Hamna i mellanläge när man växlar...

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Tänkte bara fråga hur pass skadligt är det när man råkar hamna i mellanläge, dvs man får inte in växeln, och det rasslar lite sådär gott när man släpper upp kopplingen?

Har problem med min ZX7R, speciellt när det är fullgasrepor, mellan ettan och tvåan - väldigt svårt att växla till tvåan. Vad kan det bero på?

Låter du växelföraren gå tillbaks fullt ut innan du försöker perta i tvåan? Kan annars vara så att den inte ¨kuggar i om man inte kommer tillbaks till "neutralläge" med växelföraren. Speciellt vid fullgasrepor där man brukar vilja vara snabb mellan växlarna kan detta uppstå? :wiggle

Låter du växelföraren gå tillbaks fullt ut innan du försöker perta i tvåan? Kan annars vara så att den inte ¨kuggar i om man inte kommer tillbaks till "neutralläge" med växelföraren. Speciellt vid fullgasrepor där man brukar vilja vara snabb mellan växlarna kan detta uppstå? :wiggle

Ingen aning. Går som smort på Horneten iaf, vid fullgasrepor också :)

Ingen aning. Går som smort på Horneten iaf, vid fullgasrepor också :)

Olika hojar och olika växellådor är olika känsliga för det. Det beror lite på hur det är injusterat hag jag fått för mig. Jag kan råka ut för samma sak ibland men jag har kommit fram till att det uteslutande beror på att jag slarvat med att släppa tillbaka växelföraren helt (vilket uppstår uteslutande vid fullgasrepor). Ser jag till att släppa tillbaka den helt och växlar bestämt så är det aldrig några problem.

Hade en ZX7 för några år sen och den var likadan. Otroligt klankig växellåda i allmänhet, på känt Kawamanér.

Var ute och körde nyss och ja, klart det går att växla från ettan till tvåan vid en fullgasrepa, måste bara vara nogrann med att släppa växelföraren helt som ni sa.

Hade en ZX7 för några år sen och den var likadan. Otroligt klankig växellåda i allmänhet, på känt Kawamanér.

När jag hade zx9'an hamna man ibland i mellanläge mellan 2an 3an har jag för mig när man körde lungt, och växellådan kanske kan vara lite klonkig på kawa maner...OM man använder koppling när man växlar, slutade använda koppling även när jag körde lungt och då växlar den hur smidigt och fint som helst, som natt och dag, kanske värt att prova

Jag lyckas hitta neutral mellan alla möjliga växlar när jag inte trycker till ordentligt. Händer typ bara vid uppväxling, förmodar att de e lättare att trycka till neråt än att lyfta uppåt med foten. Träningssak I guess :)

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back