Är bara tvungen att klistra in följande kåseri skrivet av Jan Leek och hämtat från Fredde Watz hemsida http://www.watz-racing.com/
Det är från tiden då Kjell Watz körde Endurance på Nürburgring och bara det är ju fränt i överkant men genomförandet och resultatet imponerar också.
Kåseri skrivet av Janne Leek, team medlem under pappa´s karriär där han allt som oftast fungerade som allt i allo, mekaniker, supporter, en axel att gråta ut mot när det gick åt skogen, en glad prick att skåla med när det gick bra, barnvakt åt oss småknattar och nästan precis allt däremellan.
ENDURANCE VM
Enkla tips och råd för den som vill arbeta med ett långdistansteam på kontinenten. Erfarenheterna är hämtade direkt ur verkligheten och testade vid Nürburgring 8-timmars i juni. När Kjell Watz med co-driver Vassa Vesa kom elva på Nürburgring 8-timmars var det bara ett resultat av en väl planerad och noga förberedd kampanj. Till exempel hade Kjell redan på morgonen för avfärden till Tyskland köpt topplockspackning till bilen eftersom den läckte och kokade i ett härligt tempo.
Topplockspackningen till bilmotorn liksom andra förnödenheter fanns alltså med i utrustningen redan från Linköping. I den grundläggande planeringen hade också Pelle Jonås från Motala skrivit till Allt om mat för att få tips om lämplig mat för Endurance-åkare. Pannkakor, svarade man. Pannkakspulver fanns emellertid inte med i bagaget. Däremot fanns ett tvålågigt gasolkök med. Men inga kastruller. Kastrull fanns däremot i Aldéns bagage. Han hade två dagar före avresan införskaffat ett campingkök. Vissa tider på nedresan fanns även Aldén med i bagaget. Envisas man med att åka Desmo på Autobahn efter en ansträngande sjöresa blir man ett kolli...
Konservöppnare hade Rat Bike Team också missat och fick därför göra gruppöppningar av konserver när hon i den blå bikinin var ensam i husvagnen mittemot. Efterhand hade teamet samlat på sig ett stort lager av öppnade konserver och till slut blev man tvungen att börja äta av dom också.
För att träna in banan gjordes först ett varv som liftare i en turistbuss med en skolresa från Wilhelmshafen. Därefter ett varv med dieselMerca. Slutligen följde sex snabba varv med Aldéns Desmo och till slut stals en nummerplåt från en Suzuki och skruvades på räjsbajken. Nürburgring är nämligen öppen för turister med egna fordon, fem mark per varv bara!
Har man glömt både konservöppnare, gasolkök och kastrull, finns det gott om restauranger vid banan. Rennfahrer Klause i slutet av raden kan rekommenderas. Där går värdinnan omkring och berättar glatt att det blir regn imorgon! Sånt känns alltid uppmuntrande, speciellt som man inte har regndäck med sig och Michelin inte har några att sälja. Franska svärord är bra att ha när Michelins tekniker skriker åt en i ösregnet dagen efter för att man kör på slicks. Internationell kommunikation är viktigt - men det ska ske på lika villkor! Kedjor är också viktiga. Är motorcykeln kedjedriven ska det helst sitta en kedja på motorcykeln. Helst redan vid start eftersom man annars förlorar mycket tid på att montera en i depån efter kanske bara ett par varv! Kontrollera kedjan när ni köper kedjan att det finns kedjelås med! Det är mycket deprimerande att packa upp en ny kedja och finna att låset saknas.
Om man använder Dymag eller Campagnolo fälgar beror på vilken färg motorcykeln har. Det svenska Rat Bike Teamet började träningen med Dymag bak och Campagnolo fram och det gick helt i linje med teamets uniformer och maskinens lackering. Där gäller det dock att finna en personlig stil som håller i den internationella konkurrensen. Om motorn dryper av olja, och ram och tank är penselmålade (bör vara Servalac) ser det trevligare ut om mekkarna har t-shirts med svetshål i och oljiga jeans. Trasiga jympadojor med fransiga skosnören är ett måste! Om kvinnliga tidtagare ingår i teamet kan hålen i dessas t-shirts lämpligen göras större och sedan får tjejerna följa med när det gäller förhandlingar om inköp av däck, smörjmedel etc. OBS När det gäller däck bör man kontakta Dunlop. Franska Michelin går inte på så enkla argument
När brandchefen kommer fram och inspekterar snabbtankningsapparaten ska man inte erbjuda honom en cigarett! När besiktningschefen på Nürburgring rapar bör man helst buga djupt, helst också applådera.
Kom alltså ihåg: Konservöppnare, alternativt blå bikini. Kedjelås (om motorcykeln är kedjedriven, men kan vara bra att ha ändå). Aldén (kommer lätt bort och hamnar ibland i Aachen). Vesas pass (lätt att känna igen på att det inte är Vesa på fotot i det). Ett utslitet bakslicks (fyller utrymme i bussen och ser proffsigt ut). Minst tre utslitna 10 mm ringnycklar (ger upphov till animerade diskussioner och räcker som samtalsämne ända till färjan). Per Jonås (står annars och stirrar i fjärran efter det bortdöende ljudet av en Guzzi). Fälts nyckel till Mercan (brukar finnas i Jonås jeans om han är på muggen). Veronicas kortlek (spader åtta har troligen blåst ner i oljetråget under bussen). Watz glasögon (ofta i verktygslådan). Leeks handdukar (brukar användas som torktrasa vid tankning eller som servett när soppan kokat över).
