Halv Ljus

Buffalo

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Halmstad
Hoj
z1000 -03
har ny skaffat en z1000 -03 och hel diggar lyset den men på halvljus e det ju bara tänt i ena "ögat" av lyset..
Funderar på om man bara kunde sätta dit en hel/halv ljus lampa i andra "ögat" också eller om det skulle bli för startk ljus?
Kanske finns andra svagare lampor så man kan få ljuse i båda samtidigt utan att det blir nå starkare ljuse? någon som vet vad besiktningen säger om detta?

sen funderar jag lite på om man ändå ska vara där och pillra med ljuset så kanske man kunde byta till xeon ljus eller vad det nu heter.. sånt där blått ljus iaf..

Någon som gjort något liknande innan?
tips och ideer är välkomna!
 
Byt gärna så att du får dubbla halvljus om du vill men tänk på att du då kan uppfattas som en bil som är betydligt längre bort än vad du är.
 
Kör på helljus, då uppfattas du bättre o kommer du i all världens fart så vibrerar det som fan o uppfattas mycket snabbare. Folk stannar upp o undrar vad som kommer - o du klarar dig.

Bäst är ju att hålla hastigheten ;)
 
26 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.
Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.

29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.

30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.

31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.

Installationskrav

32 § Har motorcykel endast en halvljusstrålkastare skall denna vara placerad i fordonets centrumlinje. En avvikelse av högst 100 mm är dock tillåten.

33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.

34 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm.

35 § Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet för motorcykel med en halvljusstrålkastare skall vara 15o uppåt och 10o nedåt samt 45o åt höger och 45o åt vänster.
Den geometriska synbarheten för motorcykel med två halvljusstrålkastare skall vara 15o uppåt och 10 nedåt samt 45o utåt och 10o inåt. Detta krav gäller även om tillkopplad sidvagn är utrustad med halvljusstrålkastare.

36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges.
Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel.
Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan - 0,5 % och - 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.

Allmänt råd
Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att - sett i de utgående ljusstrålarnas riktning - till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b .

37 § Halvljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.
 
Effekten/lampa skall du nog låta vara samma. Är väl runt 55 Watt. Halverar du kommer du synas dålig även om du har två strålkastare.

Kolla först vilka glödlampor du har i vardera strålkastaren. Vissa har väl H4 i den med hel/halvljus och H1 el H3 i den andra som bara har helljus.

Om båda har H4 är det inga problem. Bara att koppla in halvljuset även på andra sidan. Är det däremot olika glödlampor krävs det dock lite modifiering i anslutning mellan reflektor och glödlampa för att H4'an eller vad det nu är på andra sidan skall passa samt ny sockel. Dock inte på något sätt omöjligt.
 
Den andra reflektorn är inte gjord för halvljus (fel brytning).
Du kommer få felaktig ljusbild.
 
Buffalo skrev:
Tack för svaren!
Har lite att kolla nu när man kommer hem till hojen igen då :)


Jag har koplat in mitt andra lyse på min FZR och det funkar kanon. Ljus bilden blev inte bälndande fastän glaset är skuret annars för det andra.
Får vell se vad dom tycker på besiktningen men tror nog inte att dom uppmärksammar det.
 
sandstream skrev:
Byt gärna så att du får dubbla halvljus om du vill men tänk på att du då kan uppfattas som en bil som är betydligt längre bort än vad du är.

Ursäkta men hur i helsike ska han kunna uppfattas som en bil på långt håll :va
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top