Handla hos Yamaha i usa...

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
jag har hittat en firma i usa som har billiga yamaha originaldelar:) , men vilket j-vla krångel att handla där!!! Firman heter Extreme powersports o ligger i new york, började med att maila för att kolla in om det gick bra att skicka till sverige, utan svar ifrån dem. Ringde efter två dar och en snubbe sade att det gick bra men det var lite dyrare frakt så beställ vad du ska ha så mailar vi fraktkostnaden.
Idioten gjorde som fånen sa men inte kom det någe mail!!! Men pengar drog de minsann, nu blev jag sur och ringde igår o frågade lite försynt vad som pågår och andra änden svarade att han skulle kolla det och maila mig svaret. Inte f-n kom det nåt mail!! Idag ringde jag igen och påtalade problemet då fick jag svaret att min order var "under process" så det kommer i mitten av januari. Fine!!! Ska det vara så svårt att maila den informationen???
Kan upplysa om att de snackar hyfsat fort i telefon dessutom.....
Har handlat en del på ebay och de använder sig bara av mail!!!
Men billigt är det iallafall:) :)
Är det nån mer som det har strulat för???

Vi får väl se när tullen gjort sitt! :tungan

Man ska ALLTID be försäljaren att slänga på en demolapp med ett mycket lägre pris. Annars ska man inte göra affärer med USA, lönar sig knappt när momsen är pålagd.

Man ska ALLTID be försäljaren att slänga på en demolapp med ett mycket lägre pris. Annars ska man inte göra affärer med USA, lönar sig knappt när momsen är pålagd.

Demo lapp? är det den gröna som sitter på paketet du menar med massa kryss typ gifts m.m?? Allt jag har handlat på ebay genom åren har haft en sån på sig. Jag har beställt en kamkedjesträckare bla, den kostar 1260:- i sverige, i usa kostar den 51 dollar ggr 6.16 som ger drygt 320 spänn....bensinkranen komplett ligger på 18 dollar.....

ibland är det bra att ha en far bosatt i usa.. moms och tull är för suckers. :D

:) vad bra då kanske du kan hjälpa en fattig stackars R1 åkare:squid åt få hem en ny fin ram till min o1 man vill ju inte gärna slänga upp 17´000 till återförsäljaren här inte:Bugar

ibland är det bra att ha en far bosatt i usa.. moms och tull är för suckers. :D

Jag har åkt på tull på paket skickade (genom UPS) till mig från USA-boende trots att dessa angivit i brev att objekten varit gåvor, och deras originalförpackning var uppriven!

Jag har åkt på tull på paket skickade (genom UPS) till mig från USA-boende trots att dessa angivit i brev att objekten varit gåvor, och deras originalförpackning var uppriven!

Aj då. Hur löser de det om prislapparna är borta? Har en leverans på väg in, så jag håller tummarna att det funkar denna gången också.

Spelar ingen som helst roll vad dom har kryssat... Gåvor, samples osv...
Kostar det mer än 40 dollares inkl. frakt så åker man på tull och mums...

Slippar tull och mums kan bli svårt om man handlar lite större/dyrare saker
men man kan ju alltid be dom glömma att skriva värdet och glömma skicka med kvittot i kartongen alt. skicka kvittot hem till en sjäv som man sen kan editera...

Mitt paket från USA öppnades, det ringde en kärring från tullen i Skåne och frågare vad plastbitarna är värda, drog till med halva och fick pröjsa en lax innan de skickade dem vidare till mig..

Det blev DYYRRTT:arsele

Spelar ingen som helst roll vad dom har kryssat... Gåvor, samples osv...
Kostar det mer än 40 dollares inkl. frakt så åker man på tull och mums...

Slippar tull och mums kan bli svårt om man handlar lite större/dyrare saker
men man kan ju alltid be dom glömma att skriva värdet och glömma skicka med kvittot i kartongen alt. skicka kvittot hem till en sjäv som man sen kan editera...

Jepp, tullen är knappast korkad. De har väl värdeschablonlistor de utgår från på varorna. Sen försöker man naturligtvis justera ner värdet ett par procent då utifrån det givna värdeförslag. Mer än så kräver nog någon form av bevis från ens sida.

Men det är framförallt budfirmornas paket som öppnas..

Mitt paket från USA öppnades, det ringde en kärring från tullen i Skåne och frågare vad plastbitarna är värda, drog till med halva och fick pröjsa en lax innan de skickade dem vidare till mig..

Det blev DYYRRTT:arsele

Fick pröjsa en lax för vadå??
Vad uppgav du för pris?? 3k +växel eller??
Då stämmer det nämligen rätt bra.. Jag brukar räkna med 30% påslag..
Det är inte alltid kursen är gynsam, den uppdateras bara den första i månaden. sen kommer tull och moms på ca 28-29%..

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men varför skall man behöva betala tull?
Är det för att bekosta knarkhundar eller liknande?

Har inte förstått varför.

Fick pröjsa en lax för vadå??
Vad uppgav du för pris?? 3k +växel eller??
..

Ingen aning, Moms? tull?

Jag sätter inte in mig i saker särskilt noga, eller lyssnar på skånska tullare när man ändå är chanslös, men ngt av ovanstående antar jag:huvet

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men varför skall man behöva betala tull?
Är det för att bekosta knarkhundar eller liknande?

Har inte förstått varför.

Njae.. .det är ju en liten kvarleva från tiderna innan moms..
och har alltid funnits egentligen...
En avgift för att få sälja saker, på en marknad till exempel, motsvarar
samma tull som du får pröjsa...

Tullsatserna skiljer äver beroende på vad det är för något..
På så sätt kan staten göra det mer eller mindre värt att importera saker..
Har vi inhemsk produktion av en sak men utlandet säljer den billigare så ser staten/tullen till att den blir dyrare för att den inhemska produktionen inte
ska bli lidande..

Ingen aning, Moms? tull?

Jag sätter inte in mig i saker särskilt noga, eller lyssnar på skånska tullare när man ändå är chanslös, men ngt av ovanstående antar jag:huvet

:D
Jag förstår...
Skumt att dom ringde dig.. Mig skickar dom alltid brev och ber att få ett kvitto...
Som den goda medborgaren är skickar jag ju aaaaaalltid orginalkvittot utan
ändrade uppgifter... :D
Chanslös är man aldrig! Man ska bara vara smartare! :D

Njae.. .det är ju en liten kvarleva från tiderna innan moms..
och har alltid funnits egentligen...
En avgift för att få sälja saker, på en marknad till exempel, motsvarar
samma tull som du får pröjsa...

Tullsatserna skiljer äver beroende på vad det är för något..
På så sätt kan staten göra det mer eller mindre värt att importera saker..
Har vi inhemsk produktion av en sak men utlandet säljer den billigare så ser staten/tullen till att den blir dyrare för att den inhemska produktionen inte
ska bli lidande..

:D
Jag förstår...
Skumt att dom ringde dig.. Mig skickar dom alltid brev och ber att få ett kvitto...
Som den goda medborgaren är skickar jag ju aaaaaalltid orginalkvittot utan
ändrade uppgifter... :D
Chanslös är man aldrig! Man ska bara vara smartare! :D

Är det olika regler beroende på var man handlar ifrån? Köpte ni sist en rephandbok från ebay och den kom utan att nån hade pillat på den eller tullavgifter och annat smäck. Iofs inte så dyr men finns det en gyllene gräns som nån antydde var 40 dollar??

Mycket beror på hur stor paketet är verkar det som och naturligtvis dessa ca 40 USD... Kan vara 50USD idag eftersom kursen är så låg...

Kollade efter informationen på tullverket.se men du får nog ringa tullsvar den är inte så utförlig den siten.. eller rättare sagt, det finns för mycket information så man vet inte var man ska börja bland alla .pdf:er..
Tullsvar kan definitivt hjälpa dig.. Väldigt trevliga och hjälpsamma när
jag har haft frågor..

Är det olika regler beroende på var man handlar ifrån? Köpte ni sist en rephandbok från ebay och den kom utan att nån hade pillat på den eller tullavgifter och annat smäck. Iofs inte så dyr men finns det en gyllene gräns som nån antydde var 40 dollar??

Litteratur ska inte tullas o moms'as enl. min källa :)

Fedex och Ups sköter tullandet åt tullen.
Usps kan slinka igenom, men inte senast för mig... :(

Dal-Mausen:tomten

Litteratur ska inte tullas o moms'as enl. min källa :)

Fedex och Ups sköter tullandet åt tullen.
Usps kan slinka igenom, men inte senast för mig... :(

Dal-Mausen:tomten

Får helt enkelt se vad som händer, köpe em kamkedjesträckare, bensinkran, soppafilter och dito packningar med frakt kosta det 103 dollar så hur det än blir så tjänar jag på det då bara kedjesträckaren kostar 1260:- i sverige....jag kan uppdatera er i januari när paketet kommer, men det vore ju fränt o veta redan nu!!!:yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti