstycken om man har den läggningen. några idéer?

// Wip

Är väl ingen moms på begagnat :va

Hej
Jag har handlat en del till både hoj och snöskoter där borta. Du betalar moms och tull på alla varor du köper även begagnat har jag för mig. När jag köpte prylar till RGn åkte jag på att betala tull och moms. Som tur va hade dom skrivit ner värdet på grejorna. Det du ska komma ihåg är att du betalar även moms på frakten, UPS eller liknande är ganska dyrt, kolla om dom kan skicka med USPS. Det är vanliga posten i USA kan man säga.
www.usps.com Kolla där och jämför.
Det jag gjorde senast när jag köpte grejor till skotern var att skicka prylarna till någon man känner där borta om man har möjlighet. Sedan skickade han det vidare till mig. Skrev då att det var gåvor och då får dom kosta max 500:- per person. Hade tre olika prylar i paketet, alla värda över 500:- så han skrev att det var till tre olika personer, tjejen, brorsan och mig, med en lapp på varje pryl. Detta funkade för mig i alla fall. Kostar ju lite mer att skicka paketet flera gånger, men bra mycket billigare än att betala moms och tull.
kolla här också www.tullverket.se
Andreas

mordellio skrev:
2611468 Hej
Det jag gjorde senast när jag köpte grejor till skotern var att skicka prylarna till någon man känner där borta om man har möjlighet. Sedan skickade han det vidare till mig. Skrev då att det var gåvor och då får dom kosta max 500:- per person. Hade tre olika prylar i paketet, alla värda över 500:- så han skrev att det var till tre olika personer, tjejen, brorsan och mig, med en lapp på varje pryl. Detta funkade för mig i alla fall. Kostar ju lite mer att skicka paketet flera gånger, men bra mycket billigare än att betala moms och tull.
kolla här också www.tullverket.se
Andreas

Det var lite av dessa tips jag var ute efter.
Stort tack! :tummenupp

// Wip

Starstriker skrev:
2611434 GPS-maskiner är grymt billiga därborta!

Inte bara dessa. Jag tittar på annan elektronik, och det är nästan halva priset på många pryttlar.

// Wip

Last edited:
Cervantes skrev:
2611405 Är väl ingen moms på begagnat :va

Köper du grejjer från staterna så ska du betala moms och tull avgifter från 0-20% + frakt + ev. försäkringskostnader, oavsett om det är nya eller begagnade prylar. När det gäller vissa antika, begagnade varor kan priset ibland vara högre än nytillverkade. (uppgifter jag har fått ifrån tullverket).

Om man sedan sätter ner värdet på paketet till, låt säga 50$ (fast det egentligen kostar tex 1143.35$) så blir ju naturligtvis chansen större att du slipper momsen och tullavgifterna, men ingenting är ju säkert.

Tror jag har åkt dit en, enda gång bara men då skicka säljaren med ett kvitto i paketet som visade vad jag "egentligen" hade betalat (hade dock bett honom att han inte skulle göra... men men). Konstigt nog fick jag bara betala tull och moms på det värdet som stod på paketet, inte på det ursprungliga värdet, det var skumt.

Wip skrev:
2611520 Det var lite av dessa tips jag var ute efter.
Stort tack! :tummenupp

// Wip

Inte bara dessa. Jag tittar på annan elektronik, och det är nästan halva priset på många pryttlar.

// Wip

Då vet du säkert att dom har 110v 60Hz i väggen där borta också..
Och att deras TV system är annorlunda.

GuW skrev:
2617421 Då vet du säkert att dom har 110v 60Hz i väggen där borta också..
Och att deras TV system är annorlunda.

Tackar för tipset, men det är lugnt, det finns varken Hz eller v på det skrotet jag letar efter. Däremot händer det att värden som 18-35 AF-S 2.8 brukar kunna finnas med. :)

// Wip

Wip skrev:
2620880 Tackar för tipset, men det är lugnt, det finns varken Hz eller v på det skrotet jag letar efter. Däremot händer det att värden som 18-35 AF-S 2.8 brukar kunna finnas med. :)

// Wip

Även laddare till elektronik är beroende av Volt/Hertz i vissa fall, svitchade laddare klarar ofta både deras och våran nätspänning.

Men det kanske är elektronik driven med engångsbatterier du har tänkt köpa.

Annars kan man ju köpa till laddaren här hemma...

Wip skrev:
2620880 Tackar för tipset, men det är lugnt, det finns varken Hz eller v på det skrotet jag letar efter. Däremot händer det att värden som 18-35 AF-S 2.8 brukar kunna finnas med. :)

// Wip

Finns säkert nån som kan bära med sig lite kameraprylar när de ändå åker. Det har hänt förr... :5sure

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back