Det är från tiden då Kjell Watz körde Endurance på Nürburgring och bara det är ju fränt i överkant men genomförandet och resultatet imponerar också.

Kåseri skrivet av Janne Leek, team medlem under pappa´s karriär där han allt som oftast fungerade som allt i allo, mekaniker, supporter, en axel att gråta ut mot när det gick åt skogen, en glad prick att skåla med när det gick bra, barnvakt åt oss småknattar och nästan precis allt däremellan.
ENDURANCE VM
Enkla tips och råd för den som vill arbeta med ett långdistansteam på kontinenten. Erfarenheterna är hämtade direkt ur verkligheten och testade vid Nürburgring 8-timmars i juni. När Kjell Watz med co-driver Vassa Vesa kom elva på Nürburgring 8-timmars var det bara ett resultat av en väl planerad och noga förberedd kampanj. Till exempel hade Kjell redan på morgonen för avfärden till Tyskland köpt topplockspackning till bilen eftersom den läckte och kokade i ett härligt tempo.
Topplockspackningen till bilmotorn liksom andra förnödenheter fanns alltså med i utrustningen redan från Linköping. I den grundläggande planeringen hade också Pelle Jonås från Motala skrivit till Allt om mat för att få tips om lämplig mat för Endurance-åkare. Pannkakor, svarade man. Pannkakspulver fanns emellertid inte med i bagaget. Däremot fanns ett tvålågigt gasolkök med. Men inga kastruller. Kastrull fanns däremot i Aldéns bagage. Han hade två dagar före avresan införskaffat ett campingkök. Vissa tider på nedresan fanns även Aldén med i bagaget. Envisas man med att åka Desmo på Autobahn efter en ansträngande sjöresa blir man ett kolli...
Konservöppnare hade Rat Bike Team också missat och fick därför göra gruppöppningar av konserver när hon i den blå bikinin var ensam i husvagnen mittemot. Efterhand hade teamet samlat på sig ett stort lager av öppnade konserver och till slut blev man tvungen att börja äta av dom också.
För att träna in banan gjordes först ett varv som liftare i en turistbuss med en skolresa från Wilhelmshafen. Därefter ett varv med dieselMerca. Slutligen följde sex snabba varv med Aldéns Desmo och till slut stals en nummerplåt från en Suzuki och skruvades på räjsbajken. Nürburgring är nämligen öppen för turister med egna fordon, fem mark per varv bara!
Har man glömt både konservöppnare, gasolkök och kastrull, finns det gott om restauranger vid banan. Rennfahrer Klause i slutet av raden kan rekommenderas. Där går värdinnan omkring och berättar glatt att det blir regn imorgon! Sånt känns alltid uppmuntrande, speciellt som man inte har regndäck med sig och Michelin inte har några att sälja. Franska svärord är bra att ha när Michelins tekniker skriker åt en i ösregnet dagen efter för att man kör på slicks. Internationell kommunikation är viktigt - men det ska ske på lika villkor! Kedjor är också viktiga. Är motorcykeln kedjedriven ska det helst sitta en kedja på motorcykeln. Helst redan vid start eftersom man annars förlorar mycket tid på att montera en i depån efter kanske bara ett par varv! Kontrollera kedjan när ni köper kedjan att det finns kedjelås med! Det är mycket deprimerande att packa upp en ny kedja och finna att låset saknas.
Om man använder Dymag eller Campagnolo fälgar beror på vilken färg motorcykeln har. Det svenska Rat Bike Teamet började träningen med Dymag bak och Campagnolo fram och det gick helt i linje med teamets uniformer och maskinens lackering. Där gäller det dock att finna en personlig stil som håller i den internationella konkurrensen. Om motorn dryper av olja, och ram och tank är penselmålade (bör vara Servalac) ser det trevligare ut om mekkarna har t-shirts med svetshål i och oljiga jeans. Trasiga jympadojor med fransiga skosnören är ett måste! Om kvinnliga tidtagare ingår i teamet kan hålen i dessas t-shirts lämpligen göras större och sedan får tjejerna följa med när det gäller förhandlingar om inköp av däck, smörjmedel etc. OBS När det gäller däck bör man kontakta Dunlop. Franska Michelin går inte på så enkla argument
När brandchefen kommer fram och inspekterar snabbtankningsapparaten ska man inte erbjuda honom en cigarett! När besiktningschefen på Nürburgring rapar bör man helst buga djupt, helst också applådera.
Kom alltså ihåg: Konservöppnare, alternativt blå bikini. Kedjelås (om motorcykeln är kedjedriven, men kan vara bra att ha ändå). Aldén (kommer lätt bort och hamnar ibland i Aachen). Vesas pass (lätt att känna igen på att det inte är Vesa på fotot i det). Ett utslitet bakslicks (fyller utrymme i bussen och ser proffsigt ut). Minst tre utslitna 10 mm ringnycklar (ger upphov till animerade diskussioner och räcker som samtalsämne ända till färjan). Per Jonås (står annars och stirrar i fjärran efter det bortdöende ljudet av en Guzzi). Fälts nyckel till Mercan (brukar finnas i Jonås jeans om han är på muggen). Veronicas kortlek (spader åtta har troligen blåst ner i oljetråget under bussen). Watz glasögon (ofta i verktygslådan). Leeks handdukar (brukar användas som torktrasa vid tankning eller som servett när soppan kokat över).
Last edited